Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-12-21, 01:26   #1
Exdiaq
Registered User

Exdiaqs avatar

Reg.datum: Dec 2007
Alla vi som avskyr användadet av engelska ord i svenskan eller tänker börja göra det

Prata svenska eller prata engelska. Framstår som korkad och lat när man använder engelska ord fastän de har en svensk motsvarighet.

Hoppas på en folkrörelse mot denna satans idioti.
Gammal 2013-12-21, 01:28   #2
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning

Diomedea exulanss avatar

Reg.datum: Dec 2012
Ner med Kischti!
Min bantning just nu!
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-21, 01:43   #3
Manta
Hey, Hey, My, My

Mantas avatar

Reg.datum: Dec 2003
Jag tycker vi ska bedriva kamp mot de som försöker påtvinga andra språkregler när det inte finns någon praktisk anledning att göra så, det tyder på verklig lingvistisk okunnighet.
Gammal 2013-12-21, 01:45   #4
LillisJ
Registered User

LillisJs avatar

Reg.datum: Feb 2012
"joina mitt game!"

Every time...

Citat:
Ursprungligen postat av ARMSTARK Visa inlägg
Gestapo sparkar in dörren och skriker "visa kuken", och man har inget val.
LillisJ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-21, 01:48   #5
C.E.J.
Korsordet

C.E.J.s avatar

Reg.datum: Oct 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Manta Visa inlägg
Jag tycker vi ska bedriva kamp mot de som försöker påtvinga andra språkregler när det inte finns någon praktisk anledning att göra så, det tyder på verklig lingvistisk okunnighet.
Ja, så himla lame.
Gammal 2013-12-21, 01:55   #6
BlötSnö
Proteinfattig vegan

BlötSnös avatar

Reg.datum: Mar 2011
"Båjjfrääänd" är ett ord som får mig att gnissla tänder. Han är ju så "Ekselääänt".

Sedan finns det ju vissa meningar som helt enkelt inte klarar av att översättas till svenska på ett tillfredställande sätt. Sådana meningar har jag personligen inga problem med.
Kommer i närmaste att tänka på denna gif från bildtråden:

Visst, man kan ju göra en alternativ översättning till "gilla läget" eller något liknande, men det blir inte lika mycket tryck i frasen, så att säga.

Fast jag gör det ju själv ibland. Det ska jag inte sticka under stol med. Dock mest i spelsammanhang.
Gammal 2013-12-21, 01:55   #7
David_wigren
Registered User

David_wigrens avatar

Reg.datum: Apr 2009
Jag tycker omständigheterna påverkar väldigt mycket vilket typ av språk som passar. Ibland kan engelska uttryck passa bra, och ibland inte. Samtidigt så kan även en påtvingad Svenska kännas krystad och konstig. Om man tar just exemplet då man spelar online så tycker jag att "joina mitt game" känns som ett mer naturligt uttryck, och typ "anslut till mitt spel" låter ansträngt.
David_wigren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-21, 01:55   #8
Exdiaq
Registered User

Exdiaqs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Manta Visa inlägg
Tänker inte försöka påtvinga någon något, säger bara att jag tycker det låter retarderat och det är något man eventuellt bör rätta till i en hel del kretsar för ens eget bästa. Likaså överdriven dialekt.

Jag förstår vad de menar, men avfärdar ofta dessa kategoriskt för att det inte låter klokt. Min förlust måhända.
Gammal 2013-12-21, 02:02   #9
Exdiaq
Registered User

Exdiaqs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av David_wigren Visa inlägg
Jag tycker omständigheterna påverkar väldigt mycket vilket typ av språk som passar. Ibland kan engelska uttryck passa bra, och ibland inte. Samtidigt så kan även en påtvingad Svenska kännas krystad och konstig. Om man tar just exemplet då man spelar online så tycker jag att "joina mitt game" känns som ett mer naturligt uttryck, och typ "anslut till mitt spel" låter ansträngt.
Inga problem med det för jag rör mig inte i de kretsarna. Dessutom hör det väl till där förmodar jag.

