Citat:
Ursprungligen postat av Patriarch K
Jag sitter här och funderar lite på att om jag får en lägenhet 1:a hand som jag inte tänkt flytta in i på ett år eller något. Låt oss säga att den kostar 2800:- i månaden vilket den gör. Kan man då hyra ut den i 2:a hand för 3000:- eller 3100:- eller något? Kan jag bestämma ett eget pris med det enda villkoret att hitta någon som är villig att betala mitt pris till mig eller hur fungerar det hela?
Någon som gjort något liknande eller som vet med sig att det går?
|
Hyr du ut omöblerat kan du inte lägga på nåt på hyran. Hyr du ut möblerat kan du lägga på 10-15% på hyran beroende på hur värdefullt/komplett osv möblemanget är.
Visst kan du lägga på mer, hyresgästen kan rentav godkänna påslaget (är man desperat efter boende går man med på mycket). Men om hyresgästen sen överklagar till hyresnämnden kan de göra bedömningen att du tagit ut oskäligt hög hyra och du blir då återbetalningsskyldig på överflödet, retroaktivt. Inte kul!
Hade en kompis för länge sen som tog över ett förstahandskontrakt efter att ha bott där i andra hand ett tag. Hon fick ju då veta vad den verkliga hyran var och att förra hyresgästen ljugit om vad hans hyra var. Hon gick till hyresnämnden och de bedömde att han skulle betala tillbaka 11000 pix till henne!
Så som svar på frågan så kan du hyra ut för ca 3000 under förutsättning att det är fullt möblerat. Det är inte en särskilt lönsam affär att hyra ut sin hyreslägenhet. Mer lönsamt är det att ha tex en trea som du själv bor i och sen hyra ut ett el två rum till inneboende.