Efter att en användare bett om hjälp gällande sitt CV i en egen tråd så kändes det som att ett litet behov finns av en allmän tråd där vi, Kolozzeum, granskar osäkra CV:n. Målet är att ingen på Kolozzeum ska gå arbetslös!
• Steg 1: Posta ditt CV.
• Steg 2: Kolozzeum granskar med lupp och återkommer med konstruktiv kritik.
• Steg 3: Tacka och känn dig nöjd, alternativt ifrågasätt kritiken.
• Steg 4: Sök arbete och hoppas på lyckan.
I min mening bör det framgå vilka företag du arbetat på, och vad din "titel" varit. "Kläder" är relativit ospecifikt. Men du kanske tog bort den infon inför publiceringen här?
I min mening bör det framgå vilka företag du arbetat på, och vad din "titel" varit. "Kläder" är relativit ospecifikt. Men du kanske tog bort den infon inför publiceringen här?
Haha ja. Förlåt, jag trodde det var uppenbart att jag tagit bort detaljerna. I det riktiga dokumentet står både titlar och fullständiga företagsnamn.
Jag tycker att det ser bra ut, inte mycket att anmärka på. Det enda jag skulle vilja modifiera en aning gäller en del av layouten – helt efter mina preferenser, dvs. en subjektiv betraktare – och det är att justera avstånd mellan rubriker, brödtext och linjer. Tidigare uppdrag-rubriken känns med andra ord som att den är nära texten ovan, och den horisontella linjen långt ifrån nedan, vilket skapar en mindre oklarhet för ögat om vi ska gå in på detaljnivå.
Med tanke på att det är gott om utrymme på nedre delen av båda sidorna så skulle kanske ett enkelt enter-slag innan varje rubrik dels reda ut oklarheten men också göra att båda sidorna ser mer fyllda ut.
Arbetslivserfarenhet
* 2012 Sommarjobb, på **namn** äldreboende som vårdare i 3 veckor. Jag tog hand om de boende och hjälpte dem med vardagliga sysslor som t.ex. bäddning, personliga morgonbestyr, serverade mat, städade deras rum och packade upp varor. Denna erfarenhet har gjort mig hjälpsam och gett insikt i människors olika förutsättningar.
Övriga erfarenheter
* Under slutet på 2009 var jag med och grundade spelföreningen **namn** med över 1000 medlemmar. Jag började som ekonom men gick sedan över till ordförandeposten. Denna period var lärorik och utvecklande för mig och jag tog med mig erfarenheten till gymnasiet. Jag blev mer ansvarstagande och planerade mina uppgifter under de två åren. Spelföreningen lades ner i slutet av 2011 på grund av tidsbris för samtliga styrelsemedlemmar.
* Tekniska färdigheter: HTML, CSS och Microsoft Office. Jag har lärt mig HTML och CSS i kursen Webbutveckling på gymnasiet. På fritiden lär jag mig hela tiden nya saker inom webbutveckling. Genom att jag alltid varit teknikintresserad så har jag också bra koll på Microsoft Office - främst Word och Powerpoint.
Egenskaper
Målinriktad, strukturerad och stresstålig. Målinriktad betyder för mig att jag gör tydliga målbilder, fokuserar, hittar drivkraften, analyserar tänkbara hinder och börjar jobba. Jag planerar allt jag ska göra, vilket leder till effektivitet i arbetet. Jag är noggrann i utförandet av allt jag åtar mig, samtidigt som jag är flexibel och snabbt anpassar mig till att uppkomma situationer och ändrade förutsättningar. När jag jobbar kan jag hantera avbrott utan att bli stressad. Sen tar jag upp tråden och fullföljer arbetsuppgifterna.
Nu vet jag inte hur det ser ut i ett layout-program, men jag skulle vilja se att du smetar ihop alla rader i stället för att ha de indelade i två och två, det tar bara onödigt utrymme och ser fult ut.
Citat:
Arbetslivserfarenhet
* 2012 Sommarjobb, på **namn** äldreboende som vårdare i 3 veckor. Jag tog hand om de boende och hjälpte dem med vardagliga sysslor som t.ex. bäddning, personliga morgonbestyr, serverade mat, städade deras rum och packade upp varor. Denna erfarenhet har gjort mig hjälpsam och gett insikt i människors olika förutsättningar.
