Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-12-28, 00:20   #1
Strangerdanger
Banned User

Reg.datum: Feb 2013
Tror ni att "naturlig talang" finns?

Och om den finns, är den ens nödvändig för att bli riktigt duktig på det man älskar?

Talang för mig är en förmåga/förmågor man har utvecklat under en längre tid. Många ser inte den tid och energi man har lagt ner för att utveckla dem och därför tror att man har en "naturlig" talang vad det nu än innebär.
Strangerdanger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-28, 00:24   #2
G_lund
En påse med mos.

G_lunds avatar

Reg.datum: Feb 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Strangerdanger Visa inlägg
Talang för mig är en förmåga/förmågor man har utvecklat under en längre tid.
För mig är det tvärtom.
Att vara bra på något första gången man testar det eller att ligga på samma nivå som någon som tränat mycket längre på vad det nu är man jämför = talang.
G_lund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-28, 00:25   #3
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Reg.datum: Aug 2004
Miss american dream: Jag tror man snarare underskattar det arbete de som inte lyckats lagt ner på "det de älskar". Och varför lyckades de inte då? Jo, de saknade fallenhet för det helt enkelt.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-28, 00:25   #4
eternallord
Registered User

eternallords avatar

Reg.datum: Aug 2009
Citat:
Talang för mig är en förmåga/förmågor man har utvecklat under en längre tid.
Vilket är den exakta motsatsen till vad det innebär. Talang är den naturliga fallenhet man har för en aktivitet, orelaterad till hur mycket tid man lägger ner. Det är den som avgör vem av två individer som kommer lyckas bäst med en aktivitet de testar för första gången och eventuellt även vem av dom som når längst, förutsatt att de lägger ner en ekvivalent mängd av tid, energi och dedikation.
Gammal 2013-12-28, 00:27   #5
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning

Diomedea exulanss avatar

Reg.datum: Dec 2012
Vad gäller rent fysiska attribut som styrka, snabbhet, uthållighet, stämband som producerar bra sångröst, osv, så finns talang utan tvekan. Vad gäller annat är det lite mer diffust. Jag är duktig på att rita och anses vara en talang på det, men jag hade också vid 15 års ålder säkert lagt ner 100 gånger mer tid på att rita än genomsnittspersonen i min ålder. Och inte fasen blev det vackert när jag började rita vid 1,5 års ålder. Så har jag övat mig till det, eller är jag en talang? Förmodligen båda. Man kan hävda att jag inte hade haft lust att rita så mycket om jag inte hade haft talang.
Min bantning just nu!
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-28, 00:27   #6
Strangerdanger
Banned User

Det lustiga är också att de som kallades för "oh, de är så talangfulla" är de som inte lyckades så bra medans de som prisades för deras hårda arbete lyckades bättre.
Gammal 2013-12-28, 00:29   #7
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Citat:
Det lustiga är också att de som kallades för "oh, de är så talangfulla" är de som inte lyckades så bra medans de som prisades för deras hårda arbete lyckades bättre.
Typ Mozart och Zlatan och så tänker du?

Citat:
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Gammal 2013-12-28, 00:32   #8
awesomooo
Groggluder

awesomooos avatar

Reg.datum: Mar 2011
Ovechkin. Första gången han spelade golf svingade han som en kratta men slog ändå rakt och långt och lyckades göra hole in one. Hela den familjen över huvud taget har talang i precis vad fan som helst, alla har varit professionella idrottsmän/kvinna.
awesomooo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-28, 00:33   #9
Strangerdanger
Banned User

Citat:
Vilket är den exakta motsatsen till vad det innebär. Talang är den naturliga fallenhet man har för en aktivitet, orelaterad till hur mycket tid man lägger ner. Det är den som avgör vem av två individer som kommer lyckas bäst med en aktivitet de testar för första gången och eventuellt även vem av dom som når längst, förutsatt att de lägger ner en ekvivalent mängd av tid, energi och dedikation.
Det är många aktiviteter jag har fallenhet för(jag har lätt för att lära mig rent generellt), men det betyder definitivt inte att jag har någon "talang" för det.

En svensk psykolog, Anders K Ericsson, har lagt ner 25 år på att studera "deliberate practice" påstår att det inte existerar någon "naturlig talang".

http://money.cnn.com/magazines/fortu...10/30/8391794/

Senast redigerad av Strangerdanger den 2013-12-28 klockan 00:35.
Gammal 2013-12-28, 00:35   #10
Strangerdanger
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Typ Mozart och Zlatan och så tänker du?
Mozart hade en exceptionell musiker han själv och drillade Mozart sedan han var VÄLDIGT ung.

Jag kan inte något om Zlatan, men han är tränad produkt.
Gammal 2013-12-28, 00:36   #11
mela
#curl4lajf

melas avatar

Reg.datum: Apr 2005
Citat:
En svensk psykolog, Anders K Ericsson, har lagt ner 25 år på att studera "deliberate practice" påstår att det inte existerar någon "naturlig talang".
Psykologi är till stor del teorier. Det finns folk som påstår att förintelsen aldrig ägde rum.

Jag tror att vissa personer har en fallenhet för vissa saker. Vissa är mer estetiska än andra och jag tror inte att det enbart beror på intresse och hårt arbete. Det krävs en viss talang för att bli riktigt bra på att sjunga eller spela gitarr.
Citat:
Ursprungligen postat av Nattljus Visa inlägg
Jag älskar henne, så jag vinner
mela är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-28, 00:36   #12
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Citat:
Mozart hade en exceptionell musiker han själv och drillade Mozart sedan han var VÄLDIGT ung.

Jag kan inte något om Zlatan, men han är tränad produkt.
Mozart var ett underbarn och Zlatan var enormt duktig på fotboll redan från start. Du kommer inte ifrån det eternallord säger på något vis.

Citat:
Gammal 2013-12-28, 00:37   #13
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Citat:
Det är många aktiviteter jag har fallenhet för(jag har lätt för att lära mig rent generellt), men det betyder definitivt inte att jag har någon "talang" för det.

http://money.cnn.com/magazines/fortu...10/30/8391794/
Men skojar du? Tror du att vem som helst kan bli en Magnus Samuelsson eller en Olga Korbut bara man "älskar" det man gör tillräckligt och tränar hårt?

Citat:
Gammal 2013-12-28, 00:38   #14
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning

Diomedea exulanss avatar

Reg.datum: Dec 2012
Enäggstvillingar som separerats vid födseln och vuxit upp i olika familjer brukar ha talang för samma saker. Värt att tänka på.
Min bantning just nu!
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-28, 00:39   #15
Strangerdanger
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Mozart var ett underbarn och Zlatan var enormt duktig på fotboll redan från start. Du kommer inte ifrån det eternallord säger på något vis.
Jag håller inte med. Båda är tränade produkter och tog sig dit genom hårt arbete under en lång tid. Mozart började som sagt från en mycket ung ålder.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:10.