Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-03-27, 16:33   #1
cero
Registered User

ceros avatar

Reg.datum: Mar 2010
Malaysia Airlines Flight 370

Finns det ingen tråd för detta mysterium som är aktuellt just nu?

- Försvann den 8 mars 2014 på väg till Beijing från Malaysia (Kaula), och samma dag startades en av de största räddningsuppdrag någonsin.

- 12 anställda och 227 passagerare ombord.

Ett par kontroversiella saker är två män som åkte med stulna pass, en flygplansingenjör ombord (som passagerare), en mystisk U-sväng som gjordes någon gång strax innan flygplanet tappade kontakt och försvann på radarn, kontaktutrustning som oväntat stängdes av osv.

Fyll på med mer.

Vad gick snett? Var hamnade planet? Kommer det hittas?

cero är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-27, 16:38   #2
Dreas
Maaaaaaat!

Dreass avatar

Reg.datum: Feb 2006
Dom har ju med största sannolikhet hittat resterna av det i havet.

Tråden är nog en vecka för sent, nu känns det som om de flesta konspirationsteorierna kan läggas ned.
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-27, 16:43   #3
cero
Registered User

ceros avatar

Om resterna hittas så borde man rimligtvis kunna hitta vraket också? Av det jag har hört kan man inte vara säker förrän man faktist är på plats och letar.

Och finns det något ombord på planet som kan hjälpa till att förklara vad som gick fel?
Gammal 2014-03-27, 16:45   #4
Jobbigt
Registered User

Reg.datum: Dec 2013
Jan kan ju bara föreställa mig vilket sjukt jobb det skulle vara att hitta svarta lådan någonstans på havets botten? :P

Bara för att jag inte bugar inför kontaktonani och pumpnojja betyder det inte att jag har dålig kroppskontroll.
Jobbigt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-27, 16:48   #5
cero
Registered User

ceros avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Jobbigt Visa inlägg
Jan kan ju bara föreställa mig vilket sjukt jobb det skulle vara att hitta svarta lådan någonstans på havets botten? :P
De är konstruerade för att klara av flygplanskrasher.

"For this reason, flight recorders are required to be capable of surviving the conditions likely to be encountered in a severe aircraft accident."

http://en.wikipedia.org/wiki/Flight_recorder

Och antagligen är de placerade i planet på ett sätt som gör att de inte flyger iväg på egen hand vid ev krash.
Gammal 2014-03-27, 16:52   #6
Juxta
Broder Broccoli

Juxtas avatar

Reg.datum: Apr 2010
Flygrutten ändrades 12 minuter innan sista kontakt var tagen med piloterna, ett standardmeddelande. Varför gjorde man detta? Är man terrorist kanske det verkar meningslöst att krasha mitt i havet. Eller så avskyr man vatten och vill bomba det.
Juxta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-27, 16:53   #7
Red Apple
Banned User

Reg.datum: May 2013
Citat:
Ursprungligen postat av cero Visa inlägg
De är konstruerade för att klara av flygplanskrasher.

"For this reason, flight recorders are required to be capable of surviving the conditions likely to be encountered in a severe aircraft accident."

http://en.wikipedia.org/wiki/Flight_recorder

Och antagligen är de placerade i planet på ett sätt som gör att de inte flyger iväg på egen hand vid ev krash.
Du förstår inte att saker som hamnar i vattnet kan sjunka? Särskilt stora metallvrak som läcker in vatten.
Red Apple är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-27, 16:58   #8
cero
Registered User

ceros avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Red Apple Visa inlägg
Du förstår inte att saker som hamnar i vattnet kan sjunka? Särskilt stora metallvrak som läcker in vatten.
Läsförståelse?

Jag skrev att 'svarta lådan' troligtvis kan hittas i vraket. Mao behöver man inte söka igenom hela havsbotten för endast den.

Citat:
Flygrutten ändrades 12 minuter innan sista kontakt var tagen med piloterna, ett standardmeddelande. Varför gjorde man detta? Är man terrorist kanske det verkar meningslöst att krasha mitt i havet. Eller så avskyr man vatten och vill bomba det.
Ändrades hur? Och vad för meddelande var det vid sista kontakt?

