Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-09-02, 19:35   #1
jiJeJy
Registered User

Reg.datum: Jun 2013
Feedback på min kost

Frukost:

Äggröra (4 ägg)
7-8 baconskivor (140g)

Alternativ frukost:

150g musli med naturell yoghurt (3% fetthalt)

Middag:

2-3 kycklingfileér (150-200g/st?)
2dl långkornigt ris
Vitlökssås gjord på kvarg eller random vitlökssås köpt i affär
Wokgrönsaker, runt 150g?

Kvällsmat:

Samma som frukost

Försöker nå 2500 kcal och jag tror jag är nära, dock vet jag inte hur många kcal kycklingen innehåller.

Enligt min kalkylering ligger jag på 1978 kcal med enbart äggröra och bacon, musli och yoghurt och riset. Ser det bra ut eller ska jag ha något mellanmål tycker ni?
jiJeJy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-02, 19:46   #2
Hajp
Registered User

Hajps avatar

Reg.datum: Feb 2008
Citat:
Frukost:

Äggröra (4 ägg)
7-8 baconskivor (140g)

Alternativ frukost:

150g musli med naturell yoghurt (3% fetthalt)
Skippa din alternativa frukost, den innehåller för lite protein, den första ser helt klart bättre ut.

Citat:
Middag:

2-3 kycklingfileér (150-200g/st?)
2dl långkornigt ris
Vitlökssås gjord på kvarg eller random vitlökssås köpt i affär
Wokgrönsaker, runt 150g?
Ser bra ut, kvarg är absolut bra, du skulle kunna använda en del av burken till sås och resten till morgon/kväll, kan du få dig 500g kvarg på en dag så ligger du riktigt bra till. Grönsaker är OK men du behöver inte räkna på, det är så energisnålt ändå.

Citat:
Kvällsmat:

Samma som frukost

Försöker nå 2500 kcal och jag tror jag är nära, dock vet jag inte hur många kcal kycklingen innehåller.
kycklingbröstfilé 100kcal/23 prot i runda slängar, mycket vatten försvinner när du steker så väg efter, men 2-3 stora fileér klarar du dig bra på.

Citat:

Enligt min kalkylering ligger jag på 1978 kcal med enbart äggröra och bacon, musli och yoghurt och riset. Ser det bra ut eller ska jag ha något mellanmål tycker ni?
Spelar ingen större roll så länge du ligger på överskott, men det kan nog vara soft med lite variation ibland, jag skulle bli ganska less på att käka bacon och äggröra 2 gånger om dagen
Hajp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-02, 19:51   #3
jiJeJy
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Hajp Visa inlägg
Skippa din alternativa frukost, den innehåller för lite protein, den första ser helt klart bättre ut.

Ser bra ut, kvarg är absolut bra, du skulle kunna använda en del av burken till sås och resten till morgon/kväll, kan du få dig 500g kvarg på en dag så ligger du riktigt bra till. Grönsaker är OK men du behöver inte räkna på, det är så energisnålt ändå.

kycklingbröstfilé 100kcal/23 prot i runda slängar, mycket vatten försvinner när du steker så väg efter, men 2-3 stora fileér klarar du dig bra på.

Spelar ingen större roll så länge du ligger på överskott, men det kan nog vara soft med lite variation ibland, jag skulle bli ganska less på att käka bacon och äggröra 2 gånger om dagen
1: Okej då gör jag det.

2: Igår åt jag 250g kvarg (en burk) rakt ur burken så jag borde lätt kunna få i mig 500g om dagen. Grönsaker är som du säger lågt på allting men det är kul med lite tillskott i middagen, bara ris och kyckling ser jävligt trist ut.

3: Jag gör dock min kyckling i ugnen, eller är det bättre att steka? Känns smidigare i ugnen, in med skiten och vänta 30min liksom
Gammal 2013-09-02, 20:00   #4
Hajp
Registered User

Hajps avatar

[QUOTE=jiJeJy;6624067]1: Okej då gör jag det.

Citat:
2: Igår åt jag 250g kvarg (en burk) rakt ur burken så jag borde lätt kunna få i mig 500g om dagen. Grönsaker är som du säger lågt på allting men det är kul med lite tillskott i middagen, bara ris och kyckling ser jävligt trist ut.
Häll i lite saft/funlight i kvargburken så får du lite mer aptitligt smak och konsistens, ungefär som yoghurt. Grönsaker är bra att ha till maten som sagt, brocolli funkar till det mesta!

Citat:
3: Jag gör dock min kyckling i ugnen, eller är det bättre att steka? Känns smidigare i ugnen, in med skiten och vänta 30min liksom
Jag brukar skära hål i kycklingen och fylla den med mjukost (philadelphia) sen rulla bacon runt och steka en snabbis. Sen lägger du skiten på en plåt, häll grädde, hönsbuljong och mer mjukost i såsen, sen in i ugnen och kör i 40 minuter, BAM!
Gammal 2013-09-02, 20:25   #5
Wzup2u
Scarpa the chef

Wzup2us avatar

Reg.datum: Aug 2012
först och främst vad är ditt mål att nå 2500??? anledning.
Wzup2u är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-02, 20:28   #6
jiJeJy
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Wzup2u Visa inlägg
först och främst vad är ditt mål att nå 2500??? anledning.
Egentligen vet jag inte men jag gick efter denna formulran:

http://www.muscleandstrength.com/too...alculator.html

Jag vill ju gå upp i vikt så det känns väl ok?
Gammal 2013-09-02, 20:40   #7
Wzup2u
Scarpa the chef

