2014-04-14, 16:22
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2014
|
Hård träning, bra kost. Händer ingenting.Wtf!
Hållt kosten supernoga senaste tiden, inte överskridit mina kcal(ligger på 2000) i huvudtaget. Allt som har med socket att göra är borta ur bilden. Inget godis, snacks, fika, chips etc. Träningen går även på högvarv. Det är Thaiboxning 1-2ggr i veckan och gymmet(styrketräning) 2-3ggr i veckan. Cardion kommer in under thaipasset samt styrkepasset på ca 20-30min före eller efter. Den bör bättras på om inte annat.
Valde att öka tempot lite föregående vecka och skötte den exemplariskt, men fortfarande ett noll resultat på vågen. Jag vet att jag har ca 7kg som inte ska va där. Min platå brukar komma vid 95kg, där jag brukar stanna och där jag brukar "va nöjd", nu står det still vid 102. Gjort det sedan februari.
Vad ska man göra? Kosten kan jag inte göra så mycket mera på. Mera cardio är väl det man kanske skulle tänka sig. Men det är ju faktiskt skittråkigt =) Men det är det enda jag kan tänka mig. Tanken är att gå ner i vikt men inte tappa muskelmassa, eller minimal muskelförlust. Anledningen till viktökningen är bla hård styrketräning och stor volym/muskelökning. Nu vill jag bli av med det "överflödiga".
Tips mottages tacksamt
|
|
|
2014-04-14, 16:58
|
|
Proteinbarskonnässör
Reg.datum: Nov 2008
|
Vad är "senaste tiden"? 1 vecka, 2? En viktnedgång är sällan linjär. Hur ofta väger du dig? Varje dag vid samma tillfälle är att föredra. Få vägningar (1 gg per vecka t ex) ger dålig data för att hålla koll på viktnedgången.
|
|
|
2014-04-14, 17:33
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious
Vad är "senaste tiden"? 1 vecka, 2? En viktnedgång är sällan linjär. Hur ofta väger du dig? Varje dag vid samma tillfälle är att föredra. Få vägningar (1 gg per vecka t ex) ger dålig data för att hålla koll på viktnedgången.
|
Sedan jag la om kost o kalorier och följde dem strikt. Är inne på tredje veckan idag. Brukar ha lätt att droppa kilon när jag ger mig fan på det. Vägning mer eller mindre var eller varannan dag. Morgonvikt. Tränar jag för mycket styrka kanske eller för tungt? Även om jag nu senaste tiden gått på kcal underskott så har detta inte påverkat ngt negativt i gymmet. Utan tvärtom.
Vad jag menar är, även om det bara är tre veckor idag så borde något ha hänt.
|
|
|
2014-04-14, 23:12
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2005
|
Styrketräning kan inte motverka förlusten av fett om där är ett kaloriunderskott. Så nej det beror definitivt inte på att du tränar för mycket styrketräning.
Däremot kan det vara så att träningen går så bra att du lagt på dig lite muskler och glykogen och denna vävnad kan kosta mindre energi. Dvs att lägga på sig 1 kg fettfri vävnad kostar mindre energi än vad att förlora 1 kg fett ger energi.
Så man ska inte utesluta att du lagt på dig muskler och tappat fett. Isåfall går det skitbra. Har du tagit midjemått eller åtminstone kollat dig i spegeln?
|
C4L
|
|
|
2014-04-15, 04:08
|
|
Registered User
|
[QUOTE=Sniggel;6955802]Styrketräning kan inte motverka förlusten av fett om där är ett kaloriunderskott. Så nej det beror definitivt inte på att du tränar för mycket styrketräning.
Däremot kan det vara så att träningen går så bra att du lagt på dig lite muskler och glykogen och denna vävnad kan kosta mindre energi. Dvs att lägga på sig 1 kg fettfri vävnad kostar mindre energi än vad att förlora 1 kg fett ger energi.
Så man ska inte utesluta att du lagt på dig muskler och tappat fett. Isåfall går det skitbra. Har du tagit midjemått eller åtminstone kollat dig i spegeln?[/QUOTE
Har lite lättare att knäppa jobbkläder än innan så jo liten minskning på midja är det nog. Så jo de skulle kunna vara så, misstänker även att kreatinet gör sitt med. Ingen överkonsument, med det har tagits till pwoer innan passen.
Fortsätter räkna mina macros så får vi se kommande vecka. Börjat lägga in maten på lifesum, ska kika hur det underlättar. Just nu försöker jag hålla mina 2100kcal på 50 / 30 / 20. Är fördelningen dum eller bör det fungera?
|
|
|
2014-04-15, 09:57
|
|
Registered User
|
Om du märkt skillnader på kläderna så lutar det nog åt det jag tror. Jag skulle vilja säga "keep doing what you are doing". Det vore synd om du sabbar ett "perfekt upplägg" för att du initialt inte går ner i vikt eftersom en ökning av fri fettmassa maskerar förlust av fettmassa.
