Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-01-20, 15:14   #1
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning

Diomedea exulanss avatar

Reg.datum: Dec 2012
Söker tips på roliga minnesövningar man kan göra ensam

Om man bortser från hjärnskadade och åldersdementa så är jag den mest glömska person jag vet. Det är möjligt att jag kan ha träffat någon med sämre minne någon gång, men i så fall kommer jag inte ihåg det.

Det här är otroligt jobbigt på många plan. Det förstör mitt sociala liv eftersom folk inte vill upprepa vad de har sagt och vad de heter hela tiden, och eftersom jag blir en clown som man inte kan ta seriöst i folks ögon. Det förstör min ekonomi, eftersom jag slarvar bort saker och måste köpa nya hela tiden, och slutligen förstör det min karriär, eftersom jag självklart inte klarar av att studera och ej heller reder ut de flesta arbetsuppgifter.

Jag har gått i funderingar på om man kanske borde göra något åt detta. Det ska tydligen finnas övningar man kan göra som stärker ens minne. Har ni några tips på några sådana? De måste vara roliga, för annars kommer jag inte orka göra dem i mer än tre dagar. Och de måste vara möjliga att göra på egen hand, för jag bor ensam.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-20, 15:19   #2
Fuark
Star Wars

Fuarks avatar

Reg.datum: Sep 2012
Kan inte komma på någon minnesövning som är rolig, men skitsamma om du är glömsk, det kan inte ha så stor påverkan. Jag glömmer också räkningar, nycklar, tvättider och kommer ihåg folks namn som man nyss träffat i ungefär 2 sekunder.

Det är okej!

Kommer du ihåg saker du tycker är intressant och roligt? Tillexempel, glömmer du dryga saker i vardagen men kommer ihåg exakta konversationer från 7 år tillbaks?
Fuark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-20, 15:21   #3
Diomedea exulans

Diomedea exulanss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Fuark Visa inlägg

Kommer du ihåg saker du tycker är intressant och roligt? Tillexempel, glömmer du dryga saker i vardagen men kommer ihåg exakta konversationer från 7 år tillbaks?
Ja, för h-e. Jag är en otrolig bank av värdelöst vetande. Jag kan de latinska namnen på säkert 50 djurarter.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Gammal 2015-01-20, 15:25   #4
agazza
Registered User

agazzas avatar

Reg.datum: Jan 2007
Det finns jättemånga tekniker för sådant.

Den populäraste är att föreställa dig någon plats du kommer ihåg i detalj.
Tex ditt barndomshem. Därefter föreställer du dig det du ska komma ihåg på olika möbler, rum, väggar osv i huset.

Därefter föreställer du dig att du går igenom huset och försöker se dom saker du ställt ut i huset
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-20, 15:26   #5
agazza
Registered User

agazzas avatar

https://www.youtube.com/watch?v=V8S8V9VEFyI
Gammal 2015-01-20, 15:26   #6
agazza
Registered User

agazzas avatar

https://www.youtube.com/watch?v=9ebJlcZMx3c
Gammal 2015-01-20, 15:27   #7
Fuark
Star Wars

Fuarks avatar

Reg.datum: Sep 2012
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Ja, för h-e. Jag är en otrolig bank av värdelöst vetande. Jag kan de latinska namnen på säkert 50 djurarter.
Testat dig för ADD?
Fuark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-20, 16:00   #8
Diomedea exulans

Diomedea exulanss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Det finns jättemånga tekniker för sådant.

Den populäraste är att föreställa dig någon plats du kommer ihåg i detalj.
Tex ditt barndomshem. Därefter föreställer du dig det du ska komma ihåg på olika möbler, rum, väggar osv i huset.

Därefter föreställer du dig att du går igenom huset och försöker se dom saker du ställt ut i huset
Citat:
Citat:
Tack.

Citat:
Ursprungligen postat av Fuark Visa inlägg
Testat dig för ADD?
Japp.
Gammal 2015-01-20, 16:30   #9
Vakten
Registered User

Reg.datum: May 2011
Citat:
Kommer du ihåg hur du lärde dig namnen och varför?

Koncentration och motivation kan säkert underlätta inlärning, jag tror att det är så för min del. Tex så kan jag i vissa lägen komma ihåg saker när jag på så sätt kan få fördelar eller imponera. Då är det motivationen som gör att saker fastnar som jag annars skulle få nöta in.

Sen så kan brist på koncentration göra att jag inte minns tex namnen på personer som jag träffar. En bekant berättade att han varit på ett möte med för honom viktiga personer och det enda han kom ihåg ifrån när han gick runt och hälsade var att han sagt sitt eget namn tio gånger. Stress och brist på koncentration kan vara en förklaring varför namnen inte fastnade.
Vakten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-20, 16:32   #10
Diomedea exulans

Diomedea exulanss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Vakten Visa inlägg
Kommer du ihåg hur du lärde dig namnen och varför?
Jag läste namnen i djurböcker, under deras svenska namn. Visste inte vad de var för någonting då, men jag lärde mig dem iallafall.

