Har utvecklat en långsam förslitning/inflammation efter en lång tids överansträngning i handleden. Fick ont för ca 2½ år sedan efter att jag hade pendlat 14 mil sportmotorcykel om dagen. Man lutar ju mycket framåt på den typen av hojar, och jag antar att vibrationerna tillsammans med den statiska belastningen blev lite mycket till slut och jag började få ont. Fattade inte att det hade med motorcykelåkandet att göra på en gång, utan det var kanske 10 månader sedan jag såg det sambandet.
Hur som helst har jag gått till vårdcentralen(ca 6 månader efter att det började göra ont) utan att dom har kunnat hjälpa ett piss(oväntat? nej). Fick antiinflammatorisk kräm och en klapp på axeln typ. Inkompetenta sopor. Det hjälpte såklart inget alls. Röntgade och ingenting syntes.
Tänkte att det säkert går över av sig själv. Det mesta gör ju det, kroppen har lite konstiga saker för sig ibland...
Meeen, det gjorde det ju inte. Fick remiss till arbetsterapeut och fick en ortes(handledsstöd basically) som gjorde det ännu värre av någon anledning. Fick jätteont. Därefter remiss till handkirurg. Det här är i somras typ.
Han vände och vred efter sina standardmaller(Bara jag som tycker folk i vården är sjukt enkelspåriga och ganska vilsna?) och eftersom det inte gjorde ont när han vred på sina sätt hade han ingen aaaaning. Nähä, "men jag har ju ont exakt här, om jag gör såhär eller trycker här". Nä han visste inte vad det var för fel. Så jag blev skickad på röntgen igen.
Väl där ser röntgenpersonalen direkt något udda. Det är en förkalkning i handleden.(hittade denna:
http://ltarkiv.lakartidningen.se/1997/temp/pda16238.pdf)
Jaha, tänker jag, äntligen är mysteriet löst. Nu fixar vi det där bara så är allt prima. Bokar telefontid med handkirurgen som vi kommit överens om(får vänta 7 veckor på en tid). När jag pratar med honom är hans respons ungefär: "Ja, du har ju en förkalkning där. Synd."
Jag får tvinga ur honom någon slags handlingsplan där jag föreslår att man kanske kan operera på något sätt. Han verkar ha inställningen att "jaha så kan man väl göra om man vill. Det är jättemånga månader väntetid, ring efter nyår blabla"
TL;DR:
Vården suger, är sjukt missnöjd med deras jobb, har en förkalkning i handleden som gör ont, och ingen vet vad man ska göra åt det.
Är det någon som vet vad man kan göra åt en sån här skada, om det är någon idé att försöka prata med någon annan typ av läkare etc. Bah, hjälp, liksom.