Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-05-11, 14:13   #1
BobaFett
Registered User

BobaFetts avatar

Reg.datum: Feb 2009
Magnesium och kalcium (cal-mag).

Hej kära forumiter!

Har läst om att det är viktigt att få i sig magnesium och kalcium i ett visst förhållade. Det ska tydligen vara viktigt att äta magnesium för att kunna ta upp kalcium och d-vitamin.

Hur vet man att man äter tillräckligt mycket av båda?

Har kollat upp magnesiumhalten i mat jag äter och det finns inte en chans att jag får i mig tillräckligt mycket.

Deffar också så vill helst inte slänga i mig en massa nötter varje dag. Får nog bli nåt slags kostillskott. Finns det nån som kan rekommendera ett tillskott av kalcium och magnesium och i vilken ratio ska man ta? 2:1? 1:1?
BobaFett är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-11, 14:15   #2
tjing
Banned User

Reg.datum: Jun 2012
Äter du grönsaker och en blandad kost får du i dig tillräckligt.

Äter du inte mjölkprodukter kan kalcium bli marigt. Dubbelt så mycket kalcium som magnesium är en bra riktlinjer för tillskott.
tjing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-11, 14:25   #3
BobaFett
Registered User

BobaFetts avatar

Citat:
Ursprungligen postat av tjing Visa inlägg
Äter du grönsaker och en blandad kost får du i dig tillräckligt.

Äter du inte mjölkprodukter kan kalcium bli marigt. Dubbelt så mycket kalcium som magnesium är en bra riktlinjer för tillskott.
Äter mycket mjölkprodukter i vanliga fall men just nu bara en kvarg om dagen på sin höjd.

Har börjat att mixa en grönsaksdrink som jag dricker på morgonen med lite broccoli, gul, grön, röd paprika, morötter, rädisor osv.

Jag äter inget som innehåller mycket magnesium.
Gammal 2013-05-11, 14:25   #4
tjing
Banned User

Grönsaker gör det. Relativt i alla fall, beroende på grönsak.

Men pasta, spannmål då? Äter du det. Jag hamnar då på RDI av magnesium nu vid deff på bara tonfisk, vassle, kyckling, grönsaker och lite pasta typ.

Senast redigerad av tjing den 2013-05-11 klockan 14:27.
Gammal 2013-05-11, 14:38   #5
BobaFett
Registered User

BobaFetts avatar

Citat:
Grönsaker gör det. Relativt i alla fall, beroende på grönsak.

Men pasta, spannmål då? Äter du det. Jag hamnar då på RDI av magnesium nu vid deff på bara tonfisk, vassle, kyckling, grönsaker och lite pasta typ.
Broccoli innehåller mest av de grönsaker jag äter. 6% av RDI. De andra under 3%. Äter nog inte 100 gram av varje heller.

Äter couscous, ris och har i välling i mina proteindrinkar.

Kött, kyckling och sånt innehåller inte så mycket heller.

Slår man ihop de så kanske man kommer upp i 100% i vanliga fall men under deff. 50% kanske.

Sen så dricker jag mycket kaffe som driver ut magnesium.

Känner mig allmänt trött, seg och på dåligt humör ofta. Tänkte prova och se om det kan vara någon brist.

Så det är bra att köra 2:1 ratio då? I vilken kemisk form ska man ta det? Har sett att det finns flera olika. Vilken kan kroppen ta tillvara bäst?

Senast redigerad av BobaFett den 2013-05-11 klockan 14:41.
Gammal 2013-05-11, 14:41   #6
tlk
nattzor

Reg.datum: Feb 2013
Magnesiumbrist är inte alls så ovanligt som man kan tro... Klart du ska ta ett magnesiumtillskott. 2-600mg / dag eller så där och se om det gör någon skillnad för dig. Om du till detta behöver öka ditt kalciumintag beror ju helt på ditt kalciumintag.
tlk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-11, 14:45   #7
tjing
Banned User

Nej, det är inte så ovanligt.

