Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-04-06, 21:48   #1
limmet
Registered User

Reg.datum: Apr 2013
Hilfe!

Började styrketräna seriöst i januari och jag satte upp en plan på att jag ska forma min kropp på 20 veckor till hård med definitioner på min muskler, ja en deff på en otränad kropp.

Jag snittar runt 1500kcal varje dag och enligt H&B ska mitt behov i total vila vara 1900..ish. Med min träningsform skall jag ligga på 2900 för balans.
Försöker äta runt 2g protein per kg varje dag

Jag styrketränar 5 - 6 dagar i veckan och har inte kört cardio förvånansvärt mycket kan jag säga utan har väl levt i tron att underskott på kalorier skall ta mig till frälsning! Rätt eller fel?

Nu har jag precis slutfört V10 och det känns som jag stannat, magen trädde fram V5 och jag tycker den stått nästan still sen dess...

Har även byggt på mig muskler på resan så jag har inte kunnat följa vågen alls, dagsformen med vätskebalans osv på mornarna är horribelt upp och ner.
Bästa vikten var 76kg, nu ligger jag på 79 - 80. Blir fan tokig på det!

Bör jag ta mer lågintensiva cardiopass eller kommer styrketräningen att hålla förbrukningen så pass hög så jag går ner?

Tips och tricks uppskattas!
limmet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-06, 22:00   #2
vicarious
Proteinbarskonnässör

vicariouss avatar

Reg.datum: Nov 2008
Citat:
Ursprungligen postat av limmet Visa inlägg
Började styrketräna seriöst i januari och jag satte upp en plan på att jag ska forma min kropp på 20 veckor till hård med definitioner på min muskler, ja en deff på en otränad kropp.

Jag snittar runt 1500kcal varje dag och enligt H&B ska mitt behov i total vila vara 1900..ish. Med min träningsform skall jag ligga på 2900 för balans.
Försöker äta runt 2g protein per kg varje dag

Jag styrketränar 5 - 6 dagar i veckan och har inte kört cardio förvånansvärt mycket kan jag säga utan har väl levt i tron att underskott på kalorier skall ta mig till frälsning! Rätt eller fel?
Det räcker med kaloriunderskott. Men extra konditionsträning/promenader kan ju göra så man kan äta lite mer och ändå åstadkomma underskott vilket kan vara skönt ibland.

Citat:
Ursprungligen postat av limmet Visa inlägg
Nu har jag precis slutfört V10 och det känns som jag stannat, magen trädde fram V5 och jag tycker den stått nästan still sen dess...

Har även byggt på mig muskler på resan så jag har inte kunnat följa vågen alls, dagsformen med vätskebalans osv på mornarna är horribelt upp och ner.
Bästa vikten var 76kg, nu ligger jag på 79 - 80. Blir fan tokig på det!

Bör jag ta mer lågintensiva cardiopass eller kommer styrketräningen att hålla förbrukningen så pass hög så jag går ner?

Tips och tricks uppskattas!
Det låter osannolikt att du inte tappar fettvikt om du verkligen äter 1500 kcal om dagen, det är som du redan konstaterat mindre än vad din kropp bör förbruka i vila.

Att ta kroppsmått, bilder och eventuellt utföra kroppsfettmätningar med jämna mellanrum är sånt som kan hjälpa en komma fram till om det faktiskt står helt stilla eller om kroppen ändras i någon riktning.

Vad gör du om dagarna utöver träning? Jag tycker promenader kan vara ett bra sätt att förbruka lite extra energi. Inte lika krävande/slitsamt som riktig konditionsträning och skönt med frisk luft, särskilt såhär på våren
Gammal 2013-04-06, 22:09   #3
limmet
Registered User

Reg.datum: Apr 2013
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Vad gör du om dagarna utöver träning? Jag tycker promenader kan vara ett bra sätt att förbruka lite extra energi. Inte lika krävande/slitsamt som riktig konditionsträning och skönt med frisk luft, särskilt såhär på våren

Jag rör mig ju medelmycket på jobbet tycker jag, hangarerna är rätt stora och man rör sig ju lite på arbetstid med.
Sen som du skriver att göra mätningar är ett komplement eller en hjälp att se hur det eskalerar.
Jag har inte riktigt vågat göra en för att jag tror jag ska bli så besviken... på nuvarande tillstånd då. Så jag har låtit bli att leta upp nån tjomme som gör det eller köpa en kaliper.
limmet är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:59.