2013-03-11, 15:19
|
|
Försent nu då.. =(
Reg.datum: May 2011
|
Ut med TV'n, in med projektorn! Behöver råd!
Jag bestämt mig för att skaffa en projektor istället för TV. Jag är student och bor i en lya på 46kvm så hade tänkt att be er om hjälp för att lösa detta på bästa sett.
Jag har ritat en bild över hur min plan ser ut:
Som ni ser är det ett fönster precis är jag tänkt ha duken. Det är 170cm brett. Min tanke är att börja med att testa en IKEA tupplur 180cm bred. Dels för att jag inte har råd med någon dyr duk just nu (student) och för att jag inte vet vad jag behöver för storlek förrän jag har testat med något.
Det borde inte bli några problem med ljus, då jag har persienner i varje förnster samt att jag tänkte montera tupplurar i de andra fönsterna också. Persienner + mörkläggningsrullgarin borde vara light-proof.
Tanken är inte att kolla på SVT utan att kolla film via datorn spela PS4. Har en Onkyo receiver som allt kommer går igenom.
Projektorn jag har tittat på är BenQ W1070, 1080p och 3D stöd. Går att köpa från Tyskland för 6500kr.
Nu vore jag tacksam om lite folk som har mer erfarenhet än jag kan kommentera min plan alternativ förslå något bättre ang. duk, projektor eller möblering
Ps. tanken är inte att använda tuppluren för alltid, utan jag kommer förmodligen köpa en bättre duk i sommar.
|
|
|
2013-03-11, 15:26
|
|
tuff shit
Reg.datum: May 2005
|
Ser inga problem i din tankegång, men undrar lite över placeringen av projjen. Om du vill ha den över eller bakom soffan, så får du nog kika på en anna projj. W1070 behöver sitta sjukt nära duken (2,5m ifrån typ) om den bara ska projicera en bild som är maximalt 180cm bred. Du kan kika själva på Projectorcentral, eller BenQs liknande sida.
|
2013-03-11, 15:32
|
|
Försent nu då.. =(
|
Citat:
Ursprungligen postat av hahavaffan
Ser inga problem i din tankegång, men undrar lite över placeringen av projjen. Om du vill ha den över eller bakom soffan, så får du nog kika på en anna projj. W1070 behöver sitta sjukt nära duken (2,5m ifrån typ) om den bara ska projicera en bild som är maximalt 180cm bred. Du kan kika själva på Projectorcentral, eller BenQs liknande sida.
|
Okej. Kan man inte montera den i taket då?
Annars får jag kika runt.. Tror du det går att hitta en projektor under 7000kr (ca 8000kr i svenska affärer) som fyller mina krav med HD och placering?
Senast redigerad av Thornblom den 2013-03-11 klockan 15:35.
|
|
|
2013-03-11, 15:37
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2004
|
Hade lagt pengarna på en tv istället och väntat till det att du har pengar och möjlighet att göra något riktigt av det hela. Kanske inte rådet du vill ha, men så är det.
Om du absolut skall skaffa en projektor, se till att skaffa en duk som håller måttet också. Att försöka köra på nå lakan är att kasta pengarna i sjön.
|
|
|
2013-03-11, 15:43
|
|
Försent nu då.. =(
|
Citat:
Ursprungligen postat av xodd
Hade lagt pengarna på en tv istället och väntat till det att du har pengar och möjlighet att göra något riktigt av det hela. Kanske inte rådet du vill ha, men så är det.
Om du absolut skall skaffa en projektor, se till att skaffa en duk som håller måttet också. Att försöka köra på nå lakan är att kasta pengarna i sjön.
|
Grejen är att jag har länge varit sugen på projje. Och om jag skaffar TV nu så kommer det inte bli av på många år...
EDIT:
Vad betyder throw range? Om man drar den till max så kan man ju placera projektorn mycket längre bak..
Senast redigerad av Thornblom den 2013-03-11 klockan 15:45.
|
|
|
2013-03-11, 15:43
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2004
|
Citat:
|
Äh, jag har kört på både vägg och mot en tupplur och även om bilden inte blev så bra den kunde bli älskade jag det.
|
|
|
2013-03-11, 15:44
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2002
|
Jag är lite inne på xodds linje. Skall man få ut bästa möjliga av sin proejektor skall man se till att rum,duk och mörkläggning ger den bästa möjliga förutsättningar och att använda den i ett halvbelyst rum med IKEA Tupplur är inte tillräckligt. Visst, kommer du få bild men räkna med att bilden från en TV i motsvarande samma prisklass kommer bli betydligt bättre. En projektor ställer betydligt större krav och gör sig bäst i ett dedikerat biorum där du även kan se till att optimera för ljudet.
|
2013-03-11, 16:00
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Minimjölk
Jag är lite inne på xodds linje. Skall man få ut bästa möjliga av sin proejektor skall man se till att rum,duk och mörkläggning ger den bästa möjliga förutsättningar och att använda den i ett halvbelyst rum med IKEA Tupplur är inte tillräckligt. Visst, kommer du få bild men räkna med att bilden från en TV i motsvarande samma prisklass kommer bli betydligt bättre. En projektor ställer betydligt större krav och gör sig bäst i ett dedikerat biorum där du även kan se till att optimera för ljudet.
|
Vad är det som säger att rummet ska vara halvbelyst? Han skriver ju själv att han kommer ha både persienner och mörkläggningsgardiner för.
