2013-06-09, 01:59
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2010
|
Åsikter om upplägg för deff
Har läst igenom deffguiden här på Kolozzeum och diverse andra guider, bland annat styrkelabbets och försökt lägga upp någon sorts deffplan. Jag är 183cm och har under vintern gått från 124kg till 108.5kg men har försummat styrketräningen en del och har inte skött dieten något vidare.
Hade tänkt mig något i denna stil:
Frukost:
kvarg(32g protein) 188kcal
2 ägg(~12g protein) 137 kcal
Mellanmål:
proteinshake(28g protein, 1.48g kolhydrater, 3g fett) 146kcal
Lunch:
250g kyckling/fläsk/lax(ca 50g protein) 250-560 kcal
laxen som innehåller mycket kcal tar jag bara en gång per dag, antingen till lunch eller middag, därav intervallet)
Mellanmål:
Middag:
kyckling/fläsk/lax(ca 50g protein) 250-560 kcal
Kvällsmat(efter träning):
tonfisk(29g protein, 1g fett) 127 kcal
~257g protein
~1680 kcal
Sjävlklart fyller jag ut lunch/middag med grönsaker, käkar även morötter/äpplen om jag skulle känna mig hungrig i övrigt.
Det enda egentliga problemet jag ser(är det ens problem?) är att det blir många proteinshakes istället för riktig mat(mellanmålen), finns det några bra subsitut som är lätta ta med på jobbet?
Mitt mål är att nå 95kg innan augusti. Min träning består av SL, löpning, cykling och promenader.
Några synpunkter/tips?
|
|
|
2013-06-09, 04:32
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2005
|
Det där är typ svältkost.
|
|
|
2013-06-09, 04:51
|
|
Banned User
Reg.datum: Mar 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av Kotten
Det där är typ svältkost.
|
Hur är cirka 1700 kcal svältkost? Måltidsersättning/soppor på 500kcal/dag är svält.
Till TS: Kör på det. Ta det lugnt med äpplen/morötter, dom innehåller mer kcal än man tror och kan enkelt vara skillnaden mellan kcal- och kcalbalans.
Senast redigerad av LeBron den 2013-06-09 klockan 04:53.
|
|
|
2013-06-09, 09:14
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2013
|
Skippa dom dom där jäkla proteindrinkarna och ät större mål istället till frukost,lunch.middag så håller du dej mätt längre och ej behöver dom.Lite kolhydrater kring träning å du är ditt for fight.För mej är det otänkbart att dricka kalorier under diet då det finns mat.Såhär skulle JAG gjort och jag har väl provat 7-8 olika dieter.
|
|
|
2013-06-09, 11:33
|
|
Registered User
|
Var är kolhydraterna?
Jag skulle må skit av att bara äta protein.
|
|
|
2013-06-09, 13:52
|
|
Registered User
|
Kanske kan trycka större måltider istället, men ska ju vara bra käka ofta för att hålla uppe fettförbränningen, som jag förstått det?
Citat:
Ursprungligen postat av nomirin
Var är kolhydraterna?
Jag skulle må skit av att bara äta protein.
|
Jag brukar må rätt bra även om jag inte äter massa kolhydrater, enda gångerna det känts jobbigt är i samband med tung träning, är inget större fan av pasta, ris, potatis osv heller.
|
|
|
2013-06-09, 13:59
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2012
|
Citat:
Ursprungligen postat av Dron
Kanske kan trycka större måltider istället, men ska ju vara bra käka ofta för att hålla uppe fettförbränningen, som jag förstått det?
Jag brukar må rätt bra även om jag inte äter massa kolhydrater, enda gångerna det känts jobbigt är i samband med tung träning, är inget större fan av pasta, ris, potatis osv heller.
|
Har du inte tänkt träna? Eller tränar du "lätt" varje pass? Jag hade inte valt bort kolhydraterna om det känns jobbigt inför "tung" träning. Träning ska ju per definition vara tungt, enligt mig iaf.
Senast redigerad av Nisseg den 2013-06-09 klockan 14:08.
|
|
|
2013-06-09, 14:21
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Nisseg
Har du inte tänkt träna? Eller tränar du "lätt" varje pass? Jag hade inte valt bort kolhydraterna om det känns jobbigt inför "tung" träning. Träning ska ju per definition vara tungt, enligt mig iaf.
|
Självklart har jag tänkt träna, tungt. Men det har inte känts så tungt så jag inte orkat och jag körde en liknande diet för något år sedan och då var det bara första veckan det var tyngre träna och sedan kändes det bättre, tar kanske en stund ställa om?
