Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-02-28, 15:25   #1
emmzan
SL-Kirurg

emmzans avatar

Reg.datum: Mar 2002
Talking Schemakritik!

Har massor att göra men ingen motivation så jag trackar alla på internet istället Vill gärna ha massa kritik på mitt träningsschema!
håll till godo:

Dag 1: Rygg/biceps
*Chins, assisterade 3x max (runt 10 reps)
*Sittande enarmsrodd davidmaskin: Ca 5x5
*Sittande kabelrodd: 3x8
*Marklyft: 5x5
*Ryggresningar rullande med viktskiva: 3-4xmax (15-20 reps)
*Bicepscurl kabelmaskin 5x10 ca
Roddarna blir lite som jag känner för i regel, ibland ingen kabelrodd och bara enarmsrodd, och ibland båda delarna. Är jag pigg blir det fler set på marklyften!

Dag 2: Axlar/triceps
*Pressar bakom nacken 5x5
*Sidolyft i kabel en i taget: 4x10
*Smalbänk: 5x5
*Pushdown: 3x8-10
*Mage: Cablecrunches + ngn mer övning

Dag3: Ben
*Benpress: 6x5
*Raka mark: 5x5
(*Benspark (om ork) 3x8* Lårcurl (om ork) 3x8)
*Vadpress: 5x8
*Omvända ryggresningar: 4x10
Lägger här även till teknikträning för knäböjen!! Set och reps i benpressen och rakmarken beror lite på hur det känns och hur pigg jag är. Kör jag knäböjsteknik först blir det lite mindre pressar.

Dag 5: Bröst
*Bänkpress: 5-10 set repsantal från 1-8
*Sneda hantelpressar: 3x5 el dyl
*Mage: Cablecrunches, bålvrid el dyl
Kommer troligtvis att variera från att köra ovanstående bröstpass, med att köra Bänkpress 5x5 och sen lite flera sneda pressar.

Kondition: Löpband intervaller, roddmaskin eller dylikt 15-20 min efter Axlar/triceps samt efter bröstpasset. Målet är väl egentligen bara att fortsätta öka i styrka --> att köra en 50 i bänk, 90i mark och iaf över 60 i snygga böjar framåt maj vore toppen!!
Gammal 2004-02-28, 15:35   #2
Droog
Registered User

Droogs avatar

Reg.datum: Feb 2002
Du måste väl lägga in böj om du vill bli bra i böj? Inte bara teknikträning.

Ryggresningar känns onödigt och disco då du kör både mark och raka mark. Vad är omvända ryggresningar - sittups?

Annars tycker jag det ser kanon ut. En split med bröst/axlar och armar för sig skulle ju också kunna funka om du känner att armarna bör prioriteras, eller om det blir segt att avsluta med biceps/triceps på de andra dagarna.
Gammal 2004-02-28, 15:38   #3
emmzan
SL-Kirurg

emmzans avatar

Citat:
Originally posted by Droog
Du måste väl lägga in böj om du vill bli bra i böj? Inte bara teknikträning.
Ryggresningar känns onödigt och disco då du kör både mark och raka mark. Vad är omvända ryggresningar - sittups?
Jo, böj är bra! Men som det är nu saknar jag styrka i vissa delar som gör att böjarna blir allt annat än snygga. Fäller ryggen rejält och det ser inte bra ut för fem öre. Tänkte därför under en period nästan uteslutande satsa på att öka benstyrkan och bålstyrkan och under tiden bara köra teknik i böjen tills det börjar fungera.

Omvända ryggresningar: Ligger på mage på en dyna (speciell maskin eller plint) och lyfter mhj korsryggen upp benen så de är parallellt med övriga kroppen. Kör den med vikt, grymt bra för korsryggen.
Gammal 2004-02-28, 15:44   #4
Jorgen
Blibloblooobli

Jorgens avatar

Reg.datum: Apr 2002
Håller med Droog om korsryggsträningen. Kör du både mark och raka mark så bör det inte behövs någon seperat träning för korsryggen. Varför biceps i kabel förresten?

//Jörgen

Citat:
Ursprungligen postat av rubusvulvan Visa inlägg
alltså mannen jag svär på gud du skriver med flera ord
Jorgen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-02-28, 15:50   #5
emmzan
SL-Kirurg

emmzans avatar

Jag kör marklyft med ganska raka ben och tycker att jag inte får med riktigt hela kors- och ländryggen med bara marken.
Ryggresningarna med rejält rullande rygg och omvända ryggresningar känns som de kompletterar marklyften. Har dessutom haft problem med tekniken i marklyften och har därför inte kunnat köra speciellt tungt.

Bicepscurl i kabel..
Huvudanledningen är att jag är rätt slut vid slutet av ryggpassen. Har inte riktigt motivation eller ork att ställa mig och "slita" med en skivstång och började köra med kablar mest på kul och insåg att jag gillade övningen. Tycker att biceps får mkt stryk ffa av chinsen men även i roddövningarna och att de inte behöver tokstraffas därför.

