Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-05-15, 16:49   #1
Juxta
Broder Broccoli

Juxtas avatar

Reg.datum: Apr 2010
Uppdrag granskning: Den Goda Viljan

Även om jag känner att jag står utanför hela invandringsdiskussionen och egentligen inte bryr mig så pass mycket att jag skulle vara politiskt intresserad så ser jag ju hur media beter sig. Därför tycker jag att detta program verkar intressant. Känns ju även som om det platsar in i Kolos typiska diskussionsmaterial.

http://www.svt.se/ug/kommande-media-...ktingpolitiken

Ville mest tipsa om programmet men det kanske blir en diskussion. Tänk på att vara snälla mot varandra och följa forumets regler. Vi kommer ingenstans om vi bara hatar varandra. Love, Peace and Lots of Immigrants.
Juxta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-15, 17:06   #2
tjing
Banned User

Reg.datum: Jun 2012
Mm, ska bli intressant. UG rör onekligen runt i grytan på sistone t ex med programmet om barnfattigdom osv.
tjing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-15, 18:01   #3
Fartman
Registered User!

Fartmans avatar

Reg.datum: Nov 2002
Blir säkert intressant. Även om jag är fruktansvärt less på slentrianrasismen som numera verkar vara helt okej (se bara kommentatorsfälten i artiklar om de hungerstrejkande afghanerna, där flödar regelrätt rasism) så tror jag att det behövs lite debatt om hur jävla lätt folk sliter fram rasistkortet.

Man får ju dock alltid ha i åtanke att Uppdrag granskning inte är så objektiva längre..
Läsvärt innan man ser programmet: http://www.aftonbladet.se/kultur/article16769704.ab
Gammal 2013-05-15, 18:03   #4
Khyron_
His Divine Shadow

Khyron_s avatar

Reg.datum: May 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Fartman Visa inlägg
Läsvärt innan man ser programmet: http://www.aftonbladet.se/kultur/article16769704.ab
Man kan ju också läsa det här.
http://blog.svd.se/ledarbloggen/2013...ag-granskning/
Khyron_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-15, 18:06   #5
stridis
stridis- avatartextmästare

stridiss avatar

Reg.datum: Jan 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Fartman Visa inlägg
Blir säkert intressant. Även om jag är fruktansvärt less på slentrianrasismen som numera verkar vara helt okej (se bara kommentatorsfälten i artiklar om de hungerstrejkande afghanerna, där flödar regelrätt rasism) så tror jag att det behövs lite debatt om hur jävla lätt folk sliter fram rasistkortet.

Man får ju dock alltid ha i åtanke att Uppdrag granskning inte är så objektiva längre..
Ja det är tråkigt med slentrianrasismen som syns i kommentarsfälten, men det är ju ett tecken på att folk tröttnat, de har fått nog.

Vad skriver de i aftonbladet-artikeln? Jag klickar inte på sådana länkar.
Edit: Tack Khyron.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-15, 18:18   #6
Juxta
Broder Broccoli

Juxtas avatar

Ett hysteriskt roligt klipp är ju när Janne J följer med en person som går i stäven för att Rosengård inte alls är så farligt och människorna inte är så våldsamma som det målas upp, och dom hamnar i much med några kaxiga snubbar mitt när dom spelar in och står och pratar om hur fina människorna är. Hahaha!
Gammal 2013-05-15, 18:29   #7
tp_88
Registered User

tp_88s avatar

Reg.datum: Oct 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Juxta Visa inlägg
Ett hysteriskt roligt klipp är ju när Janne J följer med en person som går i stäven för att Rosengård inte alls är så farligt och människorna inte är så våldsamma som det målas upp, och dom hamnar i much med några kaxiga snubbar mitt när dom spelar in och står och pratar om hur fina människorna är. Hahaha!
Antisemit-Reepalu?

_____

Oväntat att Lindeborgs journalister skriver en massa goja, fantastiskt att någon anser att ABs kulturredaktion är "läsvärd".
tp_88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-15, 18:38   #8
Juxta
Broder Broccoli

Juxtas avatar

Haha ja det klippet! Det roliga är ju mest om man ser hela programmet då Reepalu säger hur bra allt är och hur snälla alla är tills dom kommer dit.
Gammal 2013-05-15, 19:12   #9
Fartman
Registered User!

Fartmans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Khyron_ Visa inlägg
Tack, läsvärt!
Gammal 2013-05-15, 19:17   #10
Fartman
Registered User!

Fartmans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av tp_88 Visa inlägg
Oväntat att Lindeborgs journalister skriver en massa goja, fantastiskt att någon anser att ABs kulturredaktion är "läsvärd".

Är det jag som ska ta åt mig? Jag tycker också att aftonbladets kulturredaktion mest är en samling pajaser, men det kan ju ändå vara kul att se hur dom reagerar på sånt här.
Min åsikt i den allt för infekterade flyktingfrågan är att jag inte bryr mig så mycket, stöter sällan på invandrare/flyktingar vilket gör att jag kanske inte direkt stöter på problemen heller...
Gammal 2013-05-15, 19:49   #11
stridis
stridis- avatartextmästare

stridiss avatar

Reg.datum: Jan 2003
Tja, man måste inte beröras personligen för att tycka att politiken är sned. Det vore lite lätt självcentrerat sätt att se på politik.

När det gäller somalier och läskunnighet etc, så när jag läste en kurs på Hermods så hade de SFI där. Högljutt och de hade en övning där de gick runt i lokalen och kollade på uppsatta lappar där det var en klocka på. Av det som framgick så var det inte bara orden för tiden som var grejen.

Så ja, att gorma rasist åt den snubben som jobbade med att integrera somalier kan nog varit helt fel ute.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-16, 19:28   #12
D Andersson
Registered User

Reg.datum: Oct 2003
Ingen större sensation egentligen, välkänt om man är det minsta insatt. Men det är bra att det tas upp. Inom svt och sr är sympatierna för vänsterpartierna 70-80%, vinklingen i nyhetsåtergivningen i bl.a. flykting- och klimatfrågan, men även de ständiga larmrapporterna om ökade klyftor, fattigdom etc. är så att säga därefter.
Gammal 2013-05-16, 19:56   #13
Allan
Går i vanliga skor.....

Allans avatar

Reg.datum: Jan 2002
Nämen en tråd om invandring. Så förvånad jag blir.

Nå, den får väl ligga kvar till första vulgärangreppet. Och sen får jag åter påminna om att Kolozzeum INTE är en politisk marknadsföringsplats.

Jag älskar små kaniner, men det är gott med en rejäl biff ibland också....

Blogg:Att inte kunna skriva "Mitt Sommarlov!" när skolan börjar
Allan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-16, 19:59   #14
Exdiaq
Registered User

Exdiaqs avatar

Reg.datum: Dec 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Allan Visa inlägg
Nämen en tråd om invandring. Så förvånad jag blir.

Nå, den får väl ligga kvar till första vulgärangreppet. Och sen får jag åter påminna om att Kolozzeum INTE är en politisk marknadsföringsplats.
Men skärp dig. Avsnittet är betydligt vettigare än mycket annat trams om invandring som postas här.
Gammal 2013-05-16, 20:02   #15
Exdiaq
Registered User

Exdiaqs avatar

Reg.datum: Dec 2007
Hoppas detta är början på tillnyktrandet hos svensk gammelmedia så att vettiga invandrare och personer med invandrar-bakgrund känner att de har stödet att säga vad de faktiskt tycker och tänker.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:35.