Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-12-03, 20:55   #1
filmjölk
Banned User

Reg.datum: Feb 2010
Varför lämnar samhället dumma men snälla barn åt sitt öde?

Jag funderar på en av vår tids stora orättvisor. Duktiga barn får beröm, kommer in på specialskolor och blir ofta högpresterande vuxna med fina jobb. bajs samma - det hör inte hit. Men om man jämför dumma lågpresterande barn med andra dumma lågpresterande barn tycker jag att man kan hitta en enorm orättvisa i hur vi som samhälle agerar.

Stökiga jobbiga barn som slåss och beter sig illa får enormt mycket resurser, hjälplärare, samtalskontakter och jättemånga chanser till bot och bättring med kurser i anstalter, ordnade praktikplatser etc etc. Om man först beter sig som ett drägg och sedan tar tillvara på de chanser som erbjuds för att man har betett sig som ett drägg så har man en god chans till en fin utbildning, en gräddfil till jobb etc etc.

Men dumma ungar som är snälla och inte beter sig illa? Vad får dem? Ingenting. Ingen bryr sig om puckade Petra som sitter tyst och snällt och pluggar som ett as och ändå bara blir precis godkänd. Puckade Petra får inga hjälplärare, inga extrachanser, ingenting. Direkt ifrån skolbänken ut till låglönejobbet och sedan dö, utan att passera högskola, extrauppmärksamhet, pröva på jobb, utan ett skit ifrån samhället.

Varför prioriterar vi som samhälle puckade stökiga barn framför puckade snälla barn? Jag tycker att det här är rätt så orättvist. Jag har ingen lösning på situationen utan nöjer mig med att fälla en virtuell tår över alla lågpresterande men skötsamma människor som hade fått en långt större chans i livet om de bara hade betett sig illa.
filmjölk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-03, 20:59   #2
Ignatius72
Gubbe

Ignatius72s avatar

Reg.datum: Feb 2007
Så är det ju överallt. Syns man så finns man. Vad som är rättvist är dock svårare att sia om.
Sen ställer jag mig lite frågande till att duktiga barn får beröm och kommer in på specialskolor. Det måste vara nåt nytt fenomen.Mina erfarenheter är att duktiga barn får minst tid av alla och inte sporras särskilt för att optimera sina förutsättningar.

Citat:
Ursprungligen postat av Pågasnöre efter dagis
Pappa, lejon har inga händer och får inga paket.
Ignatius72 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-03, 21:02   #3
filmjölk
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av Ignatius72 Visa inlägg
Så är det ju överallt. Syns man så finns man. Vad som är rättvist är dock svårare att sia om.
Sen ställer jag mig lite frågande till att duktiga barn får beröm och kommer in på specialskolor. Det måste vara nåt nytt fenomen.Mina erfarenheter är att duktiga barn får minst tid av alla och inte sporras särskilt för att optimera sina förutsättningar.
Du kan ha en poäng där, men nu lämnar vi duktiga barn åt sidan här, de klarar sig ofta på egen hand, utan varför någon som stökar och är pantad förtjänar mer chanser än någon som bara är pantad?
Gammal 2012-12-03, 21:20   #4
Ignatius72
Gubbe

Ignatius72s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk Visa inlägg
Du kan ha en poäng där, men nu lämnar vi duktiga barn åt sidan här, de klarar sig ofta på egen hand, utan varför någon som stökar och är pantad förtjänar mer chanser än någon som bara är pantad?
De kanske förtjänar det för att de tar plats och visar att de vill?

Citat:
Gammal 2012-12-03, 21:26   #5
tntballe
Baconanist

tntballes avatar

Reg.datum: Mar 2007
Dom som för liv kanske är lättare att hitta orsaken till jämfört med den tystlåtna typen.
Postat via en mobil enhet
Edith *
Dessutom så kan det vara som så att den livliga inte är så dum som det först verkar. Där finns det då mer att göra, andra vägar att gå för att få bukt med problemet.

Senast redigerad av tntballe den 2012-12-03 klockan 21:30.
tntballe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-03, 21:26   #6
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen

ceejays avatar

Reg.datum: Oct 2007
Jak var snabb och duktig när jag gick i lågstadiet, det var för lätt Fick köra i samma tempo som alla andra retards ändå...
Gammal 2012-12-03, 21:33   #7
Olegh
mjau

Oleghs avatar

Reg.datum: Feb 2009
Detta aber skapar mig stundom stor vånda. Att man knappat har ett skit tillbaka för att man anstränger sig, sköter sig, och försöker göra bra ifrån sig. I slutändan är det alltid mer imponerande med någon som först försatt sig i skiten för att därefter, med samhällelig hjälp och stor vånda för sina närstående, lyckas komma ur skiten. Egentligen är det ju bra. Att man inte är körd för att man hamnar snett. Men som skötsam så har man sällan eller aldrig ett skit tillbaka, förutom det egna goda samvetet.
Olegh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-03, 21:47   #8
feyin
Busunge

feyins avatar

Reg.datum: Aug 2008
SnällhetsDemokraterna

Gör dig inte dummare än jag ser ut.
feyin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-03, 21:51   #9
Loke
Registered User

Lokes avatar

Reg.datum: Jun 2004
Man ska vara riktigt jävla dum om man inte klarar sig trots duktighet i skolan. Hela skolsystemet är ju anpassat efter just dumma, duktiga flickor.
Gammal 2012-12-03, 22:00   #10
Alkro
Registered User

Alkros avatar

Reg.datum: May 2011
Citat:
Jag funderar på en av vår tids stora orättvisor. Duktiga barn får beröm, kommer in på specialskolor och blir ofta högpresterande vuxna med fina jobb. bajs samma - det hör inte hit. Men om man jämför dumma lågpresterande barn med andra dumma lågpresterande barn tycker jag att man kan hitta en enorm orättvisa i hur vi som samhälle agerar.

