Citat:
Ursprungligen postat av DPahkamaa
Vad hindrar dig från att hjälpa dem med egna pengar? Förutom vårt ofantliga skattetryck som äter upp större delen av din inkomst.
|
Jag är för fattig.
Citat:
Ursprungligen postat av Exdiaq
Är man svag och utstött för att man tjänar mindre? Vad är det för människosyn du har egentligen?
|
Med svaga och utstötta menar jag inte de som har låg lön, utan på de som är svaga och utstötta. Folk på åldersomshem, folk som är för handikappade för att jobba, personer som drabbas av svåra sjukdomar, hemlösa, folk som är fast i beroenden, osv.
Citat:
Ursprungligen postat av cero
Låt säga att jag startar ett företag från grunden och får ihop en lön på 1 miljon per månad efter ett helt liv av uppoffringar och slit, varför ska jag då behöva betala lika mycket skatt som typ sammanlagt 30 personer? Var ligger rättvisan i det? Där kan regressiv skatt balansera ut det.
Det handlar inte om att rika "får" mer pengar, utan får behålla deras egna pengar.
|
Du får ju ändå behålla dina pengar. Om du får behålla 60 % av 200 kr så får du mer i näven än om du får behålla 70 % av 100 kr.
Jag tycker det är en större orättvisa att de redan nämnda svaga och utstötta inte ska kunna få ett värdigt liv.