2012-09-07, 17:12
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2012
|
Är nybörjare och behöver hjälp med att få biffigare armar!
Tjena! Är en kille på 18 år, cirka 185cm lång och väger runt 80kg (är lite rund) och har precis börjat jogga och så för att gå ner till 70kg ungefär och förlora lite fett, men det är en annan historia.
Har också tänkt att börja lyfta lite hantlar hemma och behöver lite hjälp från er hur man ska göra för att få biffigare armar (helst vid handlederna). Är redan ganska biffig (nej, inte fett!) vid axlarna och lite neråt på armen, men mina handleder är verkligen spinkiga. Kan nog vara för jag suttit som klistrad framför datorn senaste 4 åren då jag varit en ganska aktiv spelnörd, men nu är det dags att ändra på sig har jag kommit fram till.
Så vad är en bra startvikt att börja med för nybörjare? Jag har just nu några lätta 4kg hantlar hemma, det är allt jag har. Och de är alldeles för lätta för mig. Hörde att 8-12kg är bra, men hur länge ska man träna armarna och vilka övningar för biceps triceps handleder osv...?
Är verkligen en total nybörjare och läste runt en massa där folk sa "12 reps, 3 set". Vilket betyder att man lyfter hantlarna 12ggr, sen vila lite och göra det igen (3 gånger totalt)?
Är det verkligen så lite man ska göra? Folk går ju till gym och är där 1-2h. Att lyfta hantlar 36 gånger tar väll max 5 minuter?? Såklart vissa gör mer på gymmet men är det verkligen så man ska göra? Tycker det låter fruktansvärt lite faktiskt.
Vet att för mycket träning inte hjälper heller, men 12x3 ?? Att lyfta 12 gånger går på max 1 minut om man gör det RIKTIGT segt med t.ex. 12kg hantlar (har prövat det 2-3 ggr innan hos en polare). Verkar ta 15 år innan man fått något biffigare armar då om man gör så lite per dag...??
Så behöver hjälp med en bra startvikt, är 10kg bra? och 12x3? Och hur exakt ska man göra övningarna, går ju att lyfta bakom nacken sådär och sträcka uppåt (för triceps tror jag?) och sen vanliga klassiska att dra det inåt mot dig (biceps?).
MVH
En nybörjare
Snälla länka inte vidare till andra trådar eller be mig söka runt, har redan gjort det. Därför jag bestämde jag skulle starta en egen tråd. Behöver all hjälp man kan få!
Att gå till ett gym är inget val, då jag har jobb & skola som tar upp mestadels av min tid.
Senast redigerad av eitron den 2012-09-07 klockan 17:13.
|
|
|
2012-09-07, 17:19
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2010
|
12 reps x 3 set x 4 övningar och du ska ha hantlar så du får ta i med men ändå behålla en god rörelse utan alltförmycket sving
2012-09-07, 17:24
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av buten
12 reps x 3 set x 4 övningar och du ska ha hantlar så du får ta i med men ändå behålla en god rörelse utan alltförmycket sving 
|
Så 12x3 på 4 olika övningar, vilka övningar borde jag göra? Finns ju i princip hundratals olika övningar man kan göra med hantlar. Vad är "bäst" för att få en så biffig arm som möjligt (som sagt; helst vid handleden - eller hela armen då, men vill också få mycket vid handleden).
Och hur många dagar i veckan? Varje dag om jag nu bara kör med hantlar?
Och vilken vikt skulle du rekommendera för en nybörjare som jag? ~10kg?
Förlåt jag frågar så mycket men är helt ny på det här med träning.
|
|
|
2012-09-07, 17:25
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2011
|
12x3 som du beskriver handlar om just 1 enskild övning som man kör för någon muskel. Fast man brukar oftast köra flera övningar per muskelgrupp så därför tar det mer tid.
Sluta lata dig och försöka hitta så mycket genvägar som möjligt. Börja på något gym och träna alla muskler istället för att de ska bli ojämnt stora vilket är sjukt fult. Du kommer knappast lära dig allt av ett par svår här på tråden om hur man bygger muskler. Näring spelar en ännu större roll för att bygga muskler.
|
|
|
2012-09-07, 17:28
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2012
|
kör på den vikt som du precis klarar 12 repitioner om det nu är det du vill göra. musklerna behöver väl vila minst 48 timmar tror jag man säger så kör 3 gånger i veckan eller nåt sånt.
dock borde du allvarligt fundera på att träna hela kroppen men det vet du säkert om.
|
|
|
2012-09-07, 17:33
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av RoRoo
12x3 som du beskriver handlar om just 1 enskild övning som man kör för någon muskel. Fast man brukar oftast köra flera övningar per muskelgrupp så därför tar det mer tid.
