Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-04-15, 15:30   #1
thelodder
Registered User

Reg.datum: Oct 2010
Body fat testing

Jag planerar att genomföra ett kroppsfett test nu i slutskedet av min pågående diet och har fått rekommenderad en person som genomför "Hydrostatic Body Fat Testing". Det jag undrar är hur exakt den här metoden är?

Har alltid spekulerat i vad jag har för mängd kroppsfett vid olika tillfällen och vore kul att ha något mer precist att gå efter än endast ögonmått!

Tack på förhand!
thelodder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-15, 19:12   #2
Ola Wallengren
Registered User

Ola Wallengrens avatar

Reg.datum: Jan 2006
Vad som menas är undervattensvägning. Jag tror inte den metoden är tillgänglig. Bodpod är det närmaste. För en lika exakt siffra kan du posta bilder här, i bra ljus, helkropp, både fram och baksida och låta folk gissa. Medelvärdet lär vara lika nära sanningen som en bodpod.
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-15, 19:30   #3
thelodder
Registered User

Det här är företaget jag tänkte använda mig av: http://www.bodyfattest.com/. På sin hemsida presenterar dom självklart metoden som väldigt exakt, men tänkte ändå höra om någon här har personlig erfarenhet av liknande test. Skulle gärna lägga upp bilder och låta kolo uppskatta men föredrar fakta om det är möjligt.
Gammal 2015-04-15, 19:45   #4
cero
Registered User

ceros avatar

Reg.datum: Mar 2010
Dexascan? Om det finns här i Sverige.

Finns en tråd där olika metoder diskuteras här.

Senast redigerad av cero den 2015-04-15 klockan 19:47.
cero är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-17, 06:17   #5
vicarious
Proteinbarskonnässör

vicariouss avatar

Reg.datum: Nov 2008
Citat:
Ursprungligen postat av thelodder Visa inlägg
Det här är företaget jag tänkte använda mig av: http://www.bodyfattest.com/. På sin hemsida presenterar dom självklart metoden som väldigt exakt, men tänkte ändå höra om någon här har personlig erfarenhet av liknande test. Skulle gärna lägga upp bilder och låta kolo uppskatta men föredrar fakta om det är möjligt.
Vad hjälper "fakta" om själva mätmetoden har en stor felmarginal? Här är gissa-min-fettprocent-tråden http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=163800
Gammal 2015-04-17, 10:27   #6
Ola Wallengren
Registered User

Ola Wallengrens avatar

Reg.datum: Jan 2006
Citat:
Ursprungligen postat av thelodder Visa inlägg
Det är en ganska bra metod om du nu har tillgång till den. Bättre än kaliper men inte "fakta". Sörsta problemet är att metoden antar att alla har samma densitet på "fettfri" massa, oavsett mängd muskler, längd mm.
Precisionen är inte så bra heller, så gör du om en mätning för att mäta skillnad så kan resultatet bli ganska fel.
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-17, 18:50   #7
thelodder
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Vad hjälper "fakta" om själva mätmetoden har en stor felmarginal? Här är gissa-min-fettprocent-tråden http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=163800
Håller helt med dig om att informationen inte hjälper om den har en stor felmarginal, därför jag frågar här om så är fallet! Ola trodde inte att den metoden var tillgänglig och referrerade därför till bodpod, så min frågeställning kvarstår. Skulle du säga att metoden har stor felmarginal och därför borde jag inte lite på informationen som ges? är den såpass stor att den inte är markant bättre än estimeringar här på kolo?

Citat:
Ursprungligen postat av Ola Wallengren Visa inlägg
Det är en ganska bra metod om du nu har tillgång till den. Bättre än kaliper men inte "fakta". Sörsta problemet är att metoden antar att alla har samma densitet på "fettfri" massa, oavsett mängd muskler, längd mm.
Precisionen är inte så bra heller, så gör du om en mätning för att mäta skillnad så kan resultatet bli ganska fel.
Okej kanon, tack för din input! Jag har aldrig gjort det förut utan vill mest ha en mer informerad uppfattning om vilken % kroppsfett jag har.

Ska för övrigt genomföra testet senare i eftermiddag och ska försöka uppdatera med resultaten och min erfarenhet här så andra kan ta del.

Senast redigerad av thelodder den 2015-04-17 klockan 18:53.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:03.