Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-04-02, 13:53   #1
asdfasdfas
Registered User

Reg.datum: Oct 2010
Tryck i musklerna och salt?

Läste någonstans för ett tag sen att man skulle käka extra salt (kaliumsalt tex Seltin) för driva in mer vätska i musklerna och på det sättet då mer tryck i dom. Men min fråga är då hur mycket extra salt om dagen ska man ta? Och när under dagen helst?
asdfasdfas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-02, 14:11   #2
telta
Registered User

Reg.datum: Aug 2012
överdosera inte salt. Kör på Kreatin monohydrat istället
telta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-02, 14:15   #3
Doggeh
Dat dere celltech

Doggehs avatar

Reg.datum: Nov 2009
Låter inte särskilt hälsosamt att ta extra salt för bättre tryck. Kan dock ha fel. Jag skulle rekommendera, precis som telta sa, kreatin. Sen kan du ju experimentera med kolhydrater för att få bättre "tryck".
Doggeh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-02, 14:26   #4
gratefuldead
Registered User

gratefuldeads avatar

Reg.datum: Feb 2012
Ja salt binder ju vätska, men vetefan om det gjorts några studier på hur och när man ska ta det i sådana fall. Men du kan ju pröva dig fram.

Filmjölk om varför det marklyfts mindre än det böjs...
Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk Visa inlägg
För att de är drabbade av knäböjsneuros där de böjer och böjer tills röven blöder och sedan fortsätter böja. Då orkar man inte marklyfta så ofta.
gratefuldead är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-02, 14:35   #5
asdfasdfas
Registered User

Reg.datum: Oct 2010
Citat:
Ursprungligen postat av telta Visa inlägg
överdosera inte salt. Kör på Kreatin monohydrat istället
Kreatin monohydrat kan jag inte påstå att jag får bättre tryck av utan bara pluffsig :/ Läste på något forum om vissa som tog extra kaliumsalt (inga stora mängder) men hittar inte forumet och står även här: http://www.body.se/artiklar/kost/200...tittar-pa-salt

Senast redigerad av asdfasdfas den 2013-04-02 klockan 14:37.
asdfasdfas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-02, 14:41   #6
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
Har du inte kaliumbrist skall du inte laborera med kalium; det är inte nyttigt att överdosera. Och HAR du kaliumbrist skall du hantera det med hjälp av sjukvården.

Sedan kan det inte nog poängteras att för att trixande med salt och vätska skall ha någon större effekt på hur man ser ut bör man vara i mycket bra form. Det är vanligt att folk frågar om hur de skall få bort sina "vätskeansamlingar" när det i själva verket är underhudsfett.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-02, 14:44   #7
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Det är en tillfällig grej för tävling, kör du varje dag så utsöndrar kroppen överskottet och det blir som vanligt. Mängden har jag däremot inte brytt mig om att lära mig då det är ganska vanskligt att laborera med saltet när någon är nerdeffad och torr.

För styrkesporter så är det lättare men jag har inte sett något om att man tjänar på att köra kaliumsalt i förhållande till natriumsalt utan där brukar man bara ösa på med salt. Undantaget är självklart de som pressat sig ner i en viktklass genom att också där göra en bantning och vätsketömning.

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-03, 07:55   #8
AronP
Registered User

AronPs avatar

Reg.datum: Feb 2005
Att ha i lite salt (svårt att uppskatta mängd men typ så 0.7l vatten smakar svagt saltat) i shaken innan passet brukar öka trycket under passet.

Följ min träning här eller genom Facebook, Instagram.
AronP är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:37.