Sluta lata dig och försöka hitta så mycket genvägar som möjligt. Börja på något gym och träna alla muskler istället för att de ska bli ojämnt stora vilket är sjukt fult. Du kommer knappast lära dig allt av ett par svår här på tråden om hur man bygger muskler. Näring spelar en ännu större roll för att bygga muskler.
|
Finns det någon tråd eller hemsida med bilder/filmer som visar olika övningar för så bra armmuskler som möjligt? Vet inte riktigt vad jag ska söka på i t.ex. youtube. Sökte biceps workout och triceps workout, det är i princip samma övning i alla filmer. Verkar som att övningarna har vissa olika namn, som jag som nybörjare inte vet om.
Och angående gymmet så ska jag börja dra dit efter julen, men vill också först gå ner till 70kg. Har en liiiiiten ölmage som måste tränas bort först känner jag, och jag kommer förhoppningsvis få bort det där extra fettet jag har fram tills jul med hjälp av min träningscykel hemma & att gå ut jogga då och då.
Men sen så är grejen att jag inte vet någonting om vad man ska göra på gymmet. Vet t.ex. inte vilka vikter jag bör träna med i början, hur länge man ska göra det, eller hur vissa maskiner ens fungerar. Var på ett gym här jag bor i 1 vecka och prövade på gratis, personalen var snäll men fanns massa andra de hjälpte så man fick hjälp av dem ungefär 1 gång i kvarten, de var helt upptagna med andra så fick inte så mycket hjälp där. De sa liksom bara "här är gymmet, varsågod, träna."
Antar att hantlar är bra övningar för armarna, sånna där "band" man drar in mot kroppen med både vänster & höger-armarna för att träna axlarana, och bänkpress, men har ingen aning om vad jag tar där ens. Aldrig prövat haha :/
Fyfan vad jag hatar vara nybörjare och inte fatta ett skit. När jag prövade på en vecka där var jag där kanske 45min men skulle säga att max 15min utav det var tid jag la ner på träning, resten var när jag gick runt försökte på maskinerna men fattade absolut ingenting och ingen verka hjälpa en, alla sa "gå till han där borta, är upptagen"... -.-
|
|
|
2012-09-07, 17:34
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av användaren
kör på den vikt som du precis klarar 12 repitioner om det nu är det du vill göra. musklerna behöver väl vila minst 48 timmar tror jag man säger så kör 3 gånger i veckan eller nåt sånt.
dock borde du allvarligt fundera på att träna hela kroppen men det vet du säkert om.
|
Hur ska man träna hela kroppen, vad för övningar bör man göra? Knappt sattit foten i ett gym och fattar inte vad man ska göra där. Ser massa maskiner men vet inte hur man använder dem eller vad dem gör hahaha :S :/
|
|
|
2012-09-07, 17:36
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2012
|
Men vänta... biffigare handleder? Kan man verkligen få det av träning? Underarmar ja, men handleder?
|
|
|
2012-09-07, 17:37
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiat
Men vänta... biffigare handleder? Kan man verkligen få det av träning? Underarmar ja, men handleder?
|
Underarmar då. :P
|
|
|
2012-09-07, 17:38
|
|
Banned User
Reg.datum: Nov 2010
|
Citat:
|
vettefan när jag började träna för 8 månader sedan så va min klocka lite för stor runt handleden, nu klämmer den åt. Sen har jag gått upp 20kilo men klart man kan bli grövre runt handled.
|
|
|
2012-09-07, 17:40
|
|
Surgubbe
|
Citat:
|
Nej lederna är ju inte mkt att göra åt. Smala leder är dessutom snyggt om man har stora muskler. Frank Zane tex
|
|
|
2012-09-07, 17:40
|
|
Surgubbe
|
Citat:
Ursprungligen postat av Latissimus Dorsi
vettefan när jag började träna för 8 månader sedan så va min klocka lite för stor runt handleden, nu klämmer den åt. Sen har jag gått upp 20kilo men klart man kan bli grövre runt handled.
|
Ja fett kan du ju givetvis lägga på dig.
|
|
|
2012-09-07, 17:42
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2011
|
Citat:
Snälla länka inte vidare till andra trådar eller be mig söka runt, har redan gjort det.
|
Citat:
Hur ska man träna hela kroppen, vad för övningar bör man göra?
|
Jag länkar inte tråden, men kolla nybörjartråden i denna forumsdel.
|
|
|
2012-09-07, 17:42
|
|
Banned User
Reg.datum: Nov 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av Gober
Ja fett kan du ju givetvis lägga på dig.
|
En stor handled är en stor handled
|
|
|
2012-09-07, 17:43
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av eitron
Finns det någon tråd eller hemsida med bilder/filmer som visar olika övningar för så bra armmuskler som möjligt? Vet inte riktigt vad jag ska söka på i t.ex. youtube. Sökte biceps workout och triceps workout, det är i princip samma övning i alla filmer. Verkar som att övningarna har vissa olika namn, som jag som nybörjare inte vet om.
Och angående gymmet så ska jag börja dra dit efter julen, men vill också först gå ner till 70kg. Har en liiiiiten ölmage som måste tränas bort först känner jag, och jag kommer förhoppningsvis få bort det där extra fettet jag har fram tills jul med hjälp av min träningscykel hemma & att gå ut jogga då och då.
Men