Citat:
Ursprungligen postat av Matthias87
Ozzoking: Det stämmer nog som du säger. Räknar det som lätt styrketräning istället, så kanske runt 400 kcal för 1.5 timmars effektiv klättring?
Barnes: Okej. Är det alla siffror du tycker är för höga eller några speciella du syftar på?
När jag använder Harris och Benedicts formel så får jag en basalförbränning på 1831.5. Multiplicerar sedan det med ca 1.5 (fick fram det genom att ta 1.4 + antal timmars hård träning x 0,05 för löpning eller antal timmar lätt träning x 0.025 för klättring).
Då får jag en daglig kaloriförbränning på ca 2700 kcal de dagar jag löptränar och närmare 2800 kcal de dagar jag klättrar.
|
Det jag menar är att det är svårt och onödigt att räkna kalorier och aktiviteter "per styck" om du förstår vad jag menar.
Det är för många okända parametrar. Så hänga inte upp dig på avancerade kalkyler.
Satsa istället på en noggrann hushållsvåg om du inte har det och VÄG ALLT. En banan eller fralla i steget räknas också, oavsett hur fort den slank ned.
Känner även flera vars ögonmått säger att 300g pasta ser ut som 150g och då cyklar man i diket rätt fort och startar förmodligen en tråd på kolo om att man har fel på sin metabolism eller är ett unikum som inte kan gå ned i vikt.
Säger absolut inte att du är sån, men det finns alla sorter i vår herres hage
Jag tycker istället för att räkna så noggrant att du skall ta och utgå från en siffra som känns vettig, jag tycker 2800 inte känns helt orimligt som balans.
Sedan drar du av ett antal hundra kalorier från detta och håller dig till den planen en månad. Väg dig vid samma tid och förutsättningar varje dag.
Först efter en månad vet du om det var för mycket/för lite/lagom och kan ta nästa steg utefter den info du nu har skaffat dig.
Bli inte rädd om det inte händer nåt första två veckorna.
Jag själv får bäst resultat när jag försöker ligga närmare 300 än 500 minus. Blodtrycket blir inte lika lågt(har lågt till att börja med), jag kan köra hårt på gymmet och slipper för det mesta vara hungrig.
Men det kan ta över två veckor innan det börjar släppa på mig och visa sig på vågen.