Men blir irriterad när det ska föras vardagliga, akademiska eller djupare dialoger och en eller flera motparter låter som en WoW-spelande tallefjant som precis upptäckt sitt pubishår.
Gammal 2013-12-21, 02:04   #10
Tricklew
W för Vendetta

Tricklews avatar

Reg.datum: Feb 2011
Hej! Jag tycker också om att hitta på små regler som får mig att känna mig överlägsen alla som bryter mot mina egna små regler.

Med vänliga hälsningar, han som är bättre än alla med namn som börjar på E.
Citat:
Ursprungligen postat av thunder Visa inlägg
Fan vilka hjärtlösa kukskallar som skriver här.
Tricklew är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-21, 02:12   #11
hurril
Registered Useless

hurrils avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Exdiaq Visa inlägg
Tänker inte försöka påtvinga någon något, säger bara att jag tycker det låter retarderat och det är något man eventuellt bör rätta till i en hel del kretsar för ens eget bästa. Likaså överdriven dialekt.

Jag förstår vad de menar, men avfärdar ofta dessa kategoriskt för att det inte låter klokt. Min förlust måhända.
Retarderat? O RLY?
Gammal 2013-12-21, 02:14   #12
BlötSnö
Proteinfattig vegan

BlötSnös avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Tricklew Visa inlägg
Hej! Jag tycker också om att hitta på små regler som får mig att känna mig överlägsen alla som bryter mot mina egna små regler.

Med vänliga hälsningar, han som är bättre än alla med namn som börjar på E.
Fast... Det är ju inte riktigt samma sak.
Jag skulle vilja likna det med folk som svär i varenda mening. Det ger ett oseriöst intryck och är nog en ganska mer väletablerad åsikt än att känna sig överlägsen Einar och Erkan. (Ja, jag förstår att du inte menar allvar med det...)
Det är inte första gången jag deltar i denna diskussion.

Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Retarderat? O RLY?
Finns med i SAOL. Finns även som "Retardation" inom järnvägen, men betyder då något helt annat.

Senast redigerad av BlötSnö den 2013-12-21 klockan 02:17.
BlötSnö är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-21, 02:16   #13
Exdiaq
Registered User

Exdiaqs avatar

Vem har snackat om regler? För att sätta regler behövs någon form av auktoritet, något som jag varken har eller vill ha. Men det kan ligga i ens eget intresse att anpassa sitt språk efter miljö. Ingen lär straffa dig om du låter på ett visst sätt, men risken finns att du går miste om möjligheter. Samma sak som att man inte snackar "bebis-språk" med chefen vid en löneförhandling. Helt och hållet upp till dig.

Det är min subjektiva uppfattning och den kan ingen argumentera emot. Vad du tolkar in i det får du själv stå för.
Gammal 2013-12-21, 02:19   #14
Manta
Hey, Hey, My, My

Mantas avatar

Reg.datum: Dec 2003
Du och dina gelikar skulle ju kunna bli mer toleranta också, även det skulle ju lösa problematiken du beskriver.
Gammal 2013-12-21, 02:20   #15
Tricklew
W för Vendetta

Tricklews avatar

Reg.datum: Feb 2011
Citat:
Ursprungligen postat av Exdiaq Visa inlägg
Vem har snackat om regler? För att sätta regler behövs någon form av auktoritet, något som jag varken har eller vill ha. Men det kan ligga i ens eget intresse att anpassa sitt språk efter miljö. Ingen lär straffa dig om du låter på ett visst sätt, men risken finns att du går miste om möjligheter. Samma sak som att man inte snackar "bebis-språk" med chefen vid en löneförhandling. Helt och hållet upp till dig.
Nåja, detta är inte riktigt vad du hävdade i ursprungsinlägget. Det kan finnas situationer där det lämpar sig att tala ett eller annat engelskt ord, även om majoriteten av samtalet sker i svenska.
Citat:
Ursprungligen postat av thunder Visa inlägg
Fan vilka hjärtlösa kukskallar som skriver här.
Tricklew är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:11.