Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-08-31, 18:35   #1
MissLinisen
Registered User

MissLinisens avatar

Reg.datum: Aug 2010
5:2 och träning?

Jag har läst på och sett en intressant dokumentär om den nu så trendiga 5:2 dieten. Jag måste säga att det hela "makse sense" för mig. Vi behöver inte äta så mycket som vi gör och ska man ner i vikt så kan man inte äta så mycket. Jag har kämpat länge för att få bort mina 5-7 kg och få den slimmade, vältränade kropp jag drömmer om. Ligger nu på mellan 12-1400 kal/dag och tränar. Har tidigare kört pulverdieter och testat LCHF och GI. Men landar i att jag vill kunna äta allt med måtta (vill verkligen inte vara utan bröd). Så vilka erfarenheter och synpunkter på 5:1 finns?

OBS! För er som inte vet så innebär 5:2 att man äter som vanligt fem dagar i veckan, fastar två- dvs äter max 500kcal. Folk brukar gå ner 0,5- 1kg i veckan. Dessutom finns det en massa vetenskapliga undersökningar som visar hur kroppen använder dessa två dagar till att reparera sig själv, vilket gör att folk har kunnat sluta med diverse mediciner, minskar risken för cancer mm. Det jag är mest rädd för är att inte orka träna så tungt som jag vill. MEn man kan ju synka tränings- och ätardagar så problem solved egentligen.
MissLinisen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-31, 18:38   #2
BlomKruka
Registered User

Reg.datum: Nov 2003
Hoppa den "trendiga" 5:2 som går gjort snubben från "eat, fast and live longer" snuskigt rik och kolla upp "lean gains"/16:8 istället.
BlomKruka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-31, 18:39   #3
MissLinisen
Registered User

MissLinisens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av BlomKruka Visa inlägg
Hoppa den "trendiga" 5:2 som går gjort snubben från "eat, fast and live longer" snuskigt rik och kolla upp "lean gains"/16:8 istället.
Absolut, ska kolla. Har förstått att det är samma princip.
Gammal 2013-08-31, 18:39   #4
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
Jag tycker att det är lite motsägelsefullt när man, som du gör här, först talar om hur man vill kunna "äta allt med måtta" och sedan lovordar 5:2-konceptet. 5:2 är ju väldigt långt från "måtta"; snarast en ny "fräsch" variant på den klassiska jojobantningen. Var och en gör ju som den vill göra och mår bra av, men oavsett vad man väljer att göra skall man veta vad det är man gör.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-31, 18:44   #5
MissLinisen
Registered User

MissLinisens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Jag tycker att det är lite motsägelsefullt när man, som du gör här, först talar om hur man vill kunna "äta allt med måtta" och sedan lovordar 5:2-konceptet. 5:2 är ju väldigt långt från "måtta"; snarast en ny "fräsch" variant på den klassiska jojobantningen. Var och en gör ju som den vill göra och mår bra av, men oavsett vad man väljer att göra skall man veta vad det är man gör.
Håller inte med om att det är en jojobantning. Våra kroppar mår bra av att fasta så pass moderat som 2 dagar/vecka. Kroppen hinner inte komma in i något svältläge. Vad som verkligen är onaturligt är den abnorma tillgång till mat vi har dygnet runt. Rapporter visar att man äter mindre på ätardagarna eftersom magsäcken krymper och man blir mätt på mindre. Det blir en naturlig och sund viktminskning vad jag förstår.
Gammal 2013-08-31, 18:46   #6
PureWhey
Banned User

Reg.datum: Oct 2012
Citat:
Ursprungligen postat av MissLinisen Visa inlägg
Håller inte med om att det är en jojobantning. Våra kroppar mår bra av att fasta så pass moderat som 2 dagar/vecka. Kroppen hinner inte komma in i något svältläge. Vad som verkligen är onaturligt är den abnorma tillgång till mat vi har dygnet runt. Rapporter visar att man äter mindre på ätardagarna eftersom magsäcken krymper och man blir mätt på mindre. Det blir en naturlig och sund viktminskning vad jag förstår.
Repeterar du inte bara vad du har läst/hört nu?
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-31, 18:50   #7
BlomKruka
Registered User

Reg.datum: Nov 2003
Jag är inte riktigt med på 5:2 och ser på det lika som LCHF.
Det är samma typ av människor som fastnar för båda, eftersom ätmönstret tilltalar dessa människor på båda dieterna. Vill inte fördjupa mig i det eftersom jag förmodligen komma kränka någon lättstött isf.

