2013-05-25, 17:56
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2011
|
Tips från min pt på gymmet ang bröstträning, bra eller dåligt?
Fick idag testa på 30 min gratis med pt på vårt gym då det va öppet hus (nordic club) och fick en schysst kille som har en bra, välutvecklad och atletisk kropp.
Jag ville ha hjälp med bröstträning då jag har extremt svårt att få kontakt/bygga massa för det känns som axlar/triceps tar över.
Han började prata om stel bröstrygg och visade lite övningar med en lång pinne osv men när vi väl kom till tekniken i hantelpressen blev jag lite fundersam. Han anser att man ska dra bak skuldrorna genom hela rörelsen vilket jag håller med om men att man ska trycka ner svanken i bänken, alltså inte kunna få in en hand eller dyl samt att alltid ha armbågsleden och axelleden i 90 grader och aldrig gå under 90 grader när man pressar. Är det inte meningen att man ska försöka hålla in armbågarna för att skona axlarna, cuffar osv? Vi körde lite och fick kontakt i bröstet som jag aldrig känt innan men vill fortfarande kolla här om detta är ris eller ros, eller lite av varje?
|
|
|
2013-05-25, 17:59
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2012
|
Du utförde en giljotin-press med hantlarna som enligt många isolerar pecsen bättre. Inget fel med det om du har full rörlighet. Kör du en giljotin finns det ingen mening med att brygga.
Edit: Det låter som en kompetent PT, då han inte bara tog den vanliga pressen ur en burk och gav den till dig, utan hjälpte dig att lösa ditt problem.
|
|
|
2013-05-26, 09:11
|
|
Registered User
|
okay! Hur är den mot axlar då? Och gäller samma princip med 90 grader när man kör incline? Varför ska man inte pressa under 90 grader egentligen i den pressen? Är det för att de tar för mycket på axlar/triceps då?
Sedan pratade han om att "de värsta man kan se som pt är när folk bänkar och ligger med en svank samt går enda ner till bröstet, det är nästan så att jag kan höra hur diskarna/kotorna (kommer inte ihåg vad han sa) trycks sönder mot varandra och de kan ta1,5 eller 10 år men de kommer slita axeln ur led" detta lät också konstigt då jag alltid kört att man ska träna med full rom. Detta gällde då alltså vanlig bänk/hantelpress.
|
|
|
2013-05-26, 09:21
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Graafen
okay! Hur är den mot axlar då? Och gäller samma princip med 90 grader när man kör incline? Varför ska man inte pressa under 90 grader egentligen i den pressen? Är det för att de tar för mycket på axlar/triceps då?
Sedan pratade han om att "de värsta man kan se som pt är när folk bänkar och ligger med en svank samt går enda ner till bröstet, det är nästan så att jag kan höra hur diskarna/kotorna (kommer inte ihåg vad han sa) trycks sönder mot varandra och de kan ta1,5 eller 10 år men de kommer slita axeln ur led" detta lät också konstigt då jag alltid kört att man ska träna med full rom. Detta gällde då alltså vanlig bänk/hantelpress.
|
Vänta, menar du att menade horisontella överarmar med "inte under 90 grader"? Kör man en giljotinpress kan det säkert vara så att du inte ska gå till bröstet, OM du inte har full rörlighet i axlarna. Men om han menar att man inte ska göra det för en vanlig bänk, där du touchar nere på bröstbenet, så måste jag nog revidera mitt utlåtande...
|
|
|
2013-05-26, 10:00
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2004
|
Kör man hantelpress så kan man köra lite som hellst och ändå få axlarna att hålla. Samma sak med låg ROM. De traditionella tipsen kommer ofta från styrkelyftare som inte får ha låg rom eller köra med hantlar.
Samtidigt tror jag just i ditt fall att problemet ändå mest är att du bollar runt med för små vikter. Det går knappast att köra hantelpress på ett sätt som inte tar på bröstet. Blir du starkare i den övningen kommer du få större bröst, oavsett teknik.
|
2013-05-26, 10:11
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2013
|
Har också ett liknande problem ska köra bröst men det känns som man kommer från ett axel pass efter.
|
|
|
2013-05-26, 10:11
|
|
BodyPumpens grundare.
Reg.datum: Nov 2001
|
Citat:
|
Vad är det för trams med diskarna mm...? Suck! Dom är bara för underbara...
|
2013-05-26, 10:33
|
|
Banned User
Reg.datum: Oct 2012
|
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Persson
Vad är det för trams med diskarna mm...? Suck! Dom är bara för underbara... 
|
Undrar också hur kan kopplar hantelpress med diskarna
|
|
|
2013-05-26, 10:53
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2012
|
Ytterligare en PT som behöver lära sig mer. Om vi snackar extrem brygga tung belastning och kraftig legdrive, kan jag gå med på ökad risk för diskarna.
|
|
|
2013-05-26, 10:54
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon
Ytterligare en PT som behöver lära sig mer. Om vi snackar extrem brygga tung belastning och kraftig legdrive, kan jag gå med på ökad risk för diskarna.
|
Så länge röven är i bänken är det väl ändå ingen direkt risk för diskarna, hur mycket driv du än har i benen?
|
|
|
2013-05-26, 11:11
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2004
|
Det är iaf inget ovanligt att man får ont i ryggen av ordentlig bänkpress. Har inte jag bälte på mig så kommer det ofta. Sen om det är detsamma som att diskarna är i farozonen vet jag ej. Hur det är med hantelpress vet jag inte, jag brukar vara hyffsat slapp i kroppen då.
|
2013-05-26, 11:39
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2013
|
Citat:
|
Svanken i bänken håller jag med om i alla pressövningar. Brygga är för maxning/tävling känns det som.
Hans teori om att gå ända ner framstår som rent svammel. Jag kör alltid ända ner och med stopp dessutom. Funkar kanon.
|
|
|
2013-05-26, 11:48
|
|
Registered User
|
Rabiat, men det är inte det som är grejen. Kraften får ryggraden att vilja gå i en överextension även att röven är i bänken.
|
|
|
2013-05-26, 12:04
|
|
Registered User
|
han pratade om att bröstet var maximalt inkopplat mellan toprörelsen och ner till 90 grader och allt under de aktiverar axlar/triceps för mycket vilket bara va onödigt för mig då jag har problem med att bygga bröst då axlar/triceps tar över för mycket. Ska testa på lite av dessa guiliotin pressar och se hur de känns och om de blir nån skillnad..
|
|
|
2013-05-26, 12:12
|
|
Registered User
|
Graafen, du vinner i längden på att köra hela rörelsen, bara du anpassar belastningen därefter. Undvik giljoutinvarianten då det sliter onödigt på andra strukturer i axelleden, och försämrar bröstträningen.
Senast redigerad av pezrulezhaakon den 2013-05-26 klockan 12:17.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:31.
|

|