Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-05-04, 19:39   #1
Nutrid
Banned User

Reg.datum: Jun 2011
Vad har matematik med kostrelaterade utbildningar att göra?

Ifall man tittar på kraven för att söka in till någon av de linjer som berör kost och/eller träning så finner man ofta matematik B+ som ett krav (dietist, nutritionist, kostvetare etc).

I vilka yrken av exempelvis dessa ovan är "god" kunskap i matematik egentligen behövande? Jag har aldrig riktigt förstått det där.

Personligen så har jag alltid haft lätt för saker jag tycker är genuint intressant (som många andra). Det betyder att jag inte har svårt för exempelvis biologi då det får min fulla uppmärksamhet medan matematiken är lite tvärtom samt att jag alltid tyckt att det varit genuint svårt.

Betyder det att jag kommer få det "svårare" än de andra om jag skulle bli antagen till en av dessa utbildningar?

Innan någon skriver något i stil med: "Vadå så du ska inte söka på grund av en sådan löjlig anledning?" -Nej det är inte det jag säger. Men jag vill veta om det mer är en princip sak eller om det faktiskt finns något riktigt grundtanke bakom det.

Är det dem som väljer att bli forskare som behöver mer avancerad matematiknivå i bagaget? Vad säger ni?
Nutrid är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-04, 19:45   #2
eternallord
Registered User

eternallords avatar

Reg.datum: Aug 2009
Huvudsakligen handlar det väl om urvalsmetoder. Om man har för många sökande till en linje så höjer man intagningskraven (utöver det som är essentiellt för linjen redan). Sen kan det nog vara en god idé att kunna lite matematik, känns som dietister ofta arbetar med kalkyler osv. Sen, ärligt talat, hur svårt är gymnasiematematik på låg nivå?
Gammal 2013-05-04, 19:49   #3
hurril
Registered Useless

hurrils avatar

Reg.datum: Mar 2011
Man bör kanske kunna räkna för att kunna sortera bland kcal, energiprocent och olika fördelningar.
Gammal 2013-05-04, 19:50   #4
limenka
OLare

limenkas avatar

Reg.datum: Oct 2009
Det är lite så att man ska kunna mycket i dagens arbetsliv och därför kanske matte behövs. Jag läser HR men hade ändå en kurs i ekonomi bara för att kunna prata med ekonomer, haha.
Gammal 2013-05-04, 19:57   #5
Nutrid
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Huvudsakligen handlar det väl om urvalsmetoder. Om man har för många sökande till en linje så höjer man intagningskraven (utöver det som är essentiellt för linjen redan). Sen kan det nog vara en god idé att kunna lite matematik, känns som dietister ofta arbetar med kalkyler osv. Sen, ärligt talat, hur svårt är gymnasiematematik på låg nivå?

Det är högst individuellt som allt annat vilket du själv förstår. Min frågeställning gällde vad det har med själva yrket i sig att göra och när det faktiskt är behövande.

Det du sa om kalkyler kan jag hålla med om. Det var mer ett sådant svar jag var ute efter angående yrkena jag exempelvis nämnde.
Gammal 2013-05-04, 20:06   #6
tlk
nattzor

Reg.datum: Feb 2013
Minst lika absurdt är att läkarutbildning kräver matematik D. Eller nu heter väl kurserna något annat förvisso.. Förvisso används väl logaritmiska skalor ibland för att titta på farmokologin på vissa läkemedel.. men annars.. integraler och derivata? not even once..

tlk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-04, 20:26   #7
BisonLGcrew
Registered User

BisonLGcrews avatar

Reg.datum: Dec 2012
Matte B är ju iofs på en nivå som jag antar inte är ouppnåelig för andra däggdjur än människan... Jag tvivlar på att man kan bli en BRA kostvetare utan att förstå envariabelsfunktioner. Sen kanske jag har ovanligt höga krav på kostvetare..
Clean4Life
BisonLGcrew är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-04, 20:35   #8
stridis
stridis- avatartextmästare

stridiss avatar

Reg.datum: Jan 2003
Tja kemi och biokemi blir nog träliga utan. Statistiken som är en liten pluttkurs blir nog också knepig utan hyffsad nivå på det abstrakta tänkandet.

Annars, nej behövs inget speciellt.