Stökiga jobbiga barn som slåss och beter sig illa får enormt mycket resurser, hjälplärare, samtalskontakter och jättemånga chanser till bot och bättring med kurser i anstalter, ordnade praktikplatser etc etc. Om man först beter sig som ett drägg och sedan tar tillvara på de chanser som erbjuds för att man har betett sig som ett drägg så har man en god chans till en fin utbildning, en gräddfil till jobb etc etc.

Men dumma ungar som är snälla och inte beter sig illa? Vad får dem? Ingenting. Ingen bryr sig om puckade Petra som sitter tyst och snällt och pluggar som ett as och ändå bara blir precis godkänd. Puckade Petra får inga hjälplärare, inga extrachanser, ingenting. Direkt ifrån skolbänken ut till låglönejobbet och sedan dö, utan att passera högskola, extrauppmärksamhet, pröva på jobb, utan ett skit ifrån samhället.

Varför prioriterar vi som samhälle puckade stökiga barn framför puckade snälla barn? Jag tycker att det här är rätt så orättvist. Jag har ingen lösning på situationen utan nöjer mig med att fälla en virtuell tår över alla lågpresterande men skötsamma människor som hade fått en långt större chans i livet om de bara hade betett sig illa.
Jag antar att man resonerar som man gör för att de stökiga barnen har större benägenhet att bli kriminella eller fastna i missbruk jämfört med de snälla men dumma barnen. Att de snälla men dumma barnen inte kommer så mycket längre än knappt godkänt på gymnasiet kanske inte är en katastrof. Alla kan inte bli akademiker och det finns miljontals människor som är nöjda med sitt liv trots att de har ett trist och ostimulerande jobb. Att ha ett högskolediplom på väggen ger dessvärre ingen lycka per automatik.

Senast redigerad av Alkro den 2012-12-03 klockan 22:02.
Alkro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-03, 22:19   #11
filmjölk
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av Ignatius72 Visa inlägg
De kanske förtjänar det för att de tar plats och visar att de vill?
Jag förstår tanken men håller inte med. Jag tycker inte man skall belönas för att bete sig illa och sabotera (för det gör man jämfört med skötsamma lågpresterande). Det är inte ens försvarbart Darwinistiskt (om man är inne på det spåret) då det faktiskt inte är något man själv lyckas med, utan får enbart för att samhället tar ansvar och vill hjälpa en.
Gammal 2012-12-03, 22:23   #12
mini
Svensk mästarinna 2011.

minis avatar

Reg.datum: Sep 2003
Det är en samhällsekonomisk vinning att stoppa stökiga ungar innan de blir kostsamma kriminella. Å andra sidan kan man fundera på varför en unge är stökig. Man kan också fundera på vad du menar med en dum unge.
Gammal 2012-12-03, 22:24   #13
filmjölk
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av Alkro Visa inlägg
Jag antar att man resonerar som man gör för att de stökiga barnen har större benägenhet att bli kriminella eller fastna i missbruk jämfört med de snälla men dumma barnen. Att de snälla men dumma barnen inte kommer så mycket längre än knappt godkänt på gymnasiet kanske inte är en katastrof. Alla kan inte bli akademiker och det finns miljontals människor som är nöjda med sitt liv trots att de har ett trist och ostimulerande jobb. Att ha ett högskolediplom på väggen ger dessvärre ingen lycka per automatik.
Absolut. Jag tror tom att samhället - iaf om man ser bakåt i tiden tjänar enormt på att det finns skötsamma dumma individer. Vem dör annars på slagfält, brukar jorden, bygger hus, serverar mat etc etc? Men just orättvisan i att om du är korkad och beter dig illa ger bättre möjligheter i livet än att vara korkad och bete sig bra retar mig.
Gammal 2012-12-03, 22:26   #14
mini
Svensk mästarinna 2011.

minis avatar

Reg.datum: Sep 2003
Citat:
Men just orättvisan i att om du är korkad och beter dig illa ger bättre möjligheter i livet än att vara korkad och bete sig bra retar mig.
Ger bättre möjligheter i livet? Hur tänker du nu? Det är knappast så att de får en räkmacka in på universitetet eller till närmsta bolagsstyrelse. Eller? Vad vet du som jag missat?
Gammal 2012-12-03, 22:27   #15
Ignatius72
Gubbe

Ignatius72s avatar

Citat:
Men just orättvisan i att om du är korkad och beter dig illa ger bättre möjligheter i livet än att vara korkad och bete sig bra retar mig.
För det första så är det ju intressant att veta om det verkligen förhåller sig på det viset. Det andra är ju att den som du beskriver som högljudd kanske inte alls är korkad utan välfungerande med rätt förutsättningar. Världen är ju inte bara svart och vit.

Citat:

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:22.