Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-09-22, 21:45   #1
0rnen
Registered User

Reg.datum: Apr 2013
Diabetiker. Hur funkar eran diabetes i samband med träning?

Som rubriken lyder så hade det varit trevligt att höra ifrån några diabetiker här på kolozeum hur eran diabetes funkar i samband med träning. Hur mycket insulin ni tar m.m.

Jag börjar.
Ibland ligger jag högt när jag vaknar på morgonen och ändå går jag och lägger mig med cirkus 7 i blodsocker och 45 enheter lantus. Någon annan som har detta problem? Vet att det beror på proteinutsöndring under natten men tycker ändå att jag ligger på såpass höga insulinnivåer att det borde neutraliseras.

Annars ligger jag bra på värdena. Tar 5 enheter novorapid till maten efter träning annars 2-3.
0rnen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-23, 01:57   #2
TheIsh
Registered User

TheIshs avatar

Reg.datum: Mar 2011
Lantus, är det medelsnabbt? Tar 20 levelmir på kvällen och 10 på morgonen och novorapid, ja det beror ju helt på vad jag äter men typ 12 till 200 g protte pulver iaf efter styrketräning. Jag har dock skumma matvanor.. Äter lite när jag känner för det men sällan frukost.
TheIsh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-23, 07:37   #3
0rnen
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av TheIsh Visa inlägg
Lantus, är det medelsnabbt? Tar 20 levelmir på kvällen och 10 på morgonen och novorapid, ja det beror ju helt på vad jag äter men typ 12 till 200 g protte pulver iaf efter styrketräning. Jag har dock skumma matvanor.. Äter lite när jag känner för det men sällan frukost.

Lantus är långsamt, sitter i 24h!

Oj 12 novorapid direkt efter träning och bara protein? är ditt bassinsulin bara 12 timmars?
Gammal 2013-09-23, 07:50   #4
Alvis
Registered User

Reg.datum: Feb 2010
Tar 17 enheter lantus (Om jag tar mer brukar jag hamna lågt på natten). Humalog brukar väl ligga runt 5-8 per måltid. När tar du ditt lantus? Jag brukar hamna högt på morgonen om jag tagit mitt lantus för tidigt på dagen, effekten av lantusen verkar inte alls lika stark mot slutet. Om du tar lantus precis innan du går och lägger dig så har du troligen haft en rekyl under natten.

Senast redigerad av Alvis den 2013-09-23 klockan 07:52.
Alvis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-23, 07:52   #5
Hobbes
En Svensk Tiger.

Hobbess avatar

Reg.datum: Oct 2003
Citat:
Ursprungligen postat av 0rnen Visa inlägg
Som rubriken lyder så hade det varit trevligt att höra ifrån några diabetiker här på kolozeum hur eran diabetes funkar i samband med träning. Hur mycket insulin ni tar m.m.

Jag börjar.
Ibland ligger jag högt när jag vaknar på morgonen och ändå går jag och lägger mig med cirkus 7 i blodsocker och 45 enheter lantus. Någon annan som har detta problem? Vet att det beror på proteinutsöndring under natten men tycker ändå att jag ligger på såpass höga insulinnivåer att det borde neutraliseras.

Annars ligger jag bra på värdena. Tar 5 enheter novorapid till maten efter träning annars 2-3.
Vill inte ge ut exakt vad jag ger då detta skall regeleras individuellt tillsammans med läkare.

Jag använder Lantus läggdags högre dos och morgon tillsammans med med Humalog (tar mitt Lantus i en mycket lägre dos då).

Tränar och tränat mycket genom åren. Upplever att när jag tränar intensiva perioder att jag måste sänka Humalog och Lantus, humalog ibland till hälften.

Tränar CrossFit alternativt hikar/scramblar i berg 3-11h på en dag. Men har lärt mig kontrollera detta och kan nästan förutsätta det.

Problemet ibland är att träningen ger en boomerangeffekt och ger blodsocker sänkningar 12h-24h efteråt beroende på träningen.
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-23, 08:36   #6
0rnen
Registered User

Tar mitt lantus kl 19.00 varje dag, tar då alla mina 45 enheter. Anledningen att jag tar detta 19.00 är för att jag tränar på morgonen och vill då ha kroppen full med insulin. Hade jag tränat på kvällen hade jag troligen tagit mitt lantus på morgonen istället. Och som du säger Alvis så håller lantus bara i cirkus 20 timmar.

Humalog är det ett snabbverkande insulin? Och isåfall hur snabbt?
Gammal 2013-09-23, 08:42   #7
Hobbes
En Svensk Tiger.

Hobbess avatar

Citat:
Tar mitt lantus kl 19.00 varje dag, tar då alla mina 45 enheter. Anledningen att jag tar detta 19.00 är för att jag tränar på morgonen och vill då ha kroppen full med insulin. Hade jag tränat på kvällen hade jag troligen tagit mitt lantus på morgonen istället. Och som du säger Alvis så håller lantus bara i cirkus 20 timmar.

Humalog är det ett snabbverkande insulin? Och isåfall hur snabbt?
Om inget ändrats, väldigt snabbt tar det i samband med måltid och det når sin maxeffekt vid 30 minuter.