Jag har haft projektor till och från i många år och skulle aldrig byta det mot en TV för huvudsakligt filmtittande. Jag har en 50"are just nu som jag kör på ibland men den kan inte mäta sig mot min 104" trots att jag har både vita väggar och tak.
Köp en projektor och du kommer inte att ångra dig! Men köp den inte osedd så försök att ta dig till en hemmabiobutik.
|
|
|
2013-03-11, 16:07
|
|
Registered User
|
Om du nödvändigtvis skall ha en projektor skulle jag isf. rekomendera att kolla begagnatmarkanden. Kommer ut riktiga fynd ibland där folk säljer projektorer och duk tillsammans.
Hittar du något sådant kommer du få bra mycket mer bild för pengarna.
I övrigt - klarar du av DLP projektorer?
|
|
|
2013-03-11, 16:25
|
|
Registered User
|
Citat:
Om du nödvändigtvis skall ha en projektor skulle jag isf. rekomendera att kolla begagnatmarkanden. Kommer ut riktiga fynd ibland där folk säljer projektorer och duk tillsammans.
Hittar du något sådant kommer du få bra mycket mer bild för pengarna.
|
+1. Uppgraderingslusten är stor hos hemmabiofolket och det finns riktigt bra fynd att göra.
|
|
|
2013-03-11, 16:45
|
|
Living the good life
Reg.datum: Jul 2004
|
Lyssna inte på sur-mupparna, klart du ska ha projektor - det hade jag också som student!
Året var 2004 med 88" hemmagjord vit/grå målad mdf skiva och Sanyo 720p projektor i ett korridorsrum, en fläskig XTZ 10" subwoofer och en undermålig förstärkare som fick 5.1 skickat analog ifrån mitt Creative ljudkort i datorn som matade ut bilden via 10 meters DVI-kabel (detta var innan HDMI kom). Shit vad kul jag hade!
Nu kom jag ihåg att jag sålde gamla bettan (projektorn) efter många år till en kille här på kolozzeum, minns inte ens vem det var längre.
http://www.minhembio.com/bilder/bild/?pic_id=15683.jpg
|
2013-03-11, 16:45
|
|
Försent nu då.. =(
|
Frantic - Ja, det känns som att projektor är överlägset vad det gäller filmtittande. Jag menar, jag får ju inte en bra 50"+ LED för min budget i vilket fall.
Återigen, kan man montera den i taket? Har ett lamphål i taket som är exakt centrerat från mitten av fönstret, ca 2.5-3 meter från. Det kanske kan fungera att använda?
xodd - Vad är det för speciellt med DLP? Är det dom som flimrar, i så fall är det inga problem.
|
|
|
2013-03-11, 16:59
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Thornblom
xodd - Vad är det för speciellt med DLP? Är det dom som flimrar, i så fall är det inga problem.
|
Delvis regnbågseffekter, vilket iof blivit mindre och mindre ju längre utveckligen kommit. En del får även huvudvärk och blir illamående av DLP utan att där med se något fel med bilden. Åter igen, senast jag kollade på en dlp måste varit ett par tre år sedan, så kanske blivit bättre.
I övrigt saknar jag min HW10 som jag sålde för 2 år sedan...  i nuvarande lägenhet finns det inte plats för en projektor, men skulle det bli något hade det nog blivit en Sony HW50 alt. JVC DLA X35... hua...
Senast redigerad av xodd den 2013-03-11 klockan 17:01.
|
|
|
2013-03-11, 17:02
|
|
Försent nu då.. =(
|
Citat:
Delvis regnbågseffekter, vilket iof blivit mindre och mindre ju längre utveckligen kommit. En del får även huvudvärk och blir illamående av DLP utan att där med se något fel med bilden. Åter igen, senast jag kollade på en dlp måste varit ett par tre år sedan, så kanske blivit bättre.
|
Yes okej. Jag får åka och testa också?
Du kanske kan förklara hur throw range fungerar? Blir sämre ju er "zoom" man använder?
|
|
|
2013-03-11, 17:28
|
|
Registered User
|
Kastavståndet är helt enkelt avståndet du behöver för att kunna producera x antal tum bild. Med dom flesta projektorerna kan du även justera storleken vid ett visst avstånd med zoom också.
Att tänka på är att desto längre kastavstånd du har till duken desto mindre ljus kommer träffa duken. I ett ljusare rum kanske du vill ha projektorn så nära duken som du kan av just den här anledningen, dvs att ett ljusare rum kräver en ljusare bild.
http://www.projectorcentral.com/proj...ulator-pro.cfm kan du leka med kastavstånd osv.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:18.
|

|