Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-01-30, 17:45   #1
jenni
Banned User

Reg.datum: Nov 2007
Problematisk tonåring

Jag är "storasyster" till en tonårstjej som har haft och har lite problem, vår relation har dock gått bra och hon litar på mig nu efter att ha utsatt mig för massa prövningar
Men precis innan nyår träffade hon en kille på 17år, själv är hon 14. Inget fel i det men hon har börjat röka på tillsammans med honom, nu har jag egentligen inte mycket emot det generellt men just i detta fall är hennes ålder och tidigare problematik grunden till min oro, jag har pratat med henne, satt villkor men hon vägrar lyssna, att vända sig till själv organisationen är riskabelt då hon hotar med att skada sig själv, så jag ser det som sista utvägen.
Men finns det något jag kan göra själv? Vill inte lämna över henne till någon annan och inte svika henne då hon blivit sviken av så många gånger i sitt liv.
Funderar på om jag inte ska ta hennes kille i örat och ge honom en utskällning
Hot om anmälning borde väl funka då han förser en 14 åring med gräs ?

Senast redigerad av jenni den 2015-01-30 klockan 17:47.
jenni är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-30, 17:56   #2
Jakobson
Registered User

Reg.datum: Aug 2014
Citat:
Ursprungligen postat av jenni Visa inlägg
Jag är "storasyster" till en tonårstjej som har haft och har lite problem, vår relation har dock gått bra och hon litar på mig nu efter att ha utsatt mig för massa prövningar
Men precis innan nyår träffade hon en kille på 17år, själv är hon 14. Inget fel i det men hon har börjat röka på tillsammans med honom, nu har jag egentligen inte mycket emot det generellt men just i detta fall är hennes ålder och tidigare problematik grunden till min oro, jag har pratat med henne, satt villkor men hon vägrar lyssna, att vända sig till själv organisationen är riskabelt då hon hotar med att skada sig själv, så jag ser det som sista utvägen.
Men finns det något jag kan göra själv? Vill inte lämna över henne till någon annan och inte svika henne då hon blivit sviken av så många gånger i sitt liv.
Vad var det för fel på mitt råd?
Jakobson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-30, 17:57   #3
jenni
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av Jakobson Visa inlägg
Vad var det för fel på mitt råd?
Det har jag redan förklarat...
Gammal 2015-01-30, 17:59   #4
Jakobson
Registered User

Reg.datum: Aug 2014
Citat:
Det har jag redan förklarat...
Som du vill
Jakobson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-30, 18:06   #5
svenbanan
Banned User

Reg.datum: Jan 2012
Citat:
Det låter vettigt tycker jag. I alla fall utskällningen. Hota bara med anmälan om du faktiskt tänker anmäla också. Jag tycker du kan börja med att försöka snacka lite vett i honom så han fattar att tjejen är för ung mm för att röka majja.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-30, 18:10   #6
jenni
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Det låter vettigt tycker jag. I alla fall utskällningen. Hota bara med anmälan om du faktiskt tänker anmäla också. Jag tycker du kan börja med att försöka snacka lite vett i honom så han fattar att tjejen är för ung mm för att röka majja.
Jo, det enda som stoppar mig är ifall han sedan vänder henne mot mig, och hon slutar lyssna på mig alls och gör mig till fiende som hon gjort med lärare, kuratorn och ibland sin familj, skör tråd som tilliten hänger på med andra ord
Gammal 2015-01-30, 18:32   #7
Ketamin34
Banned User

Reg.datum: Jan 2015
ladda ner senaste säsongen av paradise och se med dem, då har de inte tid med annat.
Ketamin34 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-30, 19:31   #8
mattilainen
Registered User

mattilainens avatar

Reg.datum: May 2007
lagen om att personer inte ska ha sex med 14-åringar finns för en anledning, anmäl om det känns rätt.
Journal - Gym och Brasiliansk Ju-Jutsu
mattilainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-30, 19:49   #9
Fordon
Lyft! Upp å ner!

Fordons avatar

Reg.datum: Feb 2008
Jag kan ju känna att det är rätt ruttet att inte ta tag i problemet på allvar om en 14-åring förses med droger.Sätt ett ultimatum till båda två och gör slag i saken om de inte bryr sig.

2019 års journal
Fordon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-30, 20:03   #10
Captainwide
Registered User

Captainwides avatar

Reg.datum: May 2012
1+ på fordon.

