2015-01-04, 20:17
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2014
|
Strunta i att lägga till salt i mat för en mer deffad look?
Jag pratade med någon på gymmet jag går på häromdagen om träning och kost och han sa att han sket i att lägga till salt i maten eftersom att det binder vätska. Jag tyckte själv att det lät rimligt och gjorde som jag alltid gör när någon kommer med ett påstående - googla. Jag hittade dock inget relevant och skapar därför denna tråd. Vad är er åsikt kring detta? Tror ni att det är ett bra sett att se mer deffad ut?
|
|
|
2015-01-04, 20:25
|
|
Banned User
Reg.datum: Sep 2013
|
snarare viktigt med salt.
Lagom mängd är bra och ger många positiva egenskaper.
|
|
|
2015-01-04, 20:33
|
|
Symmetrisk moderator
Reg.datum: Aug 2001
|
Ska du upp på scen för att tävla är det viktigt. Med extremt lite underhudsfett har salt en klar effekt på utseendet. I normalfallet ingen alls.
|
|
|
2015-01-04, 20:40
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av R Scarpa27
snarare viktigt med salt.
Lagom mängd är bra och ger många positiva egenskaper.
|
Vad är lagom mängd dock? Jag lagar alltid storkok för hela veckan och häller bara i kryddor utan att väga.
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker
Ska du upp på scen för att tävla är det viktigt. Med extremt lite underhudsfett har salt en klar effekt på utseendet. I normalfallet ingen alls.
|
Jag vill ha en deffad look men kommer aldrig att tävla dock!
|
|
|
2015-01-04, 20:46
|
|
Skånsk
Reg.datum: Jan 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av NICKXXXXXX
Vad är lagom mängd dock? Jag lagar alltid storkok för hela veckan och häller bara i kryddor utan att väga.
|
http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-...d/Rad-om-salt/
|
|
|
2015-01-04, 21:00
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus N
|
Tack
|
|
|
2015-01-04, 21:09
|
|
Banned User
|
Citat:
|
saltar och kryddar maten gör nog många på fri hand  ...
du bör absolut inte utesluta salt iaf enligt min mening.
|
|
|
2015-01-04, 22:48
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Citat:
|
Du måste i alla fall vara i tävlingsform för att saltmanipulering skall ha någon visuell effekt. Och även då är det något som lika gärna kan sluta med motsatta resultat - man ser sämre ut - om man inte vet vad man gör.
|
|
|
2015-01-04, 23:38
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Du måste i alla fall vara i tävlingsform för att saltmanipulering skall ha någon visuell effekt. Och även då är det något som lika gärna kan sluta med motsatta resultat - man ser sämre ut - om man inte vet vad man gör.
|
Så med andra ord kan jag lika gärna fortsätta med kryddor som innehåller salt då!
|
|
|
2015-01-05, 18:24
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2010
|
Citat:
Så med andra ord kan jag lika gärna fortsätta med kryddor som innehåller salt då!
|
Ja, använd dock hellre jodberikat salt. Och det finns massvis med färdiga produkter där det redan finns tillsatt salt, t ex: bröd, mejeri, chark, kött, ketchup, senap, färdiga såser, kaviar osv. Allt som smakar gott med andra ord.
|
|
|
2015-01-05, 23:11
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av cero
Ja, använd dock hellre jodberikat salt. Och det finns massvis med färdiga produkter där det redan finns tillsatt salt, t ex: bröd, mejeri, chark, kött, ketchup, senap, färdiga såser, kaviar osv. Allt som smakar gott med andra ord. 
|
Jag tillsätter aldrig salt i sig dock utan i form av t.ex. allroundkrydda!
|
|
|
2015-01-05, 23:15
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2013
|
Citat:
Ursprungligen postat av cero
|
Precis!  jävlar vad salt jag äter, men skitsamma haha. Bröd, kycklingspett, dressingar, coleslaw, smör, ost, leverpastej, kaviar och grymt med popcorn  men man ska ju leva och njuta också
|
|
|
2015-01-06, 21:17
|
|
Registered User
|
Salt binder vätska om personen i fråga äter oregelbunden mängd salt, äter man konstant väldigt lite salt kommer man påverkas mycket av att äta mycket salt en dag och detsamma gäller det motsatta scenariot.
|
|
|
2015-01-06, 21:39
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2013
|
Citat:
Ursprungligen postat av Datyd
Salt binder vätska om personen i fråga äter oregelbunden mängd salt, äter man konstant väldigt lite salt kommer man påverkas mycket av att äta mycket salt en dag och detsamma gäller det motsatta scenariot.
|
Precis. Eftersom jag käkar mycket salt kan det skilja en hel del i vikt om jag någon/några dagar inte gör det. Känns som jag har mindre ork på gymmet då också.
|
|
|
2015-01-07, 03:35
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Datyd
|
Jag lagar ju mat bara en gång per vecka iofs. Slänger bara i kryddor utan att tänka he
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:16.
|

|