Citat:
Originally posted by gargantua
Sen for att gora det annu roligare finns det en hel del forskning som indikerar pa att lektinerna i spannmal fuckar up oss totalt. Argumenten ar vi inte har hunnit anpassa oss till att spannmal (pasta, ris, bonor linser etc).
|
Det där tycker jag är jätteintressant, har funderat en hel del över det där. Jag har läst en bok som handlar om stenålderskost och där pratar de ju om precis det där att kroppen har inte hunnit anpassa sig genetiskt till den spannmåls baserade kost vi äter idag. Det tycker jag låter ganska logiskt men samtidigt är ju frågan var tusan man ska få all sin energi ifrån om man inte äter pasta, ris, potatis eller bönor.
Det fanns med lite olika fallrapporter i den boken, folk som hade testat stenålderskosten.
Bland dessa fanns det en långdistans löpare som var runt 45år, han hade vunnit en hel del tävlingar på elitnivå som yngre. Jag har inte boken tillgänglig så jag kommer inte ihåg namn eller natonallitet Han hade iaf blivit tillfrågad om han inte kunde testa stenålderskost, högvärdigt protein mycket frukt och grönt men inte speciellt mycket spannmåls produkter om jag förstår det rätt, det hade han gjort och första veckan var han seg men andra och tredje veckan var han piggare än vanligt och kunde köra fler pass i veckan nu än han kunde innan utan att få ont.
Men då frågar jag mig, var tusan får han sitt glykogen/energi ifrån?
Har inte testat äta på detta viset själv, men det verkar onekligen intressant, frågan är bara hur bra det är ur träningssynpunkt sett.
Känns trots allt som havregrynsgröten har en given plats på frukostbordet fortfarande.
/F