2013-08-24, 14:39
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2003
|
Vad är "e-mail"?
Ja, just det.
Somliga kallar allt som är text, och inte skickat via en app som tydligt säger Message eller SMS, för mail.
Vissa (många) kallar Facebook IM för mail, men exempelvis iMessage för SMS. Detta även om du använt Facbooks mobilapp för att skicka "mailet".
Vissa kallar endast en tjänst som stöder POP/IMAP för email. Det tycker jag blir lite problematiskt för att en webmail kan ju teoretiskt sett ändå följa envelope/header/message-formatet, men utan att stödja POP/IMAP. Vad är det då?
Jag har googlat lite men eftersom det här är en mer antropologisk undersökning än en teknisk frågar jag er hur ni använder orden mail och meddelande och SMS, och hur ni motiverar det.
|
|
|
|
2013-08-24, 14:42
|
|
|
Besserwisser
Reg.datum: Aug 2004
|
Jag kallar e-mail för e-mail (eller mail) och allt annat (whatsapp, sms, facebookIM etc) för meddelande.
Alla som gör på annat vis gör fel.
En webmail skickar dessutom mail på precis samma sätt som en mailklient så däri finns ingen skillnad.
Senast redigerad av tossefar den 2013-08-24 klockan 14:43.
|
|
|
2013-08-24, 14:42
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2004
|
"Mail" för mig är endast meddelanden/mail skickade från en mailtjänst till en annan mailadress.
SMS för SMS eller meddelande. Facebook IM kallar jag för skit, iMessage likaså.
Senast redigerad av tp_88 den 2013-08-24 klockan 14:46.
|
|
|
2013-08-24, 14:51
|
|
|
Registered User
|
De två hittills svarande använder det på samma sätt som jag, men jag är en också en gubbe, och en gubbe som är sjukligt anal vad gäller en konsekvent och rationell namnkonvention. Jag känner mig inte nere med kidsen.
Har varit lite inne på att email kanske borde vara definierat som "allt som du kan läsa eller skicka med godtyckligt verktyg som följer standarden för epost, via en server och där du inte behöver vara online mer än för att ladda ner innehållet". Men då förvinner ju webmail i många fall, och jag har på känn att det är det gränssnitt majoriteten använder för att elbreva.
|
|
|
|
2013-08-24, 15:02
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2010
|
SMS & iMessage = SMS
SMS & iMessage & Facebook IM = Meddelande
Hotmail / Gmail / Random klient = mail / e-mail / email / e-post
Däremot så får jag ett mindre nervöst sammanbrott varje gång jag ska bestämma mig för email / e-mail / e-post / mail.
|
|
2013-08-24, 15:06
|
|
|
Klår sin lillasyster i armbrytning
Reg.datum: Dec 2012
|
Ett e-mail eller e-brev är något man skickar via internet till nånting@nånting.nånting, från ett annat nånting@nånting.nånting. Ordet mail använder jag ofta som synonymt med e-mail eller PM på internetsidor. SMS kallar jag bara SMS, meddelande eller mess. Chattmeddelanden kallar jag för meddelanden.
|
Min bantning just nu!
|
|
|
2013-08-24, 15:10
|
|
|
Barnmorska
Reg.datum: May 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av ducedo
Däremot så får jag ett mindre nervöst sammanbrott varje gång jag ska bestämma mig för email / e-mail / e-post / mail.
|
Eller varför inte den försvenskade varianten "mejl".
|
|
|
2013-08-24, 15:21
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans
Ett e-mail eller e-brev är något man skickar via internet till nånting@nånting.nånting, från ett annat nånting@nånting.nånting. Ordet mail använder jag ofta som synonymt med e-mail eller PM på internetsidor. SMS kallar jag bara SMS, meddelande eller mess. Chattmeddelanden kallar jag för meddelanden.
|
Bara så att jag förstår, du gör alltså skillnad på mail och e-mail? Intressant, det här kan vara en ledtråd.
Om man får fråga, hur gammal är du?
|
|
|
|
2013-08-24, 15:21
|
|
|
Klår sin lillasyster i armbrytning
Reg.datum: Dec 2012
|
Citat:
Ursprungligen postat av Blaine
Eller varför inte den försvenskade varianten "mejl".
|
Va, jag trodde alla uttalade det "ma-ill"? Som makrill utan kr?
|
Min bantning just nu!
|
|
|
2013-08-24, 15:22
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2010
|
Citat:
SMS & iMessage = SMS
|
Har precis samma ångestladdade problem
Lidingöloppet 2018 - 3:27
|
|
|
2013-08-24, 15:27
|
|
|
Registered User
|
När jag tänker efter borde man egentligen göra mycket större skillnad mellan SMS och andra sätt att skicka textmeddelande, så att information om infrastrukturen följer med. SMS har ju bättre täckning i världen än tjänster som kräver mer än bara GSM.
|
|
|
|
2013-08-24, 18:21
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2005
|
|
2013-08-24, 19:21
|
|
|
Scarpa the chef
Reg.datum: Aug 2012
|
såhär kan man säga... det betyder ju elektronisk post... alltså tycerk jag email är en mailadress man kollar 1 gång om dagen som en postlåda.
så fungerade ju det mer förr. innan all adsl, fiber osv kom. man kollade mailen ca 1 gång om dagen och hade inte mailen kopplad till mobil och sociala medier utan det var en ren postlåda man postade med varandra.
|
|
|
2013-08-26, 09:19
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av m96olsen
|
En del av mig håller med dig, men hur många elbrevsanvändare tror du har en aning om vilket protokoll de begagnar?
Fast å andra sidan måste (TM) man ju ha en definition som inte ändras baserat på hur det används. Vissa kanske har push notification och använder sin epost som vore det en meddelandetjänst, då kan man ju inte sluta kalla det e-post bara för det.
Hur som, tack för er input. Jag har fått vädra min frustration och fått lite nya vinklar.
|
|
|
|
2013-08-26, 11:44
|
|
|
Banned User
Reg.datum: Oct 2012
|
Citat:
SMS & iMessage = SMS
|
+1
Le iPhone
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:46.
|

|