Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-03-02, 18:24   #1
IntenZe
Registered User

IntenZes avatar

Reg.datum: Apr 2007
Lata gruppmedlemmar i högskolearbete

Jag pluggar ett program på distans just nu. I princip alla arbeten är grupparbeten dessvärre. Nu är det så att jag hamnat i en grupp där en av oss knappt gör någonting. Jag har dock stannat kvar i gruppen eftersom jag varit lite orolig över att jag kanske inte hittar någon ny grupp att vara i. Men nu börjar måttet var väldigt rågat.

Dels så är ju samarbetet i gruppen totalt uruselt, det är inte direkt så att vi träffas på skype några gånger per dag och diskuterar uppgiften utan oftast är det så att jag gnäller i två-tre veckor om att vi skulle behöva bestämma en tid och planera arbetet vilket jag får noll respons på. Sen träffas vi random någon tid i facebookchatten och typ delar upp uppgiften på tre så man har ingen aning om vad den andra gör någonsin. Nu senast var det exakt så här, bara det att när vi kommit överens om vad alla skulle göra kläcker ena idioten ur sig att hon tydligen ska till italien kommande vecka så hon kanske inte skulle hinna göra men att hon skulle försöka. JASÅ MEN VAFAN HAR DU INTE KLÄCKT UR DIG DET FÖR TIDIGARE DÅ DIN FÖRBANNADE IDIOT?!?!
Hon fick iaf gjort det hon skulle, trodde jag, vi upptäckte sedan att ingenting stämde så allt fick göras om medan hon var i italien och hade det gött. Hon kom förövrigt hem dagen efter sista inlämningsdatum.

I förra kursen lottade vi ut vad alla skulle göra. Jag hade hand om första delen och lämnade sen över, när jag inte hört någonting under en vecka frågade jag hur det gick och då hade idiotjäveln inte fått gjort någonting.. hon förstod tydligen inte. Jaha? HADE DU KANSKE KUNNAT SÄGA DET LITE JÄVLA TIDIGARE?!+?!2121
Jag fick stressjobba genom uppgiften hela helgen för att få skiten gjort.

Det känns fel att gola åt handledaren jag lämnar hellre gruppen helt och hållet. Samtidigt har jag tänkt att idioten ändå är rätt duktig, för det hon väl gör blir faktiskt riktigt bra, bara det att det är så förbannat sävligt hela tiden.

Jaja, det här blev mest ett inlägg där jag förklarade hur jävla förbannad jag var. Det jag undrar är; kan jag gå ur gruppen redan nu MITT I en kurs och göra uppgifterna som är kvar själv (även om det u blir gunådeligt stressigt) eller är jag ett lika stort storsvin som lämnar dem mitt i ett arbete då? Eller ska man bita ihop? Ska jag inte byta grupp överhuvudtaget med tanke på att jag kanske inte hittar någon ny grupp?
IntenZe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-03-02, 18:31   #2
Blaine
Barnmorska

Blaines avatar

Reg.datum: May 2006
Jobbig situation, vet ungefär hur det kan vara med gruppmedlemmar som inte bidrar.

Vid kurser jag varit med om innehållande många grupparbeten så har vi alltid fått skriva ett gemensamt "gruppkontrakt" där alla skriver under vad som gäller för gruppen; typ stadgar.

Eftersom det är högskola så är det mycket ansvar för varje individ, lärarna vill/bör helst inte lägga sig i om inte högst nödvändigt. Hur som helst, försök så gott som möjligt att anteckna vad du/ni gjort och bidragit med så är det lättare att sedan framföra kritik till lärarna om att en viss medlem inte gjort det den ska. Då måste denne komplettera, vilket ska gälla, och här måste man försöka att inte "vara för snäll" (kan vara en sjyst person annars).

Nu vet jag inte hur det fungerar för just din skola och med dina handledare, men om möjligt så lämna gruppen om det känns bäst för dig. Det verkar däremot vara fel strategi eftersom det löser egentligen ingenting; bästa vore som sagt att den "bidragande orsaken" åtgärdas, vilket är personen som inte bidrar, och som i stället borde få komplettera sin del. Hoppas det löser sig.

Senast redigerad av Blaine den 2015-03-02 klockan 18:33.
Blaine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-03-02, 18:33   #3
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Reg.datum: Dec 2004
Har personen inte gjort något i arbetet ska personen inte heller stå med på arbetet. En vän till mig (han får väl skriva här själv om han vill) gjorde ett arbete med någon som inte bidrog och efter mycket tjat som inte ledde någonstans så blev den andra helt enkelt exkluderad från arbetet.

