Som liten grabb läste jag min "låtsasfars" böcker från vetenskapens värld, i en utav dessa stod det om aspartam, tester på möss och cancer. Så därför ville jag inte ha något med aspartam och åt det aldrig.
Men så någon gång för ett tag sedan (1-2 år sedan?) så började jag äta läkerol med sötningsmedel, och senare tillkom ju saker som c-vitaminbrus, fun light, pepsi max osv.
Vi har ju diskuterat det förut och kommit fram till att det "är ofarligt", så därför har jag gått med på det, men heter det inte å andra sidan att om man dricker si o så mycket läsk så når man över nivån på si o så många år? Hur som helst så HAR det ju funnits studier som säger att det är farligt? Någon som har satt sig in i det hela? Hur mycket har monsanto (som väl ligger bakom aspartam?) sponsrat egen forskning, lagt upp egna studier, publicerat olika resultat och påverkat opinonen?
För jag kom att tänka på en del saker:
* Uppenbarligen finns det även studier som har pekat på att det är farligt, vad är "felet" med dessa studier? Att dom är gjorda på djur och inte människor?
* Grub brukar ju säga att även sötningsmedlen ger insulinpåslag, någon aning om hur mycket?
* Borde inte ovannämnda isf sänka blodsockret och göra en mer hungrig? Dvs isf äter man ju mer av aspartam.
* Insulinet kanske inte ökar lika mycket som av vanligt socker, men å andra sidan kommer ju vanligt socker mätta lite grann och göra att man inte äter riktigt lika mycket annat.
* För mig personligen känns det "rätt efterblivet" att sitta och trycka i sig onaturlig mat som man äter bara för att man vill ha något att äta men "inte får/bör" äta, så därför äter man någonting som knappt ger någon energi.
* Kan inte ovanstående, dvs ett stort intag av "kalorifria" produkter leda till att man själv och kroppen vänjer sig vid att man äter massor och är full i magen men att det ändå inte finns någon energi tillgänglig? Kan inte det isf leda till att man äter mer mat när man väl äter? Jag vet iaf att jag inte blir mättare av att sitta och tugga några askar läkerol ;D
Nu är ju iofs rent socker värsta skiten också, så att äta sockergodis istället för sockerfritt kanske inte är rätt tänkt. Men istället för sockerfri läsk kanske juice är att föredra trots det höger kcal-innehållet, det är ju ändå "mat" (fast jag vill inte dricka juice längre eftersom jag lurade mig på det innan, men då är det väl vatten och frukt som gäller, och vatten är väl sådär men inte godast jämt, te är gott men frågan är hur bra det är att dricka 1-2l om dagen med tanke på koffein och garvämnen)? Vad gäller sockerfritt godis så är det kanske bättre att unna sig en bit riktig mat, visst att den ger en och annan kalori men den mättar ju faktiskt och ger näring tillskillnad ifrån aspartamet och andra sötningsmedel.
Slutligen vore det intressant om någon har koll på för- och nackdelar med olika sötningsmedel, tror iofs jag har läst en del om sådant där tidigare men alla verkar ju skadliga på ett eller annat sätt.
Sötningsmedlen i c-vitaminbrusen kan väl få vara ok, det rör sig ju inte om några mängder, å andra sidan kan man ju faktiskt äta någon c-vitaminrik frukt. På tal om det kanske vi skulle ha en tråd om olika frukter och grönsaker, läste i något test att mango var den klart nyttigaste frukten, följt utav melon och kiwi eller hur det var. Mango är ju smaskens men har ett ganska högt gi, men om det är nyttigaste frukten näringsmässigt och gott så spelar väl inte det så stor roll =P
Mango, torkad papaya och ananas i alla former äger