Citat:
Ursprungligen postat av Toppis
Ska köpa en ny bärbar arbetsdator (EJ SPEL) och har lite frågor och funderingar. Datorn ska flyta på bra och vara snabb när jag kör diverse program, webbläsare och liknande samtidigt samt ska vara kanon att se högupplöst film på.
|
Citat:
Grafik
Intel HD graphics 3000 och/eller 4000. Stor skillnad på dessa isf vad? Räcker det för att titta på 1080p HD filmer problemfritt?
Finns det bättre/mer prisvärda integrerad grafik för vad jag ska ha datorn till?
|
För ditt ändamål så spelar det ingen roll vilket grafikkort du har, har du en vettig processor så kan den spela upp allt utan problem.
Citat:
Processor
Spelar processorn någon stor roll? Skillnad på tex en Intel Celeron 1000M / 1.8 Ghz dual core eller Intel Core i3 (3:e gen.) 3110M?
|
Det tycker jag ja, jag skulle inte köpt något sämre än en Core i3, jag hade inte köpt något annat än Intel.
Citat:
Spelar processcor cache någon roll? Skillnad på tex 2 eller 3 mb?
|
Olika processorarkitekturer presterar olika bra med olika mängd cacheminne. Köper du en i3/5/7 så har du bra prestanda, bry dig inte om cacheminne hit eller dit.
Citat:
Hårddisk
Behöver jag tänka på något särskilt när jag köper en SSD disk? Vad i innehållet berättar hur snabb/bra den är? Är en med mer utrymme tex 120 gb på något sätt långsammare än en mindre på tex 60 gb?
|
Det viktigaste med SSDer är att köpa en med en stabil styrkrets, Samsungs SSDer har alltid varit bra ur tillförlitlighetssynpunkt och deras senaste 840-serie är dessutom väldigt strömsnåla vilket är trevligt då den ska sitta i en laptop. Generellt sett är större SSDer snabbare än små då de kan skriva till flera minnesmoduler samtidigt. Över 240GB så brukar inte prestandan öka.
Citat:
Ram
Har tänkt 8gb ram, något särskilt jag bör tänka på där? Vad i innehållet berättar hur bra/snabbt det är?
|
Det är inget speciellt du bör tänka på, med sandy bridge/ivy bridge så spelar inte ramhastigheten speciellt stor roll. De flesta kör med DDR3 1333MHz.