Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Är det bra att tidelag förbjuds?
Ja 89 74.17%
Nej 19 15.83%
Ingen åsikt 12 10.00%
Antal röster: 120. Du får inte rösta i den här omröstningen

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-12-28, 07:58   #1
filmjölk
Banned User

Reg.datum: Feb 2010
Tidelag förbjuds i april 2014.

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5563079

På tiden, förståeligt men ogenomtänkt moraliserande, eller en inskränkning av mänskliga rättigheter?

Min spontana åsikt är att det är bra att det förbjuds.
filmjölk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-28, 08:06   #2
BobaFett
Registered User

BobaFetts avatar

Reg.datum: Feb 2009
Varför kallar man det inte för "sex med djur"? Orka googla för att fatta vad det är.
Gammal 2013-12-28, 08:53   #3
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Vad är det för "rättighet" att förgripa sig på djur? Borde varit förbjudet sedan länge. I o f s hindrar antagligen inte ett förbud någon lagd åt det hållet, men ändå.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-28, 09:18   #4
MasterChief
Världens Största Kyk®

MasterChiefs avatar

Reg.datum: Jan 2004
Vår kanin försöker para sig med samtliga familjemedlemmar flera gånger om dagen. Innebär detta att jag kan stämma kaninen?
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-28, 09:49   #5
rooz
Legimtimerad flaggstång

roozs avatar

Reg.datum: Aug 2008
Mänsklig rättighet att dunka på djur?

C'mon man.
Gammal 2013-12-28, 09:56   #6
Dissector
Steve is teh shit!

Dissectors avatar

Reg.datum: Jun 2005
Sexuellt utnyttjande av djur är som bekant lite svårdefinierat

Anyways. Eftersom det förmodligen inte finns något bra sätt att bedöma om djuret trivs med det eller inte så är det väl ganska rimligt att inte tillåta det. Samma logik skulle visserligen kunna användas mot en mängd andra saker djur används till.
Dissector är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-28, 10:04   #7
Tomten
Registered User

Tomtens avatar

Reg.datum: Feb 2002
Nu får du ju skärpa dig.

Sex med djur har tekniskt sett varit förbjudet i Sverige sedan tidigare, men det har fallit under djurmisshandel.

Det här handlar väl snarare om att få effektivare lagar och framförallt att modernisera våra lagar och göra det enklare att komma åt brottslingarna.

Det är väl INGEN som för motsätter sig att vi får en riktigt lagstiftning mot tidelag.
Tomten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-28, 10:08   #8
Mental
Ölkonnässör

Mentals avatar

Reg.datum: Feb 2004
Jag antar att det bara är förbjudet om man njuter av det? För våldtäkter av djur måste fortgå för att kött och mejeriindustrin ska fortsätta fungera. Och nej, kon eller grisen samtycker inte till att bli inseminerade, gjorde vi så mot mänska skulle det klassas som våldtäkt per omgående.

Dubbelmoralen är ganska slående, jag kan förstå om man som vegan som likställer djur och mänskor kräver det. Men om man tycker att det är ok att döda djuret för att äta det, dvs tillfredställa en annan av sina lustar är ok, men inte sex? Rimligen borde det vara förbjudet att döda djur för njutning. Och ja, kött och mjölkprodukter äter vi för njutning, det går utmärkt att leva veganskt.

Gammal 2013-12-28, 10:12   #9
BlötSnö
Proteinfattig vegan

BlötSnös avatar

Reg.datum: Mar 2011
Citat:
Ursprungligen postat av Tomten Visa inlägg
Det är väl INGEN som för motsätter sig att vi får en riktigt lagstiftning mot tidelag.
Jo, det är en hel arsenal med folk som motsätter sig det. Därav alla de mindre behagliga filmklipp man såg när man var yngre.
Jag valde faktiskt "Ingen åsikt".
Vill någon ha samkväm med ett sto eller en ko och det inte far illa av det så kör på.
Många djur i Sverige utsätts nog för värre stressmoment än det, men då är det lugnt, för då ska de ätas.