Visst, just drogen i fråga är inte den farligaste i världen men den skall inte hanteras av en 14-åring. Den är även fortfarande olaglig i Sverige och om oturen finns där kan mycket tråkiga saker hända. Social och polis osv.
Gammal 2015-01-30, 20:16   #11
Sniggel
Registered User

Sniggels avatar

Reg.datum: May 2005
Citat:
Ursprungligen postat av mattilainen Visa inlägg
lagen om att personer inte ska ha sex med 14-åringar finns för en anledning, anmäl om det känns rätt.
För att äldre inte ska få minderåriga att börja med dåliga saker så ska vi kunna sätta dit dem för nånting. Sex t ex. Ja vad logiskt ^^

Problemet här är nog inte huruvida de har en sexuell relation eller ej (det har de förmodligen). Snarare att 17-åringen har dåligt inflytande på personen. Det har ingenting med sex att göra och det finns vettiga 17-åringar som kan ha sex med 14-åringar utan att det är något problem med det imo.
Dessutom är det vanligt med förhållanden långt innan 14-års åldern. Även då ingen av parterna är intresserade av sex.

Håll isär de olika frågorna. Blanda inte in sex i den här diskussionen. Den lagen har inget med det här att göra.
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-30, 20:26   #12
I2815
Registered User

I2815s avatar

Reg.datum: Sep 2014
Hon kommer känna sig sviken om du för detta vidare. Frågan är dock vart sveket ligger om du inte gör det? Vem sviker du om du inte ser till att det här är något som inte eskalerar? Din "lillasyster" eller dig själv?

Personligen bryr jag mig inte det minsta om cannabis när det kommer till vuxna. Nu handlar det inte om vuxna människor utan om en äldre pojke vars inflytande kan vara avgörande för en flicka så ung som 14. Om jag var storebror eller förälder så vet jag vad jag hade gjort men ingenting är självklart i de här frågorna.

Du måste själv känna vad som är rätt eller fel enligt din egen moral och agera därefter. Beslutet är ditt i slutändan och du måste kunna ta konsekvenserna. Ja, det är hennes liv det handlar om men det är du som tar beslutet som påverkar det och därför talar jag till dig. Du känner henne. Du vet bäst (av alla här åtminstone) hur hon påverkas av ditt beslut i frågan. Jag är inte avundsjuk över dilemmat. Om du hotar "pojkvännen" med anmälan kommer din "lillasyster" få reda på det och det kan mycket väl leda till en schism er emellan, det vet du bättre själv men det är knappast otrovärdigt.

Gör det du själv känner är rätt. Låt ingen annan styra ditt samvete eller agera moralkompass åt dig. Det är du som måste leva med det här.
Gammal 2015-01-30, 20:38   #13
jenni
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av mattilainen Visa inlägg
Vet inte om det är rätt väg att gå just i detta fall

Citat:
Ursprungligen postat av Fordon Visa inlägg
Jag kan ju känna att det är rätt ruttet att inte ta tag i problemet på allvar om en 14-åring förses med droger.Sätt ett ultimatum till båda två och gör slag i saken om de inte bryr sig.
Jo, men hur?! Kruxet är ju att lyckas få henne att lyssna då hon är helt över öronen förälskad i honom, och samtidigt få henne att inte stänga ut mig som hon gjort med andra

Citat:
Ursprungligen postat av Captainwide Visa inlägg
1+ på fordon.

Visst, just drogen i fråga är inte den farligaste i världen men den skall inte hanteras av en 14-åring. Den är även fortfarande olaglig i Sverige och om oturen finns där kan mycket tråkiga saker hända. Social och polis osv.
Min enda oro är hon, jag skiter faktiskt i lag och rätt nu, det viktigaste är att hon inte blir skadad eller skadar sig själv,

Citat:
Ursprungligen postat av I2815 Visa inlägg
Hon kommer känna sig sviken om du för detta vidare. Frågan är dock vart sveket ligger om du inte gör det? Vem sviker du om du inte ser till att det här är något som inte eskalerar? Din "lillasyster" eller dig själv?

Personligen bryr jag mig inte det minsta om cannabis när det kommer till vuxna. Nu handlar det inte om vuxna människor utan om en äldre pojke vars inflytande kan vara avgörande för en flicka så ung som 14. Om jag var storebror eller förälder så vet jag vad jag hade gjort men ingenting är självklart i de här frågorna.

