Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-11-18, 22:12   #1
bolacola
Registered User

Reg.datum: Nov 2013
Äta allt onyttigt under samma dag eller lagom varje dag?

Vad är bästa äta "cleant"/nyttigt 6 ggr per vecka och 1 Gng i veckan käka en massa jävla onyttigt skräp

Eller

Dela upp allt skräp man skulle ätit den där ätardagen (ca 5000-8000 kcal) på hela veckan och äta varje dag istället??

Vad jag menar med "bästa" är vilket sätt gör det så att fett ej bildas lika lätt eller är det samma skit pga att det är lika mycket kcal?
bolacola är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-18, 22:15   #2
sigill
Banned User

Reg.datum: Oct 2013
Definitivt bättre att sprida ut det. För mycket socker på en gång kan leda till fettinlagring i levern och rejäla insulinspikar, vilket man vill undvika av många skäl.
sigill är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-18, 22:17   #3
R Scarpa27
Banned User

Reg.datum: Sep 2013
onödigt att missbruka allt under en dag.

sprid ut under veckan och du slipper super crawings och svin äta under en dag.

bättre lyxa lite varje dag.
R Scarpa27 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-18, 22:23   #4
bolacola
Registered User

Reg.datum: Nov 2013
Citat:
Ursprungligen postat av sigill Visa inlägg
Definitivt bättre att sprida ut det. För mycket socker på en gång kan leda till fettinlagring i levern och rejäla insulinspikar, vilket man vill undvika av många skäl.
Men kan kroppen verkligen hinna ta upp så mycket kalorier och bilda till fett från svullardagen?
bolacola är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-18, 22:34   #5
broman
Registered User

bromans avatar

Reg.datum: Nov 2012
Citat:
Ursprungligen postat av bolacola Visa inlägg
Men kan kroppen verkligen hinna ta upp så mycket kalorier och bilda till fett från svullardagen?
Kroppen tar upp alla kalorier du får i dig. Sen finns ju andra faktorer som termogen effekt etc.
broman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-18, 22:37   #6
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Citat:
Du tar upp mer än 50000 kcal från bara socker per dygn utan problem, så... ja.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-19, 06:34   #7
arogen
Registered User

arogens avatar

Reg.datum: Jan 2013
som många här vet körde jag på "ätardagar" för en inte alltför lång tid tillbaka. nu när jag istället har lite mer utspritt (även om jag käkar typ B&j och godis på helgen), så har jag enormt mycket mer energi hela veckan till varje träningspass. dessutom drar jag mig fasen inte från att äta "skräp" i veckorna heller, vi lever ju bara en gång! ser du bara till att använda energin du stoppar i dig så är det absolut en fördel att sprida det över veckan. du kommer må bättre tror jag =)

Instagram; aarogen
arogen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-19, 09:32   #8
sigill
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av arogen Visa inlägg
som många här vet körde jag på "ätardagar" för en inte alltför lång tid tillbaka. nu när jag istället har lite mer utspritt (även om jag käkar typ B&j och godis på helgen), så har jag enormt mycket mer energi hela veckan till varje träningspass. dessutom drar jag mig fasen inte från att äta "skräp" i veckorna heller, vi lever ju bara en gång! ser du bara till att använda energin du stoppar i dig så är det absolut en fördel att sprida det över veckan. du kommer må bättre tror jag =)
+1

Ätardagar är inte så optimalt (bortsett från vid VLCD och liknande). Man är inte betjänt av att ha mycket energi en dag och sedan betydligt mindre flera dagar i sträck. Träningen och måendet blir lidande, och så kan man få cravings.
Gammal 2013-11-19, 09:38   #9
sigill
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Du tar upp mer än 50000 kcal från bara socker per dygn utan problem, så... ja.

Hur lång tid kan det ta innan levern pajjar totalt med ett sådant intag?
Tror att såna mängder borde vara lika skadligt som vit flugsvamp eller liknande.
Gammal 2013-11-19, 09:51   #10
raddum
Registered User

raddums avatar

Reg.datum: Oct 2008
Hur lång tid? Lycka till med att hålla 50000 kcal nere, dessutom flera dagar i sträck:p
Gammal 2013-11-19, 09:56   #11
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Det smarta sättet är att äta vettigt hela tiden och i den vettiga delen ingår att inse att man kan äta "skräp" i rimliga mängder då och då utan att det förstör något.
Ätardagar i sig behöver inte vara något dåligt men om man bara siktar på att få i sig så mycket energi som möjligt från oftast värdelösa livsmedel så är det vädligt tufft att komma ner på energiminus mellan de dagarna. Att "svälta sig" för att kompensera i en vecka eller två och samtidigt sitta och ladda för nästa ätardag då man bara äter skräp triggar bara ett överdrivet ätande.

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-19, 09:57   #12
sigill
Banned User

På 24 timmarslopp förbränner ultralöpare runt 20 000 kcal, vilket var ungefär vad Andreas Lindén förbrännde på ~20 timmars superklassiker.

Där någonstans går gränsen för vad en toppatlet klarar av att förbränna i praktiken. Men det är ju inte ens nära 50 000 kcal

Sen finns det ju gravt överviktiga i USA som påstår sig äta 30 000 kcal (en hel del vanlig mat) vissa dagar osv...
Gammal 2013-11-19, 10:01   #13
Mental
Ölkonnässör

Mentals avatar

Reg.datum: Feb 2004
Behöver man verkligen äta så mycket skräp på en vecka då? Att man äter gott någon gång ibland, men att känna ett behov av att varje vecka måste 5kkcal skräpkalorier klämmas in.
Gammal 2013-11-19, 14:37   #14
cero
Registered User

ceros avatar

Reg.datum: Mar 2010
Citat:
Vad är bästa äta "cleant"/nyttigt 6 ggr per vecka och 1 Gng i veckan käka en massa jävla onyttigt skräp

Eller

Dela upp allt skräp man skulle ätit den där ätardagen (ca 5000-8000 kcal) på hela veckan och äta varje dag istället??

Vad jag menar med "bästa" är vilket sätt gör det så att fett ej bildas lika lätt eller är det samma skit pga att det är lika mycket kcal?
Vad exakt syftar du på när du skriver "onyttigt skräp"? Och varför behöver du så mycket av detta?
cero är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:41.