Senast redigerad av cero den 2014-03-27 klockan 16:59.
Gammal 2014-03-27, 16:59   #9
rooz
Legimtimerad flaggstång

roozs avatar

Reg.datum: Aug 2008
Citat:
Om resterna hittas så borde man rimligtvis kunna hitta vraket också? Av det jag har hört kan man inte vara säker förrän man faktist är på plats och letar.

Och finns det något ombord på planet som kan hjälpa till att förklara vad som gick fel?
Om det råkar vara så att planet gick ned utanför Australiens kust i Stilla havet kommer man aldrig hitta det. För djupt, för stor area att leta igenom.

En pilot på gymmet sa att han hade två teorier. 1, Kapare (Som kraschade) 2. Haveri som ledde till Krasch.
Gammal 2014-03-27, 17:02   #10
cero
Registered User

ceros avatar

Citat:
2. Haveri som ledde till Krasch.
Vilken typ av haveri gissade han på?

Vad som är mest facinerande här är hur man med dagens tekonologi bara kan tappa bort ett flygplan.

Senast redigerad av cero den 2014-03-27 klockan 17:03.
Gammal 2014-03-27, 17:02   #11
hampfuz
Registered User

hampfuzs avatar

Reg.datum: Feb 2008
Medeldjupet i Stilla Havet är ju typ 4 kilometer, så att hitta ett plan där utan att veta var man ska leta är helt omöjligt.
hampfuz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-27, 17:07   #12
Red Apple
Banned User

Reg.datum: May 2013
Citat:
Läsförståelse?

Jag skrev att 'svarta lådan' troligtvis kan hittas i vraket. Mao behöver man inte söka igenom hela havsbotten för endast den.
Nej, men man behöver söka igenom en stor del av havsbottnen för att hitta vrakdelen lådan ligger i.
Red Apple är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-27, 17:08   #13
rooz
Legimtimerad flaggstång

roozs avatar

Reg.datum: Aug 2008
Citat:
Vilken typ av haveri gissade han på?

Vad som är mest facinerande här är hur man med dagens tekonologi bara kan tappa bort ett flygplan.
Eftersom han inte flugit aktuella modellen så kunde han bara gissa. Men Motorhaveri, brand eller elektronik som dör och sabbar radio mm.
Gammal 2014-03-27, 17:27   #14
ducedo
Registered User

ducedos avatar

Reg.datum: Feb 2010
Här är teorierna som cirkulerar:

Citat:
På grund av lufttrycksfall (t.ex. p.g.a. trasigt fönster) blev alla ombord medvetslösa. Planet flög sedan vidare i sju timmar tills bränslet tog slut och planet störtade ner i havet.
Citat:
En brand utbröt i cockpit. Piloterna har försökt att släcka elden, men inte lyckats. På grund av rökutvecklingen har de blivit medvetslösa. Planet har flugit vidare på autopilot tills bränslet tog slut.
Citat:
Någon ombord har tagit kontroll över planet och med flit styrt undan det från den ursprungliga kursen. Anledningen är antingen kapning eller självmordsdåd.
Enligt flera utländska medier så ska planet, efter u-svängen, ha styrt rakt mot närmsta större flygplats. På vägen dit så är det ganska troligt att besättningen slagits ut varpå planet fortsatte rakt ut i havet. Eftersom spårningen slutade fungera och man inte hörde av sig så nämns brand som det troligaste alternativet.

"Det är ju så att alla bedömare är ju helt eniga om att det inte finns något militärt hot mot Sverige och jag kan väl säga att vi är beredda på det." - TV4
ducedo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-27, 17:31   #15
4623
Getar

4623s avatar

Reg.datum: Sep 2008
Citat:
Ursprungligen postat av rooz Visa inlägg
Eftersom han inte flugit aktuella modellen så kunde han bara gissa. Men Motorhaveri, brand eller elektronik som dör och sabbar radio mm.
Satte haveriet planet ur kurs med hundratals mil också?
4623 är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:42.