Jag menar, varför ska ni andra få jobba extra och den lata få ta del av äran? Aldrig.
Gammal 2015-03-02, 18:38   #4
IntenZe
Registered User

IntenZes avatar

Problemet är ju att hon alltid lyckats göra någon minimal insats som gör att hon får stå med. Fast nu i senaste uppgiften var vi kanske lite väl snäll som skrev med henne fastän vi fick göra om allt hon gjort. Däremot var hon med och gav lite feedback på sakerna vi andra gjorde, om än väldigt lite så var det viktiga grejer. Så det är lite svårbedömt exakt var gränsen bör gå tycker jag...
Gammal 2015-03-02, 18:49   #5
Thebe
Registered User

Reg.datum: Mar 2015
Hur många är ni gruppen?

Hatar grupparbete när det blir sån här situation, var med om det nyligen själv. Vi var tre pers per grupp då. En kille gjorde inte ett skit, eller snarare han gjorde minsta möjliga och det han skrev/räkna blev skit och fel helt enkelt.

Eftersom det inte var ett så stort grupparbete på en relativt oviktig kurs, fanns bara G eller U på den kursen så tog jag och den andra gruppmedlemmen smällen och gjorde hans del... Vi orkade helt enkelt inte ta konflikten då, hade det varit ett större arbete så hade det varit en annan sak.

Mvh
Thebe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-03-02, 18:51   #6
Jansson_84
Registered User

Jansson_84s avatar

Reg.datum: Feb 2005
Ställ något slags ultimatum, förklara för henne hur du upplever situationen på ett sakligt sätt. Säg att om det upprepas och att hon inte bidrar med det hon "ska" göra så blir hon exkluderad. Tycker att om hon har gjort sin "del" och ni måste skriva om den för den inte var bra nog, så har hon inte bidragit mycket alls. Tror kanske att det bara behövs sägas ifrån till henne, att hon måste skärpa sig om hon ska få vara med i gruppen. Så att hon förstår att hon kanske har ett slött beteende.
Gammal 2015-03-02, 19:06   #7
IntenZe
Registered User

IntenZes avatar

Vi är tre i gruppen. Jag är ju lite osäker på ifall den tredje personen i gruppen känner samma som mig, för jag har inte märkt att hon skulle det isf. Är ju lite jobbigt om det visar sig att det bara är jag som inte tycker det är ok.

Edit: Dessutom är jag konflikträdd när det kommer till såna här situationer så jag lämnar hellre gruppen med ett stort FU farväl.

Senast redigerad av IntenZe den 2015-03-02 klockan 19:10.
Gammal 2015-03-02, 19:14   #8
Quint
Registered User

Quints avatar

Reg.datum: Jul 2009
Vi hade ibland det exakt motsatta problemet.

Vi var ett gäng ganska slappa studenter som oftast tog det lungt fram tills sista dagen innan det var dags för inlämning, då vi körde hela natten för att få ihop något som var precis så mycket som krävdes för att få godkänt.

Så för oss var det istället minst sagt frustrerande att få någon överambitiös i gruppen som ville träffas / höras av dagligen med sikte på att lämna in det bästa och finaste arbetet som någonsin gjorts

Avskydde alltid grupparbeten där man inte kunde jobba med sina "etablerade" grupper, just eftersom folk har så olika ambitionsnivåer, men antar att det kan anses vara en lämplig övning inför arbetslivet eller något, att tvingas in i projekt med folk som har en helt annan takt/arbetsmetodik än sig själv.
Quint är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-03-02, 19:31   #9
Olegh
mjau

Oleghs avatar

Reg.datum: Feb 2009
Citat:
Ursprungligen postat av Quint Visa inlägg
Vi hade ibland det exakt motsatta problemet.

Vi var ett gäng ganska slappa studenter som oftast tog det lungt fram tills sista dagen innan det var dags för inlämning, då vi körde hela natten för att få ihop något som var precis så mycket som krävdes för att få godkänt.

