Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-01-09, 23:26   #1
Simel
Registered User

Reg.datum: Oct 2012
Statistiktråden

Tänkte skapa en motsvarighet till matematik-tråden. Tror inte denna kommer bli lika stor då jag antar att det är en liten andel av Koloiterna som pluggar statistik, men hoppas det finns några st.

Jag håller på och tentarpluggar och kört fast vid en fråga.

Frågan lyder:

Antalet bilar som kommer till en vägtull följer en Poisson-fördelning. I genomsnitt kommer det 30 bilar per minut.

a) Beräkna sannolikheten att det kommer fler än 33 bilar under en viss minut.

b) Betrakta 5 (icke överlappande) minuter och de minuter av dessa där det kommer fler än 33 bilar. Beräkna sannolikheten att antalet sådana minuter, dvs. sådana att det kommer fler än 33 bilar, är minst 2

Jag löste ut a) och fick sannolikheten att det kommer fler än 33 bilar/min till: 0.2611

Jag skrev inte ut kriterierna, men jag skrev det som en binomialfördelning till b-uppgiften eftersom binomialfördelningskriterierna var uppfyllda;
1. Oberoende S.V.
2. Konstant sannolikhet
3. Två utfall

Jag kan inte approximera den med en normalfördelning då NP(1-P)<5

Var går det fel? Kan den inte skrivas som en binomialfördelning, varför i sådana fall?

(0.982 är alltså rätt svar enligt facit)
Simel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-09, 23:54   #2
alphahanen2
Registered User

Reg.datum: Mar 2012
Fyfan vad skönt att man har några år kvar tills det där!

Sry OT, bra initiativ med tråden annars. Kan dock inte hjälpa dig som du kanske förstod.
alphahanen2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-10, 00:21   #3
The_RobRoy
Living the good life

The_RobRoys avatar

Reg.datum: Jul 2004
Rent intuitivt låter svaret i facit orimligt.
Gammal 2015-01-10, 01:09   #4
Basil
Registered User

Reg.datum: Sep 2007
Jo, nog kan du skriva det som en binomialfördelning som du gjort. Som antytts tidigare står det nog fel i facit.
Basil är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-10, 01:47   #5
3bz
Registered User

3bzs avatar

Reg.datum: May 2009
R håller inte heller med facit:

Citat:
Ursprungligen postat av R
> > pbinom(1, size=5, prob=(ppois(33, lambda=30, lower=F)), lower = F)
[1] 0.3788959
>
3bz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-10, 10:07   #6
IronMaiden
Registered User

Reg.datum: Oct 2014
Vilken kursbok är det du har? När jag läste statistik minns jag att jag hade typ en 10 sidor lång erratalista

Senast redigerad av IronMaiden den 2015-01-10 klockan 10:14.
IronMaiden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-10, 10:18   #7
Simel
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av 3bz Visa inlägg
R håller inte heller med facit:
Höll på att slita av mig håret till följd av det här talet. Men då utgår jag nästan från att facit är inkorrekt.

Vad är R? En statistikmotsvarighet till Wolfram?

Citat:
Ursprungligen postat av IronMaiden Visa inlägg
Vilken kursbok är det du har? När jag läste statistik minns jag att jag hade typ en 10 sidor lång erratalista
Hehe inte säker faktiskt. Knappt använt boken. Förvånar dock inte mig ifall facit är felaktigt då jag hittat några st. tidigare (t.ex. ^2 som blir negativa i facit)
Gammal 2015-01-10, 12:06   #8
Loke
Registered User

Lokes avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Simel Visa inlägg
Höll på att slita av mig håret till följd av det här talet. Men då utgår jag nästan från att facit är inkorrekt.

Vad är R? En statistikmotsvarighet till Wolfram?
Nja, mer jämförbart med matlab, om du känner till det. Om du kommer läsa mer än den kursen du kör nu kommer du säkert snubbla över R, så du kan lika gärna ladda ner det direkt och testa lite, det är gratis. Just den här typen av frågor handlar ju mer om att förstå vad som frågas och vilken metod som ska användas, ofta är det typ lika krångligt att klura ut hur det ska göras i R som att beräkna själv. Men med tiden så blir ju statistik mycket om att hantera ganska stora mängder data och göra diverse tester och presentera det på ett pedagogiskt sätt, varpå R eller dylikt blir en nödvändighet.
Gammal 2015-01-10, 12:32   #9
Simel
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Loke Visa inlägg
Nja, mer jämförbart med matlab, om du känner till det. Om du kommer läsa mer än den kursen du kör nu kommer du säkert snubbla över R, så du kan lika gärna ladda ner det direkt och testa lite, det är gratis. Just den här typen av frågor handlar ju mer om att förstå vad som frågas och vilken metod som ska användas, ofta är det typ lika krångligt att klura ut hur det ska göras i R som att beräkna själv. Men med tiden så blir ju statistik mycket om att hantera ganska stora mängder data och göra diverse tester och presentera det på ett pedagogiskt sätt, varpå R eller dylikt blir en nödvändighet.
Ah, tack!