Har biceps på ryggdagen eftersom chinsen ger mig rejäl träningsvärk i biceps och därför vill jag inte ha det på annan dag.
Gammal 2004-02-28, 15:50   #6
Tricklev
Spamming user

Tricklevs avatar

Reg.datum: Nov 2003
Inga underarmar?

ts ts när jag får tjej ska jag visa henne undret med grippers o pinch styrka.
Tricklev är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-02-28, 15:54   #7
emmzan
SL-Kirurg

emmzans avatar

Citat:
Originally posted by Tricklev
Inga underarmar?

ts ts när jag får tjej ska jag visa henne undret med grippers o pinch styrka.
Hmmm jag kör iofs chinsen med remmar men det anser jag som klen men tung tjej vara tillåtet Resten kör jag utan remmar och tunga marklyft ger även rejäl greppträning!
När jag har mindre i skolan och kör lite mindre set och övningar kommer nog greppträningen återkomma igen. minns den ljuva tiden då vi lassade på stången i smithmaskinen och z_bumbi stod och tog tid hur länge jag kunde hålla stången
Gammal 2004-02-28, 16:01   #8
Tricklev
Spamming user

Tricklevs avatar

Citat:
Originally posted by emmzan

Hmmm jag kör iofs chinsen med remmar men det anser jag som klen men tung tjej vara tillåtet Resten kör jag utan remmar och tunga marklyft ger även rejäl greppträning!
När jag har mindre i skolan och kör lite mindre set och övningar kommer nog greppträningen återkomma igen. minns den ljuva tiden då vi lassade på stången i smithmaskinen och z_bumbi stod och tog tid hur länge jag kunde hålla stången

mah bäst för dig att den kommer upp igen efter skolan då
Gammal 2004-02-28, 17:05   #9
Danzig
Blackest of the Black

Danzigs avatar

Reg.datum: Feb 2004
Eftersom det finns så många faktorer, såväl genetiska, mentala samt praktiska som styr över vad som är det optimala/lämpliga upplägget för en person är det mer eller mindre meningslöst att kommentera detaljer för någon man inte känner.

Dock kan man alltid föra principiella och allmänna disskutioner.

När det gäller det schema du presenterar här är min första generella bedömningen att volymen förmodligen är för hög.

Förövrigt rekommenderar jag dig att sätta dig in i styrketräningens grundläggande principer för hur ett träningsupplägg bör konstrueras och justeras med hänsyn till dina förutsättningar och målsättning.

Med tanke på din fråga misstänker jag att du (som mänga andra) inte är medveten om ovan nämnda principer.
Danzig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-02-28, 17:18   #10
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Citat:
Originally posted by Danzig
Förövrigt rekommenderar jag dig att sätta dig in i styrketräningens grundläggande principer för hur ett träningsupplägg bör konstrueras och justeras med hänsyn till dina förutsättningar och målsättning.

Med tanke på din fråga misstänker jag att du (som mänga andra) inte är medveten om ovan nämnda principer.
Vilka är då dessa principer? Du får det att låta så självklart..

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-02-28, 17:41   #11
Danzig
Blackest of the Black

Danzigs avatar

Reg.datum: Feb 2004
De är:

1. Intensitet
2. Volym
3. Frekvens
4. (over)Load
5. SAID (Specific Adaptions to Imposed Demands)
6. GAS (General Adaption Syndrome)
7. Individualism
8. Diminishing returns
Danzig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-02-28, 17:53   #12
Droog
Registered User

Droogs avatar

Vad sött! Vilken hemsida/bok har du hämtat det där ifrån?
Gammal 2004-02-28, 18:00   #13
Tricklev
Spamming user

Tricklevs avatar

Citat:
Originally posted by Droog
Vad sött! Vilken hemsida/bok har du hämtat det där ifrån?
hah fan va alla börjar mobba så fort det komemr nån ny kille o säger någonting
Gammal 2004-02-28, 18:03   #14
Droog
Registered User

Droogs avatar

Här mobbas inte, jag vill veta var han fått det från. Lite sarkasmer får man tåla om man "misstänker att många inte är medvetna om dessa principer".
Gammal 2004-02-28, 18:26   #15
emmzan
SL-Kirurg

emmzans avatar

Citat:
Originally posted by Danzig
Eftersom det finns så många faktorer, såväl genetiska, mentala samt praktiska som styr över vad som är det optimala/lämpliga upplägget för en person är det mer eller mindre meningslöst att kommentera detaljer för någon man inte känner.

Dock kan man alltid föra principiella och allmänna disskutioner.

När det gäller det schema du presenterar här är min första generella bedömningen att volymen förmodligen är för hög.

De kommentarer jag ber om är inte detaljkommentarer utan snarare kommentarer om upplägget i stort. Jag tror inte att en förändring av en detalj här och där kommer göra så stor skillnad i slutänden utan resultaten kommer om man tränar seriöst och samtidigt äter bra.

Vet inte riktigt varför de grundläggande principerna är så viktiga och hur jag ska anpassa dem till mitt mål och upplägg.

Jag är liten och klen och vill bli stor och stark som alla andra på detta forumet!

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:13.