|
Visa resultat för omröstning: Ok med drogtester på jobbet?
|
|
Det är ALDRIG ok, utan undantag
|

|
10 |
5.29% |
|
Generellt nej, med undantag tex. polisen, piloter och liknande.
|

|
45 |
23.81% |
|
Nej, inte ok att systematiskt göra det, enbart ok vid misstanke
|

|
32 |
16.93% |
|
ja, det är helt ok. Upp till chefen!
|

|
85 |
44.97% |
|
Det borde göras på alla dagligen!
|

|
14 |
7.41% |
|
Vet ej
|

|
3 |
1.59% |
2014-02-27, 22:06
|
|
|
Banned User
Reg.datum: Feb 2010
|
Drogtester på jobbet!
Ett hett ämne. Försök undvika att diskutera legalisering, narkotikapolitik eller enskilda droger, och håll er till fenomenet att drogtesta sina anställda. Tänk generellt nu, givetvis är det ju skillnad på om din lokala konditor rökt på och är glad och att piketpolisen eller en hjärnkirurg är alldeles stissig på en cocktail av amfetamin, benzo och anabola steroider.
Drogtesta anställda, ok eller inte?
|
|
|
2014-02-27, 22:07
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2007
|
Helt upp till arbetsgivaren.
|
2014-02-27, 22:09
|
|
|
Banned User
Reg.datum: Jan 2014
Ort: Någonstans i Svedala, Över eller under jord ser vi i december...
|
Absolut.
Det är 100 procent Okej.
Skulle jag jobba på ett företag så kunde dem ta tre prover om dagen om dem ville.
Men droger kan orsaka olyckor, så JA, DET ÄR 100% OKEJ.
I vaissa fall kan det t.o.m. vara ett måste för att kunna upprätthålla säkerheten.
|
|
|
2014-02-27, 22:09
|
|
|
Kärvt maskulin
Reg.datum: Nov 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av Exdiaq
Helt upp till arbetsgivaren.
|
/thread
Haha!
Jag tror att den kan överleva om den får tillräckligt mycket konstgjord andning:
|
The bodybuilding industry is a scam meant to prey on your insecurities for the purpose of selling you worthless, overpriced supplements, while showing off bodybuilders with enough prescription and or illegal drugs in them to stock a pharmacy.
|
|
|
2014-02-27, 22:21
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2008
|
Givetvis är det ok.
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel
Mätt i klassiskt styrkelyft, så tror jag att man kan bli ungefär: 180-150-220 stark utan att dopa sig med lång tid och hård träning.
|
|
|
|
2014-02-27, 22:23
|
|
|
:D
Reg.datum: Apr 2006
|
OK, men i de flesta fall känns det väl rätt onödigt. Om anställda kommer i tid, inte underpresterar och det inte finns någon direkt anledning till misstankar känns det som fruktansvärt bortkastade resurser. Det finns större problem att jaga har jag upptäckt nu då jag börjat ta hand om anställda till viss del i mitt arbete. En sak som korttidssjukskrivningar och hur heltidsanställda agerar kring karensdag är helt otroligt. Det finns ingen heltidsanställd som är sjuk en dag. Med sådana problem i åtanke är det för mig åtminstone rätt skit samma om Herman röker gräs varannan tisdag, så länge det inte påverkar Hermans prestation. Det finns större kostnader att jaga.
|
2014-02-27, 22:26
|
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Nordenator
OK, men i de flesta fall känns det väl rätt onödigt. Om anställda kommer i tid, inte underpresterar och det inte finns någon direkt anledning till misstankar känns det som fruktansvärt bortkastade resurser. Det finns större problem att jaga har jag upptäckt nu då jag börjat ta hand om anställda till viss del i mitt arbete. En sak som korttidssjukskrivningar och hur heltidsanställda agerar kring karensdag är helt otroligt. Det finns ingen heltidsanställd som är sjuk en dag. Med sådana problem i åtanke är det för mig åtminstone rätt skit samma om Herman röker gräs varannan tisdag, så länge det inte påverkar Hermans prestation. Det finns större kostnader att jaga.
|
Det finns yrken där Hermans rökande kan utgöra en säkerhetsrisk, och det på flera plan.
|
|
|
|
|
|
Coach
Reg.datum: Oct 2010
|
Bara vid anställningar där det spelar någon roll på så vis att det kan hända en olycka som ännu inte skett. Om man kör tunga fordon eller farliga maskiner, inte om man råkar skriva ett knepigt mail till Pelle på IT-avdelningen.
|
|
|
|
Groggluder
Reg.datum: Mar 2011
|
Ofc, jag skulle inte vilja ha drogpåverkade anställda på arbetstid eller på deras fritid om jag var företagare.
|
|
|
|
2014-02-27, 22:27
|
|
|
:D
Reg.datum: Apr 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Desertrat
Det finns yrken där Hermans rökande kan utgöra en säkerhetsrisk, och det på flera plan.
|
Givetvis, men det är rätt stor andel av jobben i detta avlånga land där det är skit samma. Jag jobbar inom den sektorn där det är fuck all i sammanhanget.
|
2014-02-27, 22:32
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2013
|
Det gjordes drogtester på mitt förra jobb, jag hade aldrig något problem med det även om det kändes lite löjligt kanske. Det var också en anställning där jag klart och tydligt såg skälet till varför man inte ville ha brukare/missbrukare på arbetsplatsen.
|
|
|
2014-02-27, 22:34
|
|
|
Banned User
Reg.datum: Feb 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av awesomooo
Ofc, jag skulle inte vilja ha drogpåverkade anställda på arbetstid eller på deras fritid om jag var företagare.
|
Man betalar ju som arbetsgivare till sina anställda för att utföra ett arbete, man köper dem inte på en slavauktion. Vad ger dig rätten att kontrollera om en anställd sniffar kokain eller inte på helgerna?
|
|
|
2014-02-27, 22:41
|
|
|
Groggluder
Reg.datum: Mar 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk
Man betalar ju som arbetsgivare till sina anställda för att utföra ett arbete, man köper dem inte på en slavauktion. Vad ger dig rätten att kontrollera om en anställd sniffar kokain eller inte på helgerna?
|
För jag är en arbetsgivare från Qatar som äger mina anställda *host* slavar
|
|
|
|
2014-02-27, 22:41
|
|
|
Banned User
Reg.datum: Mar 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av awesomooo
|
Då måste du vara inomhus ganska mycket. Jag ser mycket fyllon ute på kvällarna.
|
|
|
2014-02-27, 22:42
|
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk
|
Filmjölk.
Ponera tanken på att du skulle ha ett företag inom finmekanik, processindustri, är inom säkerhetsbranschen eller inom säkerhetsklassad verksamhet.
Tänk dig sedan att du har en kille som brukar, säg, kokain.
I värsta fall kan det betyda säkerhetsläckage, eller så kan du riskera att din produkts kvalitet eller säkerhet kan komma i fara.
Skulle du vara beredd att riskera din verksamhet för den här killens skull.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:45.
|

|