Du måste själv känna vad som är rätt eller fel enligt din egen moral och agera därefter. Beslutet är ditt i slutändan och du måste kunna ta konsekvenserna. Ja, det är hennes liv det handlar om men det är du som tar beslutet som påverkar det och därför talar jag till dig. Du känner henne. Du vet bäst (av alla här åtminstone) hur hon påverkas av ditt beslut i frågan. Jag är inte avundsjuk över dilemmat. Om du hotar "pojkvännen" med anmälan kommer din "lillasyster" få reda på det och det kan mycket väl leda till en schism er emellan, det vet du bättre själv men det är knappast otrovärdigt.

Gör det du själv känner är rätt. Låt ingen annan styra ditt samvete eller agera moralkompass åt dig. Det är du som måste leva med det här.
Detta hade varit en lätt match om hon var som en vanlig tonåring, nu har hon ju haft problem sedan sexan och varit stökig, jag vill inte sabba allt jobb det har tagit att få hennes tillit. Så då går det ju inte att göra som moralen säger eftersom instinkten säger att hon kommer låsa ut mig och ist komma ännu närmare honom. Just nu får jag henne att sköta skolan iaf, det tror jag hamnar i riskzonen om hon börjar hänga med honom ännu mer
Gammal 2015-01-30, 20:45   #14
I2815
Registered User

I2815s avatar

Reg.datum: Sep 2014
Citat:
Detta hade varit en lätt match om hon var som en vanlig tonåring, nu har hon ju haft problem sedan sexan och varit stökig, jag vill inte sabba allt jobb det har tagit att få hennes tillit. Så då går det ju inte att göra som moralen säger eftersom instinkten säger att hon kommer låsa ut mig och ist komma ännu närmare honom. Just nu får jag henne att sköta skolan iaf, det tror jag hamnar i riskzonen om hon börjar hänga med honom ännu mer
Inte för att vara filosofisk men med din "subjektiva moral" menade jag "instinkt". Det du känner är bäst för situationen. Konventionell moralism kanske säger anmäl men världen är inte svart eller vit och personer med psykiska problem måste alltid hanteras individuellt. Just därför jag uppmanade dig till att lita på dig själv. Råd utifrån, särskilt på internet, leder till att "experter" uttalar sig om det ena och det andra utan att förstå det individuella behovet hos personer med problem. Jag vet inte om hon är stökig för att hon är pubertal, har haft en destruktiv uppväxt eller har en personlighetsstörning. Just därför säger jag till dig att det är du som måste ta det här beslutet och inte lyssna på vad andra säger i för stor utsträckning. Råd är alltid en sak men det är din moral, dina instinker, dina kunskaper och ditt omdöme som måste styra det här. För hennes skull men också för din egen.
Gammal 2015-01-30, 20:55   #15
jenni
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av I2815 Visa inlägg
Inte för att vara filosofisk men med din "subjektiva moral" menade jag "instinkt". Det du känner är bäst för situationen. Konventionell moralism kanske säger anmäl men världen är inte svart eller vit och personer med psykiska problem måste alltid hanteras individuellt. Just därför jag uppmanade dig till att lita på dig själv. Råd utifrån, särskilt på internet, leder till att "experter" uttalar sig om det ena och det andra utan att förstå det individuella behovet hos personer med problem. Jag vet inte om hon är stökig för att hon är pubertal, har haft en destruktiv uppväxt eller har en personlighetsstörning. Just därför säger jag till dig att det är du som måste ta det här beslutet och inte lyssna på vad andra säger i för stor utsträckning. Råd är alltid en sak men det är din moral, dina instinker, dina kunskaper och ditt omdöme som måste styra det här. För hennes skull men också för din egen.
Jo jag vet, men det är verkligen slut på idéer nu.
Har vägt för och emot och det känns som om inget är en bra lösning.
Att tala med min mentor på organisationen skulle leda till en anmälning vilket skulle vara fördärvande för henne, prata med hennes föräldrar är lönnlöst då de själva står handfallna redan sedan innan,
Det finns en sak jag skulle kunna göra men det skulle krossa henne men hon skulle komma bort från honom och förmodligen ty sig mer till mig eller t.o.m sin familj, dock är det jävligt fult spel från mitt håll isf

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:01.