Vet inte riktigt varför jag lärde mig dem, det enda jag kan skylla på är väl att jag var barn. Känns som om att det inte går att lära sig något nytt efter 12 års ålder.
Gammal 2015-01-20, 16:45   #11
Vakten
Registered User

Reg.datum: May 2011
Citat:
Jag läste namnen i djurböcker, under deras svenska namn. Visste inte vad de var för någonting då, men jag lärde mig dem iallafall.

Vet inte riktigt varför jag lärde mig dem, det enda jag kan skylla på är väl att jag var barn. Känns som om att det inte går att lära sig något nytt efter 12 års ålder.
Fanns det inte någon motivationshöjande belöning i sikte när du lärde dig namnen, kan vara nåt så enkelt som beröm från föräldrarna?

Hårddisken blir väl inte full på människor och speciellt inte vid 12 års ålder.

Däremot så är det viktigt att använda minnet så du får hoppas att det kommer tips på det du frågar efter i rubriken.
Vakten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-20, 17:16   #12
filmjölk
Banned User

Reg.datum: Feb 2010
Är du säker på att det är minne och inte ointresse och tristess som gör att du misslyckas med arbetsuppgifter?

Jag vågar sätta en hundring på att du kan vara väldigt kompetent, och komma ihåg en hel massa saker om det gäller något du tycker är roligt och intressant. Vissa människor funkar helt enkelt så, de har jäkligt svårt att tvinga sig att fokusera på något om det inte tilltalar dem.
filmjölk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-20, 17:50   #13
saigon
Registered User

Reg.datum: Sep 2004
Jag är lite så också, kanske inte lika "illa".

Men typiskt om man pratar i telefon och inte koncentrerar sig så vet man inte vad man sagt fastän man pratat i typ 20min. Typ om jag ställer en fråga så frågar jag mig själv först, har jag redan frågat det? isåfall kommer ju den andra personen tro att man är dum i huvudet, men oftast så har jag inte det, men kan bli pinsamt när det händer.

Och jag tror vet vad det beror på i mitt fall, att jag har blivit lite disträ, eller vad det nu kan kallas. Har varit så i några år nu. Grymt dålig på att fokusera på en sak, gör medvetet många saker samtidigt fast jag vet att jag är dålig på det. Typ glor på tv samtidigt som jag pratar, och väljer omedvetet att vara mer inne i tvn än samtalet, eller måste läsa eller glo på tv när jag käkar, för att jag inte har ro att bara sitta och äta. Vet inte vad det beror på. Kan man få adhd helt plötsligt?

Inte så att det är nåt liknande för dig? Alltså mer psykologiskt typ..
saigon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-20, 18:47   #14
Diomedea exulans

Diomedea exulanss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk Visa inlägg
Är du säker på att det är minne och inte ointresse och tristess som gör att du misslyckas med arbetsuppgifter?

Jag vågar sätta en hundring på att du kan vara väldigt kompetent, och komma ihåg en hel massa saker om det gäller något du tycker är roligt och intressant. Vissa människor funkar helt enkelt så, de har jäkligt svårt att tvinga sig att fokusera på något om det inte tilltalar dem.
Jo, visst är det så. Fast allting är ju inte intressant,.det är det som är problemet. Skulle nog aldrig klara ditt jobb, skulle aldrig kunna hålla reda på vilken patient som är vilken osv.

Citat:
Ursprungligen postat av saigon Visa inlägg
Jag är lite så också, kanske inte lika "illa".

Men typiskt om man pratar i telefon och inte koncentrerar sig så vet man inte vad man sagt fastän man pratat i typ 20min. Typ om jag ställer en fråga så frågar jag mig själv först, har jag redan frågat det? isåfall kommer ju den andra personen tro att man är dum i huvudet, men oftast så har jag inte det, men kan bli pinsamt när det händer.

Och jag tror vet vad det beror på i mitt fall, att jag har blivit lite disträ, eller vad det nu kan kallas. Har varit så i några år nu. Grymt dålig på att fokusera på en sak, gör medvetet många saker samtidigt fast jag vet att jag är dålig på det. Typ glor på tv samtidigt som jag pratar, och väljer omedvetet att vara mer inne i tvn än samtalet, eller måste läsa eller glo på tv när jag käkar, för att jag inte har ro att bara sitta och äta. Vet inte vad det beror på. Kan man få adhd helt plötsligt?

Inte så att det är nåt liknande för dig? Alltså mer psykologiskt typ..
Inte riktigt, jag behöver inte alltid göra annat när jag gör saker. Men jag känner igen det där med att tankarna flyger iväg.
Gammal 2015-01-20, 19:24   #15
Termy
理学療法士

Termys avatar

Reg.datum: Aug 2003
Jag använde mig av loci, palace method, journeying method osv när jag lärde mig de 2000+ nånting japanska tecknena som man behöver kunna, dvs visuella metoder.

Lustigt att denna tråd dök upp samma dag som jag beställde en bok om ämnet. Där finns de stora, vanliga minnesteknikerna med som diverse minnestävlande entiteter använder sig av. (Kuriosa: nuvarande världsmästare Jonas Von Essen är från samma hemstad som jag^^).

Öva på något slags peg-system eller dylikt för att snabbt och "magiskt" kunna memorera siffror, t.ex. telefonnummer och annat. Det kan säkert komma till nytta på nått sätt.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:13.