Av den anledningen bör du nog inte heller mixtra med makronutrienterna.
Förr eller senare kommer du börja tappa vikt också ifall du nu inte fortsätter öka i fettfri massa i "samma tempo" som du tappar fett (jag antar att det är det som har hänt hittills). Men oavsett så har du ju då tappat fett hela tiden så allting går ju bra oavsett vad vågen visar. Ta även en titt i spegeln då och då (egentligen skulle du tagit bilder vid start) och lägg märke till hur plaggen sitter.
|
C4L
|
|
|
2014-04-16, 07:59
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2013
|
tänk också på att föra in ev. matfetter etc i matloggen (det glömmer man lätt och kan därmed missa 100-300kcal)
|
|
|
2014-04-21, 08:03
|
|
Registered User
|
Lite reflektioner efter påskhelgens träning.
Märkbart är att styrkan har kommit tillbaka. Från att "endast" ligga med 24kg hantlarna vid tex bröstövningar, så kommer 28-30kg vikterna succesivt upp lika lätt nu. Även marklyften ligger reps på 120kg. Detsamma gäller de flesta övningarna. Inbillar mig att jag byggt upp lite muskler då jag blivit märkbart starkare i många övningar. Tidigare när jag pendlat mig upp och ner i viktklasser så har jag ju legat på dessa kilon i styrketräningen innan så det är ju inget konstigt.
Men.. fortfarande står vikten still. Skulle ju enkelt kunna svettas ner dessa kilon via konditionsträning, men vill inte tappa den lilla muskelmassan man väl har fått upp. Svårt att göra både och jag vet.. men men
Maten i sig en vanlig dag kan se ut så här:
2 Ägg
200g kvarg
Proteindryck (whey)
kött/fågel/fisk
Sallad
Kalorisnål/fri dressing
liten del Bulgur/Couscous alt. lite ris/potatis om det finns
Proteinbar (tex questbar) el. kvarg
kött/fågel/fisk
Sallad
Kalorisnål/fri dressing
liten del Bulgur/Couscous alt. lite ris/potatis om det finns
Sen kanske man klämmer in en frukt här och där. Tycker trots allt att jag sköter kosten någorlunda.
|
|
|
2014-04-21, 08:31
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2012
|
tycker ditt kaloriinnehåll på 2000 är ganska lite, mest så du itne får i dig för lite  Du väger trots allt 102 kg, men ja om det inte händer mer så testa få i dig lite till.
Jag själv är 181 lång, vägde 92.5kg på invägning och står efter 3 veckor på 87.1 senast i morse. Jag äter ca 2300-2600 per dag, dock ENDAST 100gr kollisar per dag för att vara säker att de bränns upp. Detta fungerar SKITBRA för min kropp.
|
2014-04-21, 10:46
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2014
|
Citat:
Ursprungligen postat av Bluzze
tycker ditt kaloriinnehåll på 2000 är ganska lite, mest så du itne får i dig för lite  Du väger trots allt 102 kg, men ja om det inte händer mer så testa få i dig lite till.
Jag själv är 181 lång, vägde 92.5kg på invägning och står efter 3 veckor på 87.1 senast i morse. Jag äter ca 2300-2600 per dag, dock ENDAST 100gr kollisar per dag för att vara säker att de bränns upp. Detta fungerar SKITBRA för min kropp.
|
Så du tycker killen som inte kan tappa vikt ska äta mer?
|
2014-04-21, 14:09
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Ajemän
Så du tycker killen som inte kan tappa vikt ska äta mer?
|
Helt beror på ifall han äter för lite kan det bli katabolt, att kroppen har kvar det han behöver hela tiden, då stannar han på sin vikt för att kroppen inte vill ha för lite energi
|
2014-04-21, 14:20
|
|
Registered User
|
Citat:
Helt beror på ifall han äter för lite kan det bli katabolt, att kroppen har kvar det han behöver hela tiden, då stannar han på sin vikt för att kroppen inte vill ha för lite energi 
|
Sluta hitta på
|
|
|
2014-04-21, 14:53
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Linusgrabben
Sluta hitta på
|
Du får tro vad du vill, men det händer många att man tex övertränar och äter för lite så det blir katabolt, det har hänt mig själv för ett par år sen när jag inte var särskilt erfaren av det alls
|
2014-04-21, 15:10
|
|
Registered User
|
Om man blir katabol så tappar man ju i vikt. Är det anabol eller antikatabol du tänker på?
|
C4L
|
|
|
2014-04-21, 17:00
|
|
Registered User
|
Citat:
Du får tro vad du vill
|
Det är du som tror och hittar på
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:27.
|

|