Eftersom du inleder i stycket nedanför med "under slutet…" så kan du lika gärna börja på ett liknande sätt för detta stycke. Kanske skriva "År 2012 sommarjobbade jag på x äldreboende som vårdare i tre veckor." Notera att jag har skrivit tre, och inte siffran 3. Kanske bör skriva "gjort mig mer hjälpsam", ty annars antar man ju att du inte var hjälpsam innan, och "dessutom givit mig en insikt om människors olika förutsättningar/livsvillkor".
Citat:
Övriga erfarenheter
* Under slutet på 2009 var jag med och grundade spelföreningen **namn** med över 1000 medlemmar. Jag började som ekonom men gick sedan över till ordförandeposten. Denna period var lärorik och utvecklande för mig och jag tog med mig erfarenheten till gymnasiet. Jag blev mer ansvarstagande och planerade mina uppgifter under de två åren. Spelföreningen lades ner i slutet av 2011 på grund av tidsbris för samtliga styrelsemedlemmar.
Det känns en aning irrelevant och också negativt att skriva att spelföreningen lades ned. Går det kanske att formulera om och ändå få in att det pågick fram till 2011?
Citat:
* Tekniska färdigheter: HTML, CSS och Microsoft Office. Jag har lärt mig HTML och CSS i kursen Webbutveckling på gymnasiet. På fritiden lär jag mig hela tiden nya saker inom webbutveckling. Genom att jag alltid varit teknikintresserad så har jag också bra koll på Microsoft Office - främst Word och Powerpoint.
Vet inte om du behöver skriva ut att du lärde dig HTML och CSS på gymnasiet, det framgår längre ned att du gått teknikprogrammet och då kan man anta att du lärt dig det där. Du nämner också att du kan Microsoft Office två gånger, det behövs inte.
Citat:
Egenskaper
Målinriktad, strukturerad och stresstålig. Målinriktad betyder för mig att jag gör tydliga målbilder, fokuserar, hittar drivkraften, analyserar tänkbara hinder och börjar jobba. Jag planerar allt jag ska göra, vilket leder till effektivitet i arbetet. Jag är noggrann i utförandet av allt jag åtar mig, samtidigt som jag är flexibel och snabbt anpassar mig till att uppkomma situationer och ändrade förutsättningar. När jag jobbar kan jag hantera avbrott utan att bli stressad. Sen tar jag upp tråden och fullföljer arbetsuppgifterna.
"Målinriktad betyder för mig att jag gör tydliga…", det blir lite kaka på kaka eftersom du redan nämner att det handlar om "mig".
Skriv hellre: "Målinriktad betyder för mig att ha en tydlig målbild, att kunna fokusera" och så vidare.
"… till att uppkomma situationer och ändrade förutsättningar" ser inte korrekt ut.
Ska väl stå "till uppkomna situationer", eller varför inte "till oförberedda situationer"
"När jag jobbar kan jag hantera avbrott utan att bli stressad. Sen tar jag upp tråden och fullföljer arbetsuppgifterna."
En annan variant:
Under arbetets gång kan jag hantera avbrott utan att bli stressad, för att lätt ta upp tråden igen och fullfölja arbetsuppgiften.
Jag tycker att det ser bra ut, inte mycket att anmärka på. Det enda jag skulle vilja modifiera en aning gäller en del av layouten – helt efter mina preferenser, dvs. en subjektiv betraktare – och det är att justera avstånd mellan rubriker, brödtext och linjer. Tidigare uppdrag-rubriken känns med andra ord som att den är nära texten ovan, och den horisontella linjen långt ifrån nedan, vilket skapar en mindre oklarhet för ögat om vi ska gå in på detaljnivå.
Med tanke på att det är gott om utrymme på nedre delen av båda sidorna så skulle kanske ett enkelt enter-slag innan varje rubrik dels reda ut oklarheten men också göra att båda sidorna ser mer fyllda ut.
Arbetslivserfarenhet
Övriga erfarenheter
Egenskaper
Språk
Svenska, modersmål
Engelska, hanterar språket mycket väl i både tal och skrift.