Edit: Herrn ovanför hann före, men jag instämmer...

Senast redigerad av BlötSnö den 2013-12-28 klockan 10:13.
BlötSnö är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-28, 10:17   #10
filmjölk
Banned User

Man får ju äta djur och göra skor av dem, eller nöjesskjuta dem på jakt...varför då inte få ha rätten att få ha sex med dem om man vill det?

(leker djävulens advokat)

edit: flertalet herrar hann före mig.

Senast redigerad av filmjölk den 2013-12-28 klockan 10:19.
Gammal 2013-12-28, 10:19   #11
Mental
Ölkonnässör

Mentals avatar

Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk Visa inlägg
Man får ju äta djur och göra skor av dem, eller nöjesskjuta dem på jakt...varför då inte få ha rätten att få ha sex med dem om man vill det?

(leker djävulens advokat)
Mm, det är en intressant dubbelmoral, en lagstiftning mot dödande av djur för njutning, dvs för mat och pälsproduktion skulle få våldsamt motstånd.

Samma person som avskyr minkfarmar och djursex glufsar glatt i sig en biff på kvällen utan att se ironin i det.
Gammal 2013-12-28, 10:25   #12
filmjölk
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Mm, det är en intressant dubbelmoral, en lagstiftning mot dödande av djur för njutning, dvs för mat och pälsproduktion skulle få våldsamt motstånd.

Samma person som avskyr minkfarmar och djursex glufsar glatt i sig en biff på kvällen utan att se ironin i det.
Visst är det en intressant dubbelmoral! Därmed inte sagt att jag själv inte delar precis den dubbelmoralen, för det gör jag. Jag äter kött (helst gris, undviker i största möjliga mån nöt av miljömässiga skäl) har inga större problem med att folk har kläder i djurskinn eller päls (även om jag försöker undvika det själv), men avskyr minkfarmar, folk som slår sina hundar och blir nästan agressiv och svårt äcklad om jag hör talas om tidelag.
Gammal 2013-12-28, 10:29   #13
Mental
Ölkonnässör

Mentals avatar

Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk Visa inlägg
Visst är det en intressant dubbelmoral! Därmed inte sagt att jag själv inte delar precis den dubbelmoralen, för det gör jag. Jag äter kött (helst gris, undviker i största möjliga mån nöt av miljömässiga skäl) har inga större problem med att folk har kläder i djurskinn eller päls (även om jag försöker undvika det själv), men avskyr minkfarmar, folk som slår sina hundar och blir nästan agressiv och svårt äcklad om jag hör talas om tidelag.
Av samma anledning, och i samma lag tidigare hittar man ju anledningen. Där förbjöds ju även homosexuella samlag, för att både otukt och tidelag var mot guds vilja.

Ren morallag, för att den hetrosexuella normalgruppen tycker att sådant som djursex och bögsex är äckligt, och ofta gör de ologiskt ilskna dessutom.
Gammal 2013-12-28, 10:39   #14
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning

Diomedea exulanss avatar

Reg.datum: Dec 2012
Om man jobbar med att inseminera djur, och man tycker om sitt arbete för mycket, kommer man bryta mot lagen då..?
Min bantning just nu!
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-28, 10:40   #15
filmjölk
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Av samma anledning, och i samma lag tidigare hittar man ju anledningen. Där förbjöds ju även homosexuella samlag, för att både otukt och tidelag var mot guds vilja.

Ren morallag, för att den hetrosexuella normalgruppen tycker att sådant som djursex och bögsex är äckligt, och ofta gör de ologiskt ilskna dessutom.
Lite brutal ärlighet: Jag skulle vilja att någon duktig skribent skulle kunna motivera att det är ok att äta kött men inte slå sin hund eller ha sex med sina får. Jag kan det inte själv, men är i behov av det, då jag vill få hata tidelagsfantaster utan dubbelmoral.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:34.