Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-06-21, 16:42   #1
laham
Registered User

lahams avatar

Reg.datum: Apr 2003
Söker råd gällande uppehållstillstånd för min fru

Hej!

Jag har sedan 2 år bott och jobbat utomlands och har nu bestämt mig för att
flytta tillbaka till Sverige. Under den tiden utomlands har jag gift mig och har nu snart en liten bebis på väg till denna värld.

Jag ansökte om uppehållstillstånd till min fru och bad migrationsverket att ge hennes ärende förturer då hon är gravid.

Nu till problemet, för ca en vecka sen fick jag avslag från migrationsverket, detta var som ett slag i ansiktet. Deras motiv till anslaget var att min fru har Egyptisk resedokument och dessa passhandlingar utfärdade för statslösa ( Hon är Palestinier) godtas inte för inresa i Sverige.

Då hon inte har andra handlingar att stryka sin identitet med fick vi avslag.

Jag är rent av förbannad av deras beslut. Vi flög till Egypten så att svenska ambassaden kunde göra en intervju med min fru, dem tog kort och fingeravtryck på henne, dem fick in alla papper dem begärde för att sedan bara spotta oss i ansiktet.

Har jag inte rätt som svenska medborgare att förra hem min fru till Sverige?

Man hör historier hur vissa människor utnyttjar systemet för att få svensk medborgarskap men när ärliga människor som jag gör det med ärliga åsikter så blir jag avvisad av den svenska staten. Detta är helt jävla sjukt!

Min fråga till er som har någon kunskap inom ämnet, Vad kan jag göra så att dem beviljar vår ansökan?

Mvh.
laham är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-21, 16:47   #2
tlk
nattzor

Reg.datum: Feb 2013
Citat:
Ursprungligen postat av laham Visa inlägg
Hej!

Jag har sedan 2 år bott och jobbat utomlands och har nu bestämt mig för att
flytta tillbaka till Sverige. Under den tiden utomlands har jag gift mig och har nu snart en liten bebis på väg till denna värld.

Jag ansökte om uppehållstillstånd till min fru och bad migrationsverket att ge hennes ärende förturer då hon är gravid.

Nu till problemet, för ca en vecka sen fick jag avslag från migrationsverket, detta var som ett slag i ansiktet. Deras motiv till anslaget var att min fru har Egyptisk resedokument och dessa passhandlingar utfärdade för statslösa ( Hon är Palestinier) godtas inte för inresa i Sverige.

Då hon inte har andra handlingar att stryka sin identitet med fick vi avslag.

Jag är rent av förbannad av deras beslut. Vi flög till Egypten så att svenska ambassaden kunde göra en intervju med min fru, dem tog kort och fingeravtryck på henne, dem fick in alla papper dem begärde för att sedan bara spotta oss i ansiktet.

Har jag inte rätt som svenska medborgare att förra hem min fru till Sverige?

Man hör historier hur vissa människor utnyttjar systemet för att få svensk medborgarskap men när ärliga människor som jag gör det med ärliga åsikter så blir jag avvisad av den svenska staten. Detta är helt jävla sjukt!

Min fråga till er som har någon kunskap inom ämnet, Vad kan jag göra så att dem beviljar vår ansökan?

Mvh.
Utan att skaffa identitetshandlingar som migrationsverket accepterar så är det nog rätt svårt.

Och nej, du har inte rätt att föra in vem som helst till landet bara för du har gått och gift dig.

Om inte annat så får det kanske dig, och många andra här på forat, att inse att myten om att folk utnyttjar systemet och tar in folk till höger och vänster är totalt strunt.
tlk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-21, 17:16   #3
Hemi
Registered User

Reg.datum: Mar 2007
Jo du har rätt att ta in din fru, vad jag vet, men i ert fall måste det som du skriver röra sig om ett undantag pga hennes handligar. Och i vilket fall, även om allt är klart så måste du göra klart en del på ambassaden innan ni kommer till Sverige för annars får ni betala förlossningen själva som säkert går på runt 30 000kr. Ta reda på detta. I Sverige ser man mycket till mamman, tror jag, och bara för att du är svensk har ni inte automatiskt rätt till allting.

Senast redigerad av Hemi den 2013-06-21 klockan 17:18.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-22, 06:53   #4
thunder
Registered User

thunders avatar

Reg.datum: Oct 2004
Flyg till Sverige och be henne kasta passet när ni landat och sök asyl? Så gör väl 99% av alla som vill stanna? Ljug sedan ihop nån historia.

Sverige är ett sjukt land.
thunder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-22, 08:38   #5
Spiffy
Smalfet med lem

Spiffys avatar

Reg.datum: Dec 2003
Citat:
Ursprungligen postat av thunder Visa inlägg
Flyg till Sverige och be henne kasta passet när ni landat och sök asyl? Så gör väl 99% av alla som vill stanna? Ljug sedan ihop nån historia.