Referens
Referenser lämnas på begäran
För mig är det för mycket personligt brev över ditt CV.
Vad du lärt dig och hur du utvecklats på varje arbetsplats är jag som rekryterare inte ett dugg intresserad av när jag läser CV. Jag vill veta var du jobbade, när du jobbade där och med vad för uppgifter.
Personliga egenskaper och förklaringen av de bör kortas, och helst flytta till personligt brev och anpassat efter vad just det företaget söker.
CV ska enligt mig vara en kort resumé av arbetserfarenhet, studier och mycket kort om ev övriga egenskaper.
Arbetslivserfarenhet
* År 2012 sommarjobbade jag på **namn**äldreboende som vårdare i tre veckor. Jag tog hand om de boende och hjälpte dem med vardagliga sysslor som t.ex. bäddning, personliga morgonbestyr, serverade mat, städade deras rum och packade upp varor. Denna erfarenhet har gjort mig mer hjälpsam och dessutom givit mig en insikt om människors olika förutsättningar/livsvillkor.
Övriga erfarenheter
* Under slutet på 2009 var jag med och grundade spelföreningen **namn** med över 1000 medlemmar. Jag började som ekonom men gick sedan över till ordförandeposten. Denna period var lärorik och utvecklande för mig och jag tog med mig erfarenheten till gymnasiet. Jag blev mer ansvarstagande och planerade mina uppgifter under de två åren. Spelföreningen pågick fram till 2011 och därefter blev det tidsbrist för samtliga styrelsemedlemmar.
* Tekniska färdigheter: HTML, CSS och Microsoft Office.
Egenskaper
Målinriktad, strukturerad och stresstålig. Målinriktad betyder för mig att ha en tydlig målbild, att kunna fokusera, hitta drivkraften, analysera tänkbara hinder och börja jobba. Jag är noggrann i utförandet av allt jag åtar mig, samtidigt som jag är flexibel och snabbt anpassar mig till oförberedda situationer.
"Spelföreningen pågick fram till 2011 och därefter blev det tidsbrist för samtliga styrelsemedlemma"
"Jag var engagerad i ledningen av spelföreningen fram till 2011"
Eller
" * Under slutet på 2009 var jag med och grundade spelföreningen **namn** med över 1000 medlemmar. Jag började som ekonom men gick sedan över till ordförandeposten. Denna period var lärorik och utvecklande för mig och jag tog med mig erfarenheten till gymnasiet. Jag blev mer ansvarstagande och planerade mina uppgifter under de två åren. Spelföreningen pågick fram till 2011 och därefter blev det tidsbrist för samtliga styrelsemedlemmar."
" * Under slutet av 2009 var jag med och grundade spelföreningen **namn** med över 1000 medlemmar. Jag började som ekonom men gick sedan över till ordförandeposten. Mitt engagemang i spelföreningen sträckte sig fram till 2011. "
"Spelföreningen pågick fram till 2011 och därefter blev det tidsbrist för samtliga styrelsemedlemma"
"Jag var engagerad i ledningen av spelföreningen fram till 2011"
Eller
" * Under slutet på 2009 var jag med och grundade spelföreningen **namn** med över 1000 medlemmar. Jag började som ekonom men gick sedan över till ordförandeposten. Denna period var lärorik och utvecklande för mig och jag tog med mig erfarenheten till gymnasiet. Jag blev mer ansvarstagande och planerade mina uppgifter under de två åren. Spelföreningen pågick fram till 2011 och därefter blev det tidsbrist för samtliga styrelsemedlemmar."
" * Under slutet av 2009 var jag med och grundade spelföreningen **namn** med över 1000 medlemmar. Jag började som ekonom men gick sedan över till ordförandeposten. Mitt engagemang i spelföreningen sträckte sig fram till 2011. "
Okej tack, jag kör nog på de sistnämnda! Då är det bara dags för dig att anställa mig då, haha!
Skulle definitivt ta ned detta cv till en sida det är alldeles för luftigt med tanke på att du är så ung. Det är ok med två sidor om du har 20-30 års arbetslivserfarenhet med många styrelseuppdrag etc. Utförligare beskrivning tar du i brevet istället.