Iron: Newbolds statistikbok är det

Förutsatt att facit är fel, ser.mitt svar korrekt ut?
Gammal 2015-01-10, 12:38   #10
The_RobRoy
Living the good life

The_RobRoys avatar

Reg.datum: Jul 2004
Citat:
Ah, tack!

Iron: Newbolds statistikbok är det

Förutsatt att facit är fel, ser.mitt svar korrekt ut?
Svaret på 1a var ju tydligen: 0.3788959, sen stämmer väl det du gjorde på 1b fast med 0.3788959 istället. Har inte räknat sannolikhetslära/statistik på evigheter, är helt lost :P
Gammal 2015-01-10, 13:20   #11
Simel
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av The_RobRoy Visa inlägg
Svaret på 1a var ju tydligen: 0.3788959, sen stämmer väl det du gjorde på 1b fast med 0.3788959 istället. Har inte räknat sannolikhetslära/statistik på evigheter, är helt lost :P
Yes det där är det exakta svaret. Jag gjorde en approximation med en normalfördelninf och halvkorrigerade.

Mejlade läraren nu, jag hade tydligen rätt. Var fel i facit trots allt
Gammal 2015-01-10, 13:41   #12
IronMaiden
Registered User

Reg.datum: Oct 2014
Citat:
Yes det där är det exakta svaret. Jag gjorde en approximation med en normalfördelninf och halvkorrigerade.

Mejlade läraren nu, jag hade tydligen rätt. Var fel i facit trots allt
Härligt! minns själv hur man kunde sitta i en evighet och bli helt galen på en uppgift, och så kollade man erratalistan. känns som att det är ganska vanligt med extremt mycket fel i facit i just de böckerna..
IronMaiden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-10, 18:31   #13
3bz
Registered User

3bzs avatar

Reg.datum: May 2009
Ser att det blev lite missförstånd, 0.3788959 är svaret på uppgift b (under förutsättning att jag gjort rätt )

> > pbinom(1, size=5, prob=(ppois(33, lambda=30, lower=F)), lower = F)
[1] 0.3788959
>

med ppois så hittar jag hur stor del av upper tail (med hjälp av lower=F(ALSE)) av cdf (eller pdf? är dåligt på terminologi) som ligger över 33, givet lambda på 30. Det ger:

ppois(33, lambda=30, lower=F)
[1] 0.2555512

Sen är det alltså med pbinom jag löser b, sätter 1 som gränsvärde, n=5 och sannolikheten till svaret från a, alltså 0.2555512.

Men lita definitivt inte på mig, jag ville mest bidra för att jag tycker det är skoj. Undrar även över:

Citat:
Ursprungligen postat av Simel
Jag kan inte approximera den med en normalfördelning då NP(1-P)<5
Vad har ni för rikitlinjer för minimal smaple size för att approximera med en normalfördelning? Läste ett exempel från en ekonom där hon visade att det gick väldigt bra för deras väldigt stora datasets. Problemet upkommer dock i psyologi och dylikt där man inte har den lyxen, fast folk ändå p.g.a. okubskap/slöhet behandlar binära data som de vore continuous.
3bz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-12, 17:33   #14
Simel
Registered User

3bz - 30 något

Ny fråga;::kopieringspappret som används har en förväntad vikt på fyra gram per ark, en standardavvikelse på 0.1 gram per ark.
Vikterna kan beskrivas.med en normalfördelning.

Bestäm.vikt för det tyngsta av de 11% lättaste arken med en decimals noggrannhet.

Help plx

Senast redigerad av Simel den 2015-02-12 klockan 17:40.
Gammal 2015-02-12, 17:41   #15
Tricce
Väsby EPA raggare

Tricces avatar

Reg.datum: Dec 2006
Trodde "läxhjälp" var förbjuden på kolo
Förövrigt så förstår jag mig inte på människor som följer Zyzz, Jersey Shore mm, jag skapade intressantare personer och situationer när jag lekte med lego som liten.
Tricce är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:03.