Det hörde jag en handläggare på migrationsverket tipsa en person om när han hade/visste att det skulle bli problem att få in en person. Rätt illa att personalen berättar hur man ska fuska.
Spiffy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-22, 09:02   #6
tlk
nattzor

Aahh. inte helt osökt går den här tråden åt det väntade hållet.

med lite tur så får vi någon enstaka post on topic nu de kommande 20 sidorna.

inb4-vill-vi-verkligen-ha-sånna-palestinier-i-landet
Gammal 2013-06-22, 10:25   #7
LeBron
Banned User

Reg.datum: Mar 2011
Citat:

Han har dessvärre rätt. Du får inte ett skit här genom att vara ärlig, dom spottar dig i ansiktet (bevisligen) och skiter fullständigt i dig. Du måste ljuga ihop en snyfthistoria eller köra med fula trick. Vidrigt system.
LeBron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-22, 10:36   #8
Allan
Går i vanliga skor.....

Allans avatar

Reg.datum: Jan 2002
Ser ingen anledning att ha en tråd på Kolozzeum med råd om olagliga handlingar. Skärpning!

Jag älskar små kaniner, men det är gott med en rejäl biff ibland också....

Blogg:Att inte kunna skriva "Mitt Sommarlov!" när skolan börjar
Allan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-22, 11:35   #9
Trouble
Banned User

Reg.datum: Jun 2011
Du kan väl flytta till din fru annars?
Trouble är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-22, 11:41   #10
Halvar
Registered User

Reg.datum: May 2013
Citat:

Säkert gör dom så men det blir inte bättre av att du tipsar fler om att utnyttja systemet.Regler är regler oavsett rättvist eller ej.
Halvar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-22, 12:50   #11
proteinsynthesis
Registered User

Reg.datum: Jan 2011
Citat:

Ja, säg att hon är från Somalia? Kan hon lite av språket bör hon dölja det..... :/

Skickat från min HTC One med Tapatalk 4 Beta
proteinsynthesis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-22, 12:55   #12
xodd
Registered User

Reg.datum: Sep 2004
Ett alternativ kan väl vara att se till att barnet föds i Sverige och blir således automatiskt Svensk medborgare. Där efter bör det väl vara en walk in the park för modern att få ett svenskt medborgarskap?
xodd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-22, 13:01   #13
tlk
nattzor

Citat:
Ursprungligen postat av xodd Visa inlägg
Ett alternativ kan väl vara att se till att barnet föds i Sverige och blir således automatiskt Svensk medborgare. Där efter bör det väl vara en walk in the park för modern att få ett svenskt medborgarskap?
Varför skulle barnet automatiskt bli svensk medborgare? Kanske iofs för att fadern är svensk medborgare... Men hur skulle det leda till att modern får svenskt medborgarskap?

*edit* det är såklart rätt att barnet blir svensk medborgare om det föds i Sverige. första paragrafen i lagen och allt Dessvidare behövs det inte ens födas i Sverige. Det räcker med att TS är gift med modern.. vilket kanske är svårt att bevisa när id-handlingar inte är giltiga.

Tror dock inte det hjälper modern särskilt mkt.

Senast redigerad av tlk den 2013-06-22 klockan 13:08.
Gammal 2013-06-22, 13:17   #14
Ame
Friidrott

Ames avatar

Reg.datum: Mar 2005
Citat:
Ursprungligen postat av tlk Visa inlägg
Varför skulle barnet automatiskt bli svensk medborgare? Kanske iofs för att fadern är svensk medborgare... Men hur skulle det leda till att modern får svenskt medborgarskap?

*edit* det är såklart rätt att barnet blir svensk medborgare om det föds i Sverige. första paragrafen i lagen och allt Dessvidare behövs det inte ens födas i Sverige. Det räcker med att TS är gift med modern.. vilket kanske är svårt att bevisa när id-handlingar inte är giltiga.

Tror dock inte det hjälper modern särskilt mkt.
Nej, man blir inte svensk medborgare bara för att man är född i Sverige. Det går efter moderns nationalitet, vet inte hur mycket påverkan faderns medborgarskap har dock.
Ame är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-22, 13:25   #15
tlk
nattzor

Citat:
Ursprungligen postat av Ame Visa inlägg
Nej, man blir inte svensk medborgare bara för att man är född i Sverige. Det går efter moderns nationalitet, vet inte hur mycket påverkan faderns medborgarskap har dock.
Jag har inte påstått att barn som föds i Sverige blir svenska medborgare. Men i det här fallet hade det skett. Du kan ju läsa vad gällande lagstiftning säger om saken. Jag rekommenderar paragraf ett.

Hursomhelst så tror jag inte det hjälper eftersom lagen (se paragraf 11) är ganska specifik på att identitet ska kunna styrkas när man söker medborgarskap. Ditto om man ska flytta till anhörig i Sverige. Vilket då modern inte kan..

Har inte migrationsverket eller ambassad något råd om hur det ska ordnas godtagbar id-handling?

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:26.