Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-07-29, 17:38   #1
dbbb
Registered User

Reg.datum: Mar 2007
Cardio direkt före/efter gympass?

Hejsan,

Detta kan låta som en dum fråga men vad är huvudsyftet till att man kör cardio direkt före/efter träningspasset om man bortser från de positiva hälsoaspekter som cardio ger givetvis.

tackar på förhand,

D
dbbb är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-29, 18:14   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Spara tid.

Jag kör alltid cardio direkt före styrka.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-29, 21:17   #3
dbbb
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Spara tid.

Jag kör alltid cardio direkt före styrka.
Varför kör du öht cardio i samband med träningspass? Kanske hänger ihop med ditt mål med träningen, vad är detta isf? Tack för feedback.
Gammal 2014-07-29, 21:45   #4
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Trivs bäst med det.

Spara tid.

Vara i toppform.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-29, 22:15   #5
federov
Felstavning

federovs avatar

Reg.datum: Jul 2014
Varierar lite personligen... men skulle säga att i 80% av fallen kör jag cardio före styrkepassen
Gammal 2014-07-29, 22:17   #6
anvihl
Registered User

anvihls avatar

Reg.datum: Apr 2012
Citat:
Ursprungligen postat av dbbb Visa inlägg
Hejsan,

Detta kan låta som en dum fråga men vad är huvudsyftet till att man kör cardio direkt före/efter träningspasset om man bortser från de positiva hälsoaspekter som cardio ger givetvis.

tackar på förhand,

D
Förutom hälsoaspekten gör jag cardio före styrkepassen för att kunna äta mer varje dag så att det blir betydligt lättare att hålla sig i bra form samtidigt som man får äta i princip vad man vill när det gäller livsmedelsval. Sen att göra cardion och styrkan samtidigt sparar tid och det är rätt trivsamt att få allting gjort i en session.
Gammal 2014-07-29, 22:23   #7
dbbb
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av anvihl Visa inlägg
Förutom hälsoaspekten gör jag cardio före styrkepassen för att kunna äta mer varje dag så att det blir betydligt lättare att hålla sig i bra form samtidigt som man får äta i princip vad man vill när det gäller livsmedelsval. Sen att göra cardion och styrkan samtidigt sparar tid och det är rätt trivsamt att få allting gjort i en session.
Tack för svar. Anledningen till att jag frågade var för att jag läst att cardio tätt inpå träning kan negativt påverka uppbyggnaden av muskler. Nån sanning i detta?
Gammal 2014-07-29, 22:40   #8
anvihl
Registered User

anvihls avatar

Reg.datum: Apr 2012
Citat:
Tack för svar. Anledningen till att jag frågade var för att jag läst att cardio tätt inpå träning kan negativt påverka uppbyggnaden av muskler. Nån sanning i detta?
Det där kan förmodligen King grub svara på bättre än mig, men som jag har förstått det anpassar sig kroppen till den träningsformen som bedrivs sist. Så kör du cardio och sen styrka anpassar sig kroppen främst till styrketräningen. Men visst, man kan säkert tänka sig att resultatet av styrketräningen minskar lite grann t.ex. kanske man förlorar lite styrka eller styrkeuthållighet i knäböj efter 2h cykel och försämrad prestation kan i längden kanske leda till försämrad utveckling. Jag personligen har dock inte märkt någon försämring av varken styrke eller muskelutveckling av cardion.
Gammal 2014-07-29, 23:06   #9
Kodax
Registered User

Reg.datum: Jun 2013
Svettas så brutalt så blir 2min uppvärmning på CT och sen cardio efter styrkepasset
Kodax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-30, 06:13   #10
abstract
Registered User

abstracts avatar

Reg.datum: Nov 2011
Den här sommaren har jag kört cardio (i sluttning), därefter mitt pass. Som du säger har jag också läst så mycket om huruvida upplägget med cardio + styrka eventuellt skulle vara negativt, så jag ville helt enkelt skapa mig en egen uppfattning. Jag har faktiskt byggt muskler på både överkropp och underkropp, detta på ett litet underskott i kalorier.
abstract är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-30, 07:09   #11
Dreas
Maaaaaaat!

Dreass avatar

Reg.datum: Feb 2006
Citat:
Det ligger sanning i det. Men sen får man känna efter vad som passar en själv också. Man har inte hur mycket tid som helst. Trivs man med att köra cardio före pass så kanske det är värt att eventuellt få 1% sämre resultat. Synbara skillnader tror jag inte du lär få om du sköter träningen.

Sen är konditionsträning bra för återhämtningen på sikt, så om du inte lägger det på träningsdagarna, då kanske det blir mindre konditionsträning, då kanske du inte återhämtar dig lika bra, och det kan också påverka ens resultat.

I slutändan alltså: Kör som du trivs.
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:28.