Provar nog köra utan kolhydrater, blir det för jobbigt får jag väl peta in lite före träning
|
|
|
2013-06-09, 15:43
|
|
Registered User
|
Ett alternativ till ovanstående diet då, fast med färre proteinshakes, vilken version är att föredra enligt er?
Frukost:
kvarg(32g protein) 188kcal
4 ägg(~24g protein) 274 kcal
Lunch:
400g kyckling/fläsk/lax(ca 75g protein) 411-724 kcal
Middag:
400g kyckling/fläsk/lax(ca 75g protein) 411-724 kcal
Ev lägga till lite pasta om blir jobbigt utan kolhydrater
Kvällsmat(efter träning):
tonfisk (29g protein, 1g fett) 127 kcal
Protein: ~263g
Energi: ~1870 kcal
|
|
|
2013-06-09, 15:47
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2013
|
Utan massa pulver helt klart.
Själv kör jag keso/kvarg lite som mellanmål mättar betydligt bättre och är långsamare protein än ditt whey, som jag gissar du använder.
|
|
|
2013-06-09, 15:55
|
|
Registered User
|
Jo, jag kör whey-100 just nu. Har däremot lite svårt ta med mig saker som kvarg osv till jobbet, har inte tillgång till kylskåp. Min enda fundering kring detta är trots allt fettförbränningen, har läst en massa om att man bör försöka äta ofta men lite för att den ska hållas uppe. Kör jag såhär blir det fyra mål om dagen vilket nog inte kan påstås vara lite och ofta :P
|
|
|
2013-06-09, 16:34
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2012
|
Citat:
Jo, jag kör whey-100 just nu. Har däremot lite svårt ta med mig saker som kvarg osv till jobbet, har inte tillgång till kylskåp. Min enda fundering kring detta är trots allt fettförbränningen, har läst en massa om att man bör försöka äta ofta men lite för att den ska hållas uppe. Kör jag såhär blir det fyra mål om dagen vilket nog inte kan påstås vara lite och ofta :P
|
Det finns inte något säkerställt med att det skulle vara bättre att tillföra protein i jämna pulser. Det är proteinmängden sedd över hela dagen som är den avgörande faktorn.
Måltidsfrekvens spelar heller ingen roll för fettförbränningen sett över en längre tidsperiod. Det viktigaste är att äta vid de tidpunkter där det fungerar i sitt liv och vad man mår bäst utav.
För min egen del har det varit att hålla igen på kolhydraterna fram till kvällen och äta ett stort mål innan läggdags.
|
|
|
2013-06-09, 21:38
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av LeBron
Hur är cirka 1700 kcal svältkost? Måltidsersättning/soppor på 500kcal/dag är svält.
Till TS: Kör på det. Ta det lugnt med äpplen/morötter, dom innehåller mer kcal än man tror och kan enkelt vara skillnaden mellan kcal- och kcalbalans.
|
Väger man 108 kg så är 1700 kcal typ svältkost om man samtidigt tränar
|
|
|
2013-06-10, 00:21
|
|
Registered User
|
Citat:
Jag brukar må rätt bra även om jag inte äter massa kolhydrater, enda gångerna det känts jobbigt är i samband med tung träning
|
"rätt" bra är inte tillräckligt bra.
Citat:
är inget större fan av pasta, ris, potatis osv heller.
|
Inte jag heller. Jag föredrar kolhydratskällor som fullkornsbulgur, fullkornscouscous, fullkornsris, fullkornspasta, havregryn, rågbröd, andra sädesslag, grönsaker, baljväxter, mjölk och yoghurt. Det är bra grejer det. Dessutom har de trevliga mineraler och spårämnen du inte hittar i din kyckling och i dina ägg.
Potatis och ris äter jag bara när någon annan serverar det. Samma sak med pasta, föredrar ju fullkornspasta eller äggpasta.
|
2013-06-10, 00:25
|
|
Registered User
|
Får man fråga varför du har fått för dig att det skulle vara nyttigt eller optimalt att leva i huvudsak på bara proteinkällor?
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:08.
|

|