2013-12-21, 01:26
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2007
|
Alla vi som avskyr användadet av engelska ord i svenskan eller tänker börja göra det
Prata svenska eller prata engelska. Framstår som korkad och lat när man använder engelska ord fastän de har en svensk motsvarighet.
Hoppas på en folkrörelse mot denna satans idioti.
|
2013-12-21, 01:28
|
|
|
Klår sin lillasyster i armbrytning
Reg.datum: Dec 2012
|
Ner med Kischti!
|
Min bantning just nu!
|
|
|
2013-12-21, 01:43
|
|
|
Hey, Hey, My, My
Reg.datum: Dec 2003
|
Jag tycker vi ska bedriva kamp mot de som försöker påtvinga andra språkregler när det inte finns någon praktisk anledning att göra så, det tyder på verklig lingvistisk okunnighet.
|
2013-12-21, 01:45
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2012
|
"joina mitt game!"
Every time...
Ursprungligen postat av ARMSTARK
Gestapo sparkar in dörren och skriker "visa kuken", och man har inget val. 
|
|
|
|
2013-12-21, 01:48
|
|
|
Korsordet
Reg.datum: Oct 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Manta
Jag tycker vi ska bedriva kamp mot de som försöker påtvinga andra språkregler när det inte finns någon praktisk anledning att göra så, det tyder på verklig lingvistisk okunnighet.
|
Ja, så himla lame.
|
|
|
2013-12-21, 01:55
|
|
|
Proteinfattig vegan
Reg.datum: Mar 2011
|
"Båjjfrääänd" är ett ord som får mig att gnissla tänder. Han är ju så "Ekselääänt".
Sedan finns det ju vissa meningar som helt enkelt inte klarar av att översättas till svenska på ett tillfredställande sätt. Sådana meningar har jag personligen inga problem med.
Kommer i närmaste att tänka på denna gif från bildtråden:

Visst, man kan ju göra en alternativ översättning till "gilla läget" eller något liknande, men det blir inte lika mycket tryck i frasen, så att säga.
Fast jag gör det ju själv ibland. Det ska jag inte sticka under stol med. Dock mest i spelsammanhang.
|
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2009
|
Jag tycker omständigheterna påverkar väldigt mycket vilket typ av språk som passar. Ibland kan engelska uttryck passa bra, och ibland inte. Samtidigt så kan även en påtvingad Svenska kännas krystad och konstig. Om man tar just exemplet då man spelar online så tycker jag att "joina mitt game" känns som ett mer naturligt uttryck, och typ "anslut till mitt spel" låter ansträngt.
|
|
|
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Manta
|
Tänker inte försöka påtvinga någon något, säger bara att jag tycker det låter retarderat och det är något man eventuellt bör rätta till i en hel del kretsar för ens eget bästa. Likaså överdriven dialekt.
Jag förstår vad de menar, men avfärdar ofta dessa kategoriskt för att det inte låter klokt. Min förlust måhända.
|
2013-12-21, 02:02
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av David_wigren
Jag tycker omständigheterna påverkar väldigt mycket vilket typ av språk som passar. Ibland kan engelska uttryck passa bra, och ibland inte. Samtidigt så kan även en påtvingad Svenska kännas krystad och konstig. Om man tar just exemplet då man spelar online så tycker jag att "joina mitt game" känns som ett mer naturligt uttryck, och typ "anslut till mitt spel" låter ansträngt.
|
Inga problem med det för jag rör mig inte i de kretsarna. Dessutom hör det väl till där förmodar jag.
Men blir irriterad när det ska föras vardagliga, akademiska eller djupare dialoger och en eller flera motparter låter som en WoW-spelande tallefjant som precis upptäckt sitt pubishår.
|
2013-12-21, 02:04
|
|
|
W för Vendetta
Reg.datum: Feb 2011
|
Hej! Jag tycker också om att hitta på små regler som får mig att känna mig överlägsen alla som bryter mot mina egna små regler.
Med vänliga hälsningar, han som är bättre än alla med namn som börjar på E.
|
Citat:
Ursprungligen postat av thunder
Fan vilka hjärtlösa kukskallar som skriver här.
|
|
|
|
2013-12-21, 02:12
|
|
|
Registered Useless
|
Citat:
Ursprungligen postat av Exdiaq
Tänker inte försöka påtvinga någon något, säger bara att jag tycker det låter retarderat och det är något man eventuellt bör rätta till i en hel del kretsar för ens eget bästa. Likaså överdriven dialekt.
Jag förstår vad de menar, men avfärdar ofta dessa kategoriskt för att det inte låter klokt. Min förlust måhända.
|
Retarderat? O RLY?
|
2013-12-21, 02:14
|
|
|
Proteinfattig vegan
|
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklew
Hej! Jag tycker också om att hitta på små regler som får mig att känna mig överlägsen alla som bryter mot mina egna små regler.
Med vänliga hälsningar, han som är bättre än alla med namn som börjar på E.
|
Fast... Det är ju inte riktigt samma sak.
Jag skulle vilja likna det med folk som svär i varenda mening. Det ger ett oseriöst intryck och är nog en ganska mer väletablerad åsikt än att känna sig överlägsen Einar och Erkan. (Ja, jag förstår att du inte menar allvar med det...)
Det är inte första gången jag deltar i denna diskussion.
Citat:
Ursprungligen postat av hurril
Retarderat? O RLY?
|
Finns med i SAOL. Finns även som "Retardation" inom järnvägen, men betyder då något helt annat.
Senast redigerad av BlötSnö den 2013-12-21 klockan 02:17.
|
|
|
2013-12-21, 02:16
|
|
|
Registered User
|
Vem har snackat om regler? För att sätta regler behövs någon form av auktoritet, något som jag varken har eller vill ha. Men det kan ligga i ens eget intresse att anpassa sitt språk efter miljö. Ingen lär straffa dig om du låter på ett visst sätt, men risken finns att du går miste om möjligheter. Samma sak som att man inte snackar "bebis-språk" med chefen vid en löneförhandling. Helt och hållet upp till dig.
Det är min subjektiva uppfattning och den kan ingen argumentera emot. Vad du tolkar in i det får du själv stå för.
|
2013-12-21, 02:19
|
|
|
Hey, Hey, My, My
Reg.datum: Dec 2003
|
Du och dina gelikar skulle ju kunna bli mer toleranta också, även det skulle ju lösa problematiken du beskriver.
|
2013-12-21, 02:20
|
|
|
W för Vendetta
Reg.datum: Feb 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av Exdiaq
Vem har snackat om regler? För att sätta regler behövs någon form av auktoritet, något som jag varken har eller vill ha. Men det kan ligga i ens eget intresse att anpassa sitt språk efter miljö. Ingen lär straffa dig om du låter på ett visst sätt, men risken finns att du går miste om möjligheter. Samma sak som att man inte snackar "bebis-språk" med chefen vid en löneförhandling. Helt och hållet upp till dig.
|
Nåja, detta är inte riktigt vad du hävdade i ursprungsinlägget. Det kan finnas situationer där det lämpar sig att tala ett eller annat engelskt ord, även om majoriteten av samtalet sker i svenska.
|
Citat:
Ursprungligen postat av thunder
Fan vilka hjärtlösa kukskallar som skriver här.
|
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:11.
|

|