Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-11-26, 18:07   #1
Bulkperiod
Registered User

Bulkperiods avatar

Reg.datum: Nov 2013
Laktosproblem - hur påverkas resten av maten?

Hej, jag är ny här på Kolozzeum och har tänkt på en sak.

Det är så att jag är laktosintolerant, och då och då får problem med magen efter att ha ätit (ja, i vissa fall går det inte hålla sig till laktosfritt/vissa gånger fungerar inte tabletten, lactrase).

Det jag undrar är vad som händer när man äter något med laktos i, t.ex. någon sås till köttbiten med ris. Då man får magproblem och magen vill skicka ut maten så snabbt som möjligt är det väl omöjligt bara laktosen som kommer ut? Förlorar man näringen från kött, ris osv också? Hur påverkar detta kostintaget, måste man äta mer då?

Haha, väldigt weird fråga, så säg bara om ni behöver något förtydligat.

Tack.
Bulkperiod är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-26, 18:10   #2
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Ja du blir av med mer än laktosen men jag skulle inte fundera så mycket på att kompensera det då magen just då antagligen inte vill ha mer mat än den vanligen får. Laktosproblem är förhoppningsvis något som du bara har en kort period och påverkan blir därför ganska så liten i genomsnitt.

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-26, 18:15   #3
Bulkperiod
Registered User

Bulkperiods avatar

Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Ja du blir av med mer än laktosen men jag skulle inte fundera så mycket på att kompensera det då magen just då antagligen inte vill ha mer mat än den vanligen får. Laktosproblem är förhoppningsvis något som du bara har en kort period och påverkan blir därför ganska så liten i genomsnitt.
Har varit laktosintolerant i cirka 6 år nu (började när jag var 12), och det har inte funnits några tecken på att det skulle försvinna vad jag kan se

och okej, tack för snabbt svar!
Gammal 2013-11-26, 19:20   #4
R Scarpa27
Banned User

Reg.datum: Sep 2013
käkar själv tabletter och det hjälper om man tar dem enligt instruktion...
även mkt laktosfritt./låglaktos.

sen ska du ha i huvudet hårdost oftast laktosfritt även mjukostar, becel margarin, m.m m.m
många prdokter som inte går ut med att de är laktosfria eller innehåller så hlvts pass lite...
R Scarpa27 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-26, 19:26   #5
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkperiod Visa inlägg
Har varit laktosintolerant i cirka 6 år nu (började när jag var 12), och det har inte funnits några tecken på att det skulle försvinna vad jag kan se

och okej, tack för snabbt svar!
Nej laktosintollerant är du antagligen resten av livet men besvären har du antagligen inte under så lång tid efter att du fått i dig laktos.

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-26, 19:37   #6
Bulkperiod
Registered User

Bulkperiods avatar

Citat:
Ursprungligen postat av R Scarpa27 Visa inlägg
käkar själv tabletter och det hjälper om man tar dem enligt instruktion...
även mkt laktosfritt./låglaktos.

sen ska du ha i huvudet hårdost oftast laktosfritt även mjukostar, becel margarin, m.m m.m
många prdokter som inte går ut med att de är laktosfria eller innehåller så hlvts pass lite...
Har tagit tabletterna i cirka 4 år, för mig är det väl ca 9/10 gånger som de fungerar, medans 1/10 gånger så får jag problem hehe..

Och yep, det gäller att lista ut vad som fungerar för dig.. För mig fungerar t.ex. smör utan några som helst problem, då det är en väldigt liten mängd laktos som du säger.

Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Nej laktosintollerant är du antagligen resten av livet men besvären har du antagligen inte under så lång tid efter att du fått i dig laktos.
Jaha, det var så du menade

Ja, det håller väl oftast i sig tills man har gått på toa, vilket allt som oftast är inom 30 minuter efter en måltid.

Senast redigerad av Bulkperiod den 2013-11-26 klockan 19:38.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:06.