Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-12-16, 20:03   #1
Vivaldi
Banned User

Reg.datum: Jun 2011
Färga om Skjorta vit med Klorin ?

Hej allesammans, råkade göra misstaget för ett tag sedan att lägga en T-shirt jag haft på mig då jag använde basiron i samma tvättkorg som min favoritskjorta.

Den har nu alltså några rosablekta fläckar, och jag tänkte därför bleka hela skjortan då en omfärgning ju kommer gå åt skogen pga pigmentsändringen hos de rosa fläckarna.

Jag hade tänkt använda mig utav Klorin vilket mitt lokala ICA hade, är det någon här som har erfarenhet utav det och hur man gör.

Skjortan är alltså av 100% egyptisk bomull.
Vivaldi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-12-16, 20:54   #2
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Reg.datum: Feb 2006
Finns ingen garanti, men i med klorin+vatten i en hink och ner med skjortan. Låt stå några timmar eller över natten, rör om då skjortan då och då. Tvätta med tvättmedel för vittvätt i maskin sedan (som enda plagg). Är fläckarna kvar hade jag provat med fläckborttagningsmedel som sista försök.

Har lyckats få bort gråa missfärgningar på flera vita plagg genom att göra så.

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-12-17, 10:16   #3
kaer
Gillar just DIG!

Reg.datum: May 2005
Klorin har alltid gjort mig besviken när jag försökt få tillbaka något till ordentligt vit nyans. Vet inte om jag är för feg på doseringen kanske.
Gammal 2014-12-17, 11:27   #4
Akerhage
Horny user

Akerhages avatar

Reg.datum: Jan 2011
Kan man göra detta om man fått missfärgningar under armarna på något sätt? Har massa vita tshirts som har brunaktiga fläckar från deon under armarna, såpass illa så jag inte vill ha på mig dem även om tshirtsen är hela o fräsha annars. Hade varit toppen om jag kan få bort dessa fläckar på något sätt.
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-12-17, 11:30   #5
mela
#curl4lajf

melas avatar

Reg.datum: Apr 2005
Kallt vatten och klorin i en hink, i med skjortan och gör som skuggan sa. Kan behöva upprepas några gånger.
Citat:
Ursprungligen postat av Nattljus Visa inlägg
Jag älskar henne, så jag vinner
mela är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-12-17, 11:48   #6
hampfuz
Registered User

hampfuzs avatar

Reg.datum: Feb 2008
Hur mycket klorin/hink är optimalt?
hampfuz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-12-17, 11:51   #7
Minimjölk
Registered User

Minimjölks avatar

Reg.datum: Mar 2002
Står väl på förpackningen men jag skulle nog köra lite starkare än vad som rekommenderas där.
Gammal 2014-12-17, 12:18   #8
LadyG
Fudoshin

LadyGs avatar

Reg.datum: Apr 2006
Klorin är för svagt nu för tiden, för 10-15 år sedan var det starkare men efter protester från miljörörelsen har de gjort det svagare.

Vill ni ha något som faktiskt biter ska ni köpa Remol.

Antagligen giftigare än klorin någonsin varit, men det fungerar (och luktar skunk).
Gammal 2014-12-17, 12:19   #9
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Reg.datum: Feb 2006
Jag doserar mest på måfå bara, klorin bleker rätt duktigt även i mindre mängder, dock är det oftast inte förrän man har tvättat plagget i sig som man ser resultatet.

Akerhage; Vad gäller fläckar under armhålorna så finns det ett fläckborttagningsmedel i en rosa sprayflaska (kommer inte ihåg märket nu, men finns i de flesta matbutiker osv) som fungerar kanonbra för min del. Spraya på fläckarna, låt skummet verka några minuter och sedan tvätta som vanligt. Upprepa en gång till om det inte går bort helt, men för mig har alla fläckar försvunnit direkt på första försöket. Klassiska fläckar från deodoranter med alkohol osv.

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-12-17, 12:25   #10
TheOne1994
Registered User

TheOne1994s avatar

Reg.datum: Apr 2010
jag är klorinmästare

förra veckan tog jag mina svarat MMS Sports byxor och la i klorin en vecka. Efter tvätten kom dom ut som röda Bara jag som har sådana...

OT: Låt det ligga i klorin ett par dagar. Säg 10 liter vatten och en hel flaska klorin ( det är ju billigt )
TheOne1994 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-12-17, 12:25   #11
mela
#curl4lajf

melas avatar

Reg.datum: Apr 2005
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Jag doserar mest på måfå bara, klorin bleker rätt duktigt även i mindre mängder, dock är det oftast inte förrän man har tvättat plagget i sig som man ser resultatet.

Akerhage; Vad gäller fläckar under armhålorna så finns det ett fläckborttagningsmedel i en rosa sprayflaska (kommer inte ihåg märket nu, men finns i de flesta matbutiker osv) som fungerar kanonbra för min del. Spraya på fläckarna, låt skummet verka några minuter och sedan tvätta som vanligt. Upprepa en gång till om det inte går bort helt, men för mig har alla fläckar försvunnit direkt på första försöket. Klassiska fläckar från deodoranter med alkohol osv.
Tänker du på vanish? Sjukt bra grejor! Finns som pulver osv också som man kan blanda med tvättmedlet.
Citat:
Ursprungligen postat av Nattljus Visa inlägg
Jag älskar henne, så jag vinner
mela är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-12-17, 12:36   #12
TomasB
Registered User

TomasBs avatar

Reg.datum: Sep 2009
Jag har en fråga.
Jag lyckades lägga en orange tröja med kallingar som har olika färger och annat smått och gott. Så nu är all min tvätt lätt - pissfärgad.

Går det att lösa på nåt sätt? Vanish? Remol?
Gammal 2014-12-17, 12:52   #13
TheOne1994
Registered User

TheOne1994s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Jag har en fråga.
Jag lyckades lägga en orange tröja med kallingar som har olika färger och annat smått och gott. Så nu är all min tvätt lätt - pissfärgad.

Går det att lösa på nåt sätt? Vanish? Remol?
det tror jag inte går att fixa. Enklast är att klorinera skitem och se det som ett misstag helt enkelt. Du kommer få en del nya kläder med annan färg....gratis
TheOne1994 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-12-17, 13:57   #14
TomasB
Registered User

TomasBs avatar

Reg.datum: Sep 2009
Citat:
Ursprungligen postat av TheOne1994 Visa inlägg
det tror jag inte går att fixa. Enklast är att klorinera skitem och se det som ett misstag helt enkelt. Du kommer få en del nya kläder med annan färg....gratis
Då bleker jag bara dom va?
Gammal 2014-12-17, 13:58   #15
TheOne1994
Registered User

TheOne1994s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Då bleker jag bara dom va?
yes sir !

en spann med vatten ca 10 liter ,1 flaska klorin. Låt det ligga 2 dygn, rör runt lite då och då. You got new clothes mate

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:00.