Jag har testat magnesium (300 mg) + b6 (100 mg). Det gjorde mig faktiskt väldigt harmonisk och på bra humör. Testa den kombon. Eller bara magnesium. Eller magnesium och kalcium. Räkna ihop vad du får i dig på en dag i något program, typ Dumbbell.se

Magnesium är implikerat just i humör och är involverat i neurotransmittor-syntes (co-faktor för serotonin bland annat, tillsammans med b6), så det är särskilt intressant. Samt minskar det stress genom inhiberande effekter på katekolaminer och ACTH. Så det är onödigt att ha brist på när allt kommer omkring.

Dessutom är magnesium involverat i omkring 300 biokemiska processer av olika slag så det är en viktig mineral.

Senast redigerad av tjing den 2013-05-11 klockan 14:51.
Gammal 2013-05-11, 14:50   #8
BobaFett
Registered User

BobaFetts avatar

Citat:
Nej, det är inte så ovanligt.

Jag har testat magnesium (300 mg) + b6 (100 mg). Det gjorde mig faktiskt väldigt harmonisk och på bra humör. Testa den kombon. Eller bara magnesium. Eller magnesium och kalcium. Räkna ihop vad du får i dig på en dag i något program, typ Dumbbell.se

Magnesium är implikerat just i humör och är involverat i neurotransmittor-syntes, så det är särskilt intressant. Samt minskar det stress genom effekter på katekolaminer och ACTH.
Tusen tack. Ska kolla upp dumbbell.se håller på och installerar appen
Gammal 2013-05-11, 14:52   #9
tjing
Banned User

Gött mos. Jag använder alltid den när jag skriver upp energiintag vid strikt deff. Smidig och enkel, använder sig av livsmedelverkets tabeller.
Gammal 2013-05-11, 14:57   #10
tlk
nattzor

Reg.datum: Feb 2013
Personligen kör jag magnesiumolja och gnider på. Påstås ibland att det inte tas upp men det ger ju mätbar höjning så jag är inte så orolig över det.
tlk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-11, 15:03   #11
BobaFett
Registered User

BobaFetts avatar

Citat:
Gött mos. Jag använder alltid den när jag skriver upp energiintag vid strikt deff. Smidig och enkel, använder sig av livsmedelverkets tabeller.
Är på jobbet nu så hinner inte utforska men kan man föra en matdagbok och sen få ut alla närinsämnen och om man äter för lite av något?
Gammal 2013-05-11, 15:15   #12
tjing
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av tlk Visa inlägg
Personligen kör jag magnesiumolja och gnider på. Påstås ibland att det inte tas upp men det ger ju mätbar höjning så jag är inte så orolig över det.
Gnider magnesiumolja var (vill jag veta?) och hur mäter du vilken höjning?
Gammal 2013-05-11, 15:15   #13
tjing
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av BobaFett Visa inlägg
Är på jobbet nu så hinner inte utforska men kan man föra en matdagbok och sen få ut alla närinsämnen och om man äter för lite av något?
Ja.

Du ser vitamin/mineral-intag också som räknas ihop automatiskt i förhållande till RDI. Väldigt smidigt, minst sagt.
Gammal 2013-05-11, 17:08   #14
BobaFett
Registered User

BobaFetts avatar

Citat:
Ja.

Du ser vitamin/mineral-intag också som räknas ihop automatiskt i förhållande till RDI. Väldigt smidigt, minst sagt.
Nice, har letat efter en sån sida
Gammal 2013-05-11, 18:03   #15
BobaFett
Registered User

BobaFetts avatar

Hade full pott på alla vitaminer/mineraler förutom d som var 50 % så jag la till en burk tonfisk och hamnade på 150%

Hur är det med D-vitamin egentligen, kan man ta till sig från kosten eller måste man ut i solen?

Senast redigerad av BobaFett den 2013-05-11 klockan 18:06.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:23.