Däremot så kan man googla om 16:8/lean gains och se att det varit känt ett tag samt att människorna som kört på detta verkar ha lite bättre koll vs t.ex. Aftonbladet.
BlomKruka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-31, 18:51   #8
MissLinisen
Registered User

MissLinisens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Repeterar du inte bara vad du har läst/hört nu?
Jo en del av det, men jag har ju hört det från bekanta som själva provat. Att vi har en onaturlig tillgång på fel mat är ju inte direkt något nytt.
Gammal 2013-08-31, 18:55   #9
qozmox
Registered User

qozmoxs avatar

Reg.datum: Jun 2013
en av de stora problemen med 5:2 och träning, är den att en av de stora
fördelarna med 5:2 (sänkning av IGF-1) är en rätt usel sak ur träningssynvinkel.
Gammal 2013-08-31, 18:56   #10
Dreas
Maaaaaaat!

Dreass avatar

Reg.datum: Feb 2006
Citat:
Ursprungligen postat av MissLinisen Visa inlägg
Jo en del av det, men jag har ju hört det från bekanta som själva provat. Att vi har en onaturlig tillgång på fel mat är ju inte direkt något nytt.
Men ät mindre då?

Det är ju du som måste göra ett aktivt val. Vill du lösa det långsiktigt så duger ingen quick fix!

Och svältläge innebär inte alls det jag gissar att du tror. Fettförbränningen ökar och muskelnedbrytningen minskar vid svält.
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-31, 18:56   #11
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
Din tillgång på vad du kallar "onaturlig och fel mat" kommer ju dock vare sig att öka eller minska med 5:2.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-31, 19:00   #12
MissLinisen
Registered User

MissLinisens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Din tillgång på vad du kallar "onaturlig och fel mat" kommer ju dock vare sig att öka eller minska med 5:2.
Nej dumt av mig att skriva det. Jag försökte (utan framgång) få fram en poäng att det inte är en onaturlig diet utan det är snarare utgångsläget som är onaturligt.
Gammal 2013-08-31, 19:01   #13
kaspen
Registered User

kaspens avatar

Reg.datum: Aug 2011
5:2 är inget magiskt koncept, och det kan vara farligt att lära folk att lösningen är att undvika att äta, det kommer att leda till ätstörningar för mängder av människor. Om folk istället kunde lära sig att äta bra varierad kost av råvaror med hög kvalitet så hade problemet helt varit löst.

För övrigt är 5:2 uselt om man vill träna.
kaspen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-31, 19:02   #14
MissLinisen
Registered User

MissLinisens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Men ät mindre då?

Det är ju du som måste göra ett aktivt val. Vill du lösa det långsiktigt så duger ingen quick fix!

Och svältläge innebär inte alls det jag gissar att du tror. Fettförbränningen ökar och muskelnedbrytningen minskar vid svält.
Jag äter redan mindre och har börjat minska i vikt så inga problem där. Skrev jag någonstans att jag äter för mycket och letar en quick fix?
Gammal 2013-08-31, 19:05   #15
MissLinisen
Registered User

MissLinisens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av kaspen Visa inlägg
5:2 är inget magiskt koncept, och det kan vara farligt att lära folk att lösningen är att undvika att äta, det kommer att leda till ätstörningar för mängder av människor. Om folk istället kunde lära sig att äta bra varierad kost av råvaror med hög kvalitet så hade problemet helt varit löst.

För övrigt är 5:2 uselt om man vill träna.
Ja, det kan vara farligt men det kan också fungera bra. Tacksam för feedback på hur det påverkar träning dock, utveckla gärna!

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:12.