Wzup2us avatar

Citat:
Ursprungligen postat av jiJeJy Visa inlägg
Egentligen vet jag inte men jag gick efter denna formulran:

http://www.muscleandstrength.com/too...alculator.html

Jag vill ju gå upp i vikt så det känns väl ok?
jahopp skulle satsat på mer mat helt enkelt... 2500 e för lite.
säkra dig. och öka aptiten...
pluss kolhydrater i form av pasta, ris, bröd osv...
sen hur du äter per dag inte super viktigt utan det vikatiga e kcal överskottet och tillräckligt med kolhydrater,protein och fett som är mkt enkelt att skrapa ihop under bulk/viktökn.
Gammal 2013-09-03, 05:02   #8
jiJeJy
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Wzup2u Visa inlägg
jahopp skulle satsat på mer mat helt enkelt... 2500 e för lite.
säkra dig. och öka aptiten...
pluss kolhydrater i form av pasta, ris, bröd osv...
sen hur du äter per dag inte super viktigt utan det vikatiga e kcal överskottet och tillräckligt med kolhydrater,protein och fett som är mkt enkelt att skrapa ihop under bulk/viktökn.
Jag blir verkligen proppmätt på de målen jag äter varje dag, och det är runt 2200 kcal eller nåt. Men skulle nog kunna addera ett par mackor med jordnötssmör eller liknande på morgon/kväll, eller vad skulle du föreslå som är proteinrikt?
Gammal 2013-09-03, 06:52   #9
Wzup2u
Scarpa the chef

Wzup2us avatar

Citat:
Jag blir verkligen proppmätt på de målen jag äter varje dag, och det är runt 2200 kcal eller nåt. Men skulle nog kunna addera ett par mackor med jordnötssmör eller liknande på morgon/kväll, eller vad skulle du föreslå som är proteinrikt?
ha inte bara proteinrikt i huvudet...
behövs inte särskilt mycket protein för att det ska täcka dagen.

satsa på snabba kolhydrater om du har dålig aptit. (lätt att plussa upp kcal till mindre mättnad)
ät hur du vill, dock fattar jag inte varför du ska äta samma som frukost på kvällen 8 ägg totalt, lär ju bli tråkigt i längden.
Gammal 2013-09-03, 07:12   #10
Gober
Surgubbe

Gobers avatar

Reg.datum: Feb 2010
Ska du upp i vikt behöver du knappt tänka på att få i dig massa protein hela tiden. 20-30g per måltid räcker nog långt och då räknar man allt protein inte bara animaliskt. Folk har en jäkla nojja över protein men det behövs inga brutala mängder för att bygga muskler. Är mat du gillar och får i dig lätt.

Jag hade inte ätit bacon varje morgon så variera gärna där för det är nog inte så hälsosamt att dra i sig 7-8 skivor bacon varje dag. Finns ju mycket annat att äta, ostmackor med mjölk, proteinshake med havregryn osv. Pasta, ris, havregryn och potatis och andra rotsaker är bra kolhydrater.

Senast redigerad av Gober den 2013-09-03 klockan 07:14.
Gober är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-03, 07:16   #11
arogen
Registered User

arogens avatar

Reg.datum: Jan 2013
Håller helt med föregående talare. Alla har verkligen fått dille på protein. Äter du normalt får du i dig tillräckligt med protein, lägg till någon shake och du är definitivt i hamn. Du behöver inte dynga i dig 500g keso/kvarg till mellanmålen eller liknande om du inte ska deffa som attan. Bulka, som du ska göra, då ska du satsa på kolhydraterna. Du blir inte lika mätt och får så mycket bättre återhämtning till träningen, tycker jag iaf.
arogen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-03, 07:50   #12
speedy83
Registered User

speedy83s avatar

Reg.datum: Dec 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Hajp Visa inlägg
Näringsvärdet är väl dock beräknat på fryst vikt. 2-3 fileér täcker ju ditt proteinbehov i stort sett bara där.
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-03, 16:43   #13
jiJeJy
Registered User

Vad säger ni om weight gainer shakes? Det känns mycket lättare att få ner kolhydrater via vätska än mat, har ni några tips?
Gammal 2013-09-03, 16:44   #14
Gober
Surgubbe

Gobers avatar

Reg.datum: Feb 2010
Citat:
Vad säger ni om weight gainer shakes? Det känns mycket lättare att få ner kolhydrater via vätska än mat, har ni några tips?
Ja visst, har man svårt att få i sig mat är det ett alternativ, framförallt att ta efter träningen. Vill du spara pengar köper du proteinpulver och malto och blandar din egen gainer. Alternativt proteinpulver där du mixar ner havregryn och en kula glass (mycket godare ;-) )
Gober är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-03, 18:11   #15
Hajp
Registered User

Hajps avatar

Citat:
lägg pengarna på "rent" vassleprotein istället, ex. whey-80, whey-100, att man behöver dricka gainers/snabba kolhydrater efter ett gympass är en gammal seglivad myt för att locka folk att köpa deras produkter. drick eron pteinshake och köp lite godis/nötter/frukt om du vill ha lite energi efter istället

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:01.