✮✮I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it. ✮✮⠀⠀
stridis är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-04, 20:39   #9
AronP
Registered User

AronPs avatar

Reg.datum: Feb 2005
Borde väl ingå att kunna läsa och förstå studier och för detta krävs det att man kan lite matte.

Följ min träning här eller genom Facebook, Instagram.
AronP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-04, 20:45   #10
Nutrid
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av stridis Visa inlägg
Tja kemi och biokemi blir nog träliga utan. Statistiken som är en liten pluttkurs blir nog också knepig utan hyffsad nivå på det abstrakta tänkandet.

Annars, nej behövs inget speciellt.
Utan vilken kunskapsnivå då?

Det känns som om det finns något slags underliggande meddelande av dessa yrken att du ska "vara bra på matematik" om du jobbar eller utbildar dig till det trots att ingen vet varför.

Det är samma sak med kemi. På vilken grad behövs matten på en avancerad nivå när det gäller att kunna kemi som en nutritionist eller dietist (visserligen olika jobb men poängen kvarstår) som ändå verkar ha noll med saken att göra.
Gammal 2013-05-04, 20:53   #11
Romeo
Banned User

Reg.datum: Feb 2013
Ska du förstå och tolka studier så bör du ju ha lite baskunskaper i statistik, vilket ingår i matte B. Mest enkla saker som standardavvikelse, lådagram, systematiska urval, spridningsmått, variationsbredd, normalfördelning och sånt där.

Sen är ju jag på nivån nu där man behöver förstå lite om hur Van Allen-bältenas påverkar jordens magnetosfär när ultraelektroniserad energi fångas in i dess magnefält och hur dessa geomagnetiska stormar i sin tur påverkar rörelsemängden och hur man kan applicera detta på tröghetslagen inom sotosfärens och hur allt detta ökar benägenheten för organismer att omvandla luteiniserande hormon i hypofysen till gonadotropiner och hur det i sin tur ger är en vital del för individens hälsotillstånd och förmåga att utilisera sin optimala muskeluppbyggningskapacitetsvolym. Då kan det vara bra att kunna Gauss lag, trippelintegraler och Laplacetransformationer och lite sånt.

Senast redigerad av Romeo den 2013-05-04 klockan 20:57.
Romeo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-04, 21:00   #12
stridis

stridiss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Nutrid Visa inlägg
Utan vilken kunskapsnivå då?

Det känns som om det finns något slags underliggande meddelande av dessa yrken att du ska "vara bra på matematik" om du jobbar eller utbildar dig till det trots att ingen vet varför.
Du behöver inte avancerad matte för biokemin men när det gäller kompetitiva inhibitorer så för att verkligen förstå exempelvis Michaelis–Menten-kinetik så behövs ett matematiskt moget tänk. Det var några utan naturvetarbakgrund som hade svårt för det där och med tanke på intagningspoäng så kan man inse varför de har ett sådant krav.

✮✮I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it. ✮✮⠀⠀
Gammal 2013-05-04, 22:12   #13
Vadrigar
Registered User

Vadrigars avatar

Reg.datum: Aug 2012

Den förklarar ganska bra varför matte är viktigt. Oavsett vad man gör så kommer man alltid dra nytta av att ha läst matte, även om jag ibland kan tycka att det är väldigt mycket jobb för en ganska liten utveckling i tankesätt.
Vadrigar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-05, 00:15   #14
Nutrid
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av stridis Visa inlägg
Du behöver inte avancerad matte för biokemin men när det gäller kompetitiva inhibitorer så för att verkligen förstå exempelvis Michaelis–Menten-kinetik så behövs ett matematiskt moget tänk. Det var några utan naturvetarbakgrund som hade svårt för det där och med tanke på intagningspoäng så kan man inse varför de har ett sådant krav.
Vilket yrke var det du syftade på nu specifikt?

De hade alltså problem med att förstå varför enzymerna jobbade som de gjorde antar jag?

Senast redigerad av Nutrid den 2013-05-05 klockan 00:24.
Gammal 2013-05-05, 06:49   #15
stridis

stridiss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Nutrid Visa inlägg
De hade alltså problem med att förstå varför enzymerna jobbade som de gjorde antar jag?
Dietistprogrammet.

Lite sådana saker ja.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:09.