Så för oss var det istället minst sagt frustrerande att få någon överambitiös i gruppen som ville träffas / höras av dagligen med sikte på att lämna in det bästa och finaste arbetet som någonsin gjorts

Avskydde alltid grupparbeten där man inte kunde jobba med sina "etablerade" grupper, just eftersom folk har så olika ambitionsnivåer, men antar att det kan anses vara en lämplig övning inför arbetslivet eller något, att tvingas in i projekt med folk som har en helt annan takt/arbetsmetodik än sig själv.
Det har inte slagit dig att ni snarare var underambitiösa? =)
Olegh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-03-02, 19:32   #10
IntenZe
Registered User

IntenZes avatar

Det där kan ju helt klart fungera så länge alla är överens om det. Men då måste man ju åtminstone ta upp det på något sätt och inte bara ignorera den/de som försöker få ett svar på hur arbetet ska läggas upp.
Gammal 2015-03-02, 20:41   #11
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Olegh Visa inlägg
Överambitiös i förhållande till resten av gruppen.
Gammal 2015-03-02, 20:46   #12
Ajemän
Registered User

Ajemäns avatar

Reg.datum: Jan 2014
Om du kan byta grupp så är det väl bara att göra det. Eller skriv skiten själv.
Att samarbeta med folk som inte delar ens ambitionsnivå är ju en skaplig slöseri av tid för båda parter...
Ajemän är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-03-02, 20:47   #13
Quint
Registered User

Quints avatar

Reg.datum: Jul 2009
Citat:
Ursprungligen postat av Olegh Visa inlägg
Vi var precis så ambitiösa som man behövde vara :p
Quint är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-03-02, 21:10   #14
Sniggel
Registered User

Sniggels avatar

Reg.datum: May 2005
Min erfarenhet av grupparbete är att det i genomsnitt är hälften som inte förtjänar att ha sitt namn ditskrivet.
Ofta lyckas lågpresterarna göra nån minimal insats och för en själv är det bästa för stressnivån att bara acceptera läget och dra ett större strå till stacken. Det påverkar ju trots allt ens eget betyg hur bra arbetet blir i slutändan. Orka slösa energi på att bearbeta lågpresterare (som är dömt att misslyckas om som skapar mer stress för en själv) när man kan investera den energin i att göra ett bättre jobb istället och bara acceptera att vissa "flyter med".
Om personen dock i princip inte gör ett dugg och inte dyker upp i tid eller ens gör basic överenskomna uppgifter (trots att uppgifterna är av den enklare sorten) så får man ju förstås ställa personen till svars.

Har man tur så har man till nästa gång inflytande över vilka gruppmedlemmar man kan samarbeta med. Var ute i god tid och prata sig samman med folk som är på ens egen nivå och låt lågpresterarna skapa sina egna grupper. Det kan bli lärorikt för dem (win-win).

Men det är väl tyvärr mer sällan man får ha makten att själv välja vem man vill jobba med. Fler individer blir godkända om man randomiserar då det blir större chans att det hamnar minst en driven person i varje grupp som kan bära hela gänget till betyget godkänt.

Fan vad glad jag är att jag är förbi skolbänken.
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-03-02, 22:28   #15
Sarco
Imorgon, då jävlar

Reg.datum: Sep 2012
När jag pluggade för sisådär 15 år sen hade vi oftast inte det problemet. De flesta var tillräckligt ambitiösa eller ansvarstagande för att leverera tillräckligt bra och de som var bättre hade sina chanser att märkas ändå.

En termin hade vi en basgrupp där en medlem faktiskt inte fattade. Inte nog med det, hon tog upp tid med att vilja ha det förklarat för sig och ifrågasatte de som faktiskt jobbat. Jag var medelmåttig men vi hade en riktigt duktig och ambitiös student som tyckte det blev riktigt jobbigt. Hon kanske pluggade 8 timmar om dagen och upplevde nog gruppen som slöseri med tiden men rätt trevlig. Så kommer ett pucko som pluggar max två timmar och tror sig ha rätten att ta andras tid.

I den gruppen gick vi andra (tre eller fyra tror jag) till terminsansvarige och meddelade att NN inte var välkommen längre i vår grupp för att hon sinkade oss andra och inte drog sitt strå till stacken. Jag vet inte om de erbjöd henne en annan grupp eller om hon fick göra grupparbetena själv därefter men det var aldrig någon diskussion eller ifrågasättande mot oss. Nu tror jag att många institutioner inte skulle ha samma inställning till slackers, tyvärr.

I din situation skulle jag i första hand försökt göra samma sak men om det är så illa att hela gruppen underpresterar tycker jag att du ska be om att få göra grupparbetena själv. Det blir lite merjobb men du slipper en massa frustration. Och för helvete, det är klart att du ska hänga ut de som inte gör sitt jobb. Varför inte?
Sarco är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:08.