Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-02-04, 20:31   #1
Simel
Registered User

Reg.datum: Oct 2012
Öppna fasträntekonto?

Hej.

Mina föräldrar har satt in ett sparkonto till mig, men trots att jag är över 18 år gammal kan jag inte använda pengarna. Jag läste på Swedbanks hemsida att: "
Om pengarna tas ut innan slutförfallodagen utgår en ränteskillnadsersättning som beräknas på den marknadsränta som gäller på avslutsdagen, fram till slutförfallodagen."

Men vad innebär detta? Jag har för mig (inte säker!) att pengarna var låsta till min 20-årsdag (?), är det möjligt? Eller kan man gå till banken och "öppna" kontot?

Väldigt dum fråga, kanske...
Simel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-04, 20:33   #2
Amfksp
Registered User

Amfksps avatar

Reg.datum: Sep 2007
Dom plockar ut mellanskillnaden då du tar ut pengarna innan du "ska" göra det och på så sätt förlorar du "bonusen" man får genom att låsa dom.
Hur mkt det handlar om får du veta om du ringer banken. Samma princip som om du har ett bundet lån och vill avsluta det i förtid, kan bli en väldigt dyr historia om det handlar om mkt pengar.
Amfksp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-04, 20:37   #3
Simel
Registered User

Jag har tre konton, men fasträntekontot är det enda jag inte kan röra.

Transaktionsdatumet var 11-01-10 och det är en summa på 40 000. Går det för mig, som är 19, att öppna kontot? Eller kan jag ha hört det rätt att päronen stängt just det kontot till nästa år?
Gammal 2013-02-04, 20:38   #4
Amfksp
Registered User

Amfksps avatar

Reg.datum: Sep 2007
Du vill öppna det utan deras samtycke? Det vet jag inte hur det funkar iaf, men med deras samtyckte går det säkert att lösa mot en kostnad.
Amfksp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-04, 20:43   #5
Simel
Registered User

Samtycke och samtyckte, men ja ifall man lägger fram det så

Jag tänkte eftersom att det är på mitt namn och att jag är över 18 så borde det gå, men nu när jag tänker efter kanske dom låste pengarna i ett X antal år och att det inte går att öppna utan deras tillåtelse.
Gammal 2013-02-04, 23:32   #6
dared
Know what im sayin´?

dareds avatar

Reg.datum: Oct 2001
Ska funka att öppna eftersom det står på ditt namn och att du är myndig. Fasträntekonto eller ej ska inte spela någon roll, men så sagt du miste om den uteblivna räntan.
dared är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:19.