Jag har haft diabetets i 29 år nu och gick från spruta morgon och kväll vid 15 års ålder till pennan och med det 4-5ggr om dagen sedan dess.
Gammal 2013-09-23, 08:54   #8
0rnen
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Hobbes Visa inlägg
Om inget ändrats, väldigt snabbt tar det i samband med måltid och det når sin maxeffekt vid 30 minuter.

Jag har haft diabetets i 29 år nu och gick från spruta morgon och kväll vid 15 års ålder till pennan och med det 4-5ggr om dagen sedan dess.

Tränar du något gym nu i byggande syfte? Hade gärna viljat veta hur folk tar sitt insulin och vilka värden de ligger på i samband med träning.

Jag brukar ligga på 5-6 när jag drar och tränar och brukar bli låg typ halvvägs in i passet. Detta gör jag med vilje för att kroppen ska ta upp aminosyrorna jag trycker i mig innan och efter passet. Har fått för mig att kroppen tvingas att ta upp aminosyrorna om man ligger relativivt lågt på blodsockret, någon som vet om det stämmer?
Gammal 2013-09-23, 08:56   #9
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Aminosyreupptaget blir inte bättre med lågt blodsocker, diabetiker eller inte diabetiker.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-23, 09:02   #10
Hobbes
En Svensk Tiger.

Hobbess avatar

Citat:
Tränar du något gym nu i byggande syfte? Hade gärna viljat veta hur folk tar sitt insulin och vilka värden de ligger på i samband med träning.

Jag brukar ligga på 5-6 när jag drar och tränar och brukar bli låg typ halvvägs in i passet. Detta gör jag med vilje för att kroppen ska ta upp aminosyrorna jag trycker i mig innan och efter passet. Har fått för mig att kroppen tvingas att ta upp aminosyrorna om man ligger relativivt lågt på blodsockret, någon som vet om det stämmer?
Tränar på gym alt. allmän träning utanför gym i allmän nytta (det är roligt, ger mig bra BS värden, för att jag är diabetiker, det är min livstil (att vara aktiv) osv. osv. ligger på cirka 9 om jag går till gymmet. (Nej, jag bygger inte fyller 40år och byggning är inte mitt mål).

Tar mitt insulin med måltid cirka en timme innan gym. Ligger på 5-6 när jag komer hem efter gym och förbereder måltid måste kolla blodsocker under kvällen och innan sängående. Tar hellre oftare blodprov än chansar om man säger så, frukost ligger jag mer regel än undantag på mellan 3-5 i blodsocker. Ibland ger 3 rejält utslag fysiskt på mig och jag märker av det.

Mina gympass är oerhört krävande och tar emellan 45-60 minuter.

Senast redigerad av Hobbes den 2013-09-23 klockan 09:03.
Gammal 2013-09-23, 11:17   #11
0rnen
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Aminosyreupptaget blir inte bättre med lågt blodsocker, diabetiker eller inte diabetiker.

Så om jag skulle gå till gymmet med 30 i blodsocker så skulle min kropp ta upp aminosyrorna jag tar innan passet lika bra som om jag går till gymmet med 5?
Gammal 2013-09-23, 11:45   #12
tjing
Banned User

Reg.datum: Jun 2012
Det krävs en viss, väldigt låg nivå av insulin för upptag av aminosyror.

I vanliga fall räcker insulinutsöndringen från aminosyrorna man tillför, så att säga.
tjing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-23, 12:00   #13
0rnen
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av tjing Visa inlägg
Det krävs en viss, väldigt låg nivå av insulin för upptag av aminosyror.

I vanliga fall räcker insulinutsöndringen från aminosyrorna man tillför, så att säga.

Går aminosyror "före" kolhydrater in i cellerna? eller går både kolhydrater och aminosyror in samtidigt?

Te.x om jag skulle ligga på 30 i blodsocker, tar 10g eaa innan träning och 1 enhet insulin. 1 enhet insulin sänker blodsockret till 25, har då alla aminosyror jag druckit kommit ut i cellerna?
Gammal 2013-09-23, 12:18   #14
TheIsh
Registered User

TheIshs avatar

Reg.datum: Mar 2011
Citat:
Lantus är långsamt, sitter i 24h!

Oj 12 novorapid direkt efter träning och bara protein? är ditt bassinsulin bara 12 timmars?
Japp det är 12h, därför jag tar 10 direkt på morgonen också då jag sysslar med IF, det håller tillbaka blodsockret tills man ska äta.
TheIsh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-23, 12:45   #15
jflycore
Banned User

Reg.datum: Nov 2012
Citat:
Så om jag skulle gå till gymmet med 30 i blodsocker så skulle min kropp ta upp aminosyrorna jag tar innan passet lika bra som om jag går till gymmet med 5?
Skulle inte rekommendera dig att att ens gå till gymet med ett sådant blodsocker...

Inte ens på hälften..

Pga stresshormoner, ketoner osv.

Jag har iaf diabetes och kör med pump.
Har sällan några problem, utan mitt blodsocker har aldrig varit bättre sen jag började träna.
Dock lite för många låga BS vid deff. Såklart..

Försöker att ligga på blodsocker under 10/mmol vid träning, och dragit ner lite på bl.a kolisar nu under pågående bulk bl.a för BS.
Funkar bättre!
jflycore är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:36.