Annars blev jag väldigt imponerad av de två sopranerna Kathleen Battle och Jessye Norman när jag första gången hörde Vangelis körsymfoni (close but no opera) Mythodea. Fast det är kanske eftersom hela konserten ger mig en musikalisk chockbånge. Spola till 15:30 för solisterna, eller njut av den i sin helhet och kanske särskilt av den otroliga scenen. Den kommer verkligen till sin rätt i DVD-versionen.
På herrsidan, är det inte mest sopranerna som blir riktigt stora? Är det samma på damsidan? Personligen föredrar jag nästan lite djupare damröster, lite osäker på semantiken men det heter kanske baritone, det under tenor på damsidan? Anywho, von Otter-klippet ovan var väldigt behagligt.
Nja. De kända sopranerna är nästan bara kvinnor. Vissa undantag för kastratsångare, unga pojkar och Freddie Mercury. Vad det gäller de olika stämmorna så ser det ut så här från ljusast till mörkast. Det fetmarkerade är det stora stämmorna och övriga understämmor eller mindre vanliga stämmor.
--Oftast kvinnor-- Sopran
Mezzo-sopran
Contra-alt Alt
---Oftast män---
Contra-tenor Tenor Baryton
Bas
Skulle väl rent generellt säga att sopran och tenor är de två mest prestigefyllda stämmorna eftersom man i de ljusare stämmorna oftast har melodierna och mer framstående roller. Men det beror naturligtvis på vilken typ av musik. Själv så är det en redig baryton på gränsen mot bas som känns fetast. Ungefär som här.
eller här
Tyvärr hittar jag inte versionen jag ville dela med Arne Tyrén, mina hackerskillz räcker bara till ett previewklipp på amazon med Arne. Så det får bli en näst bästa version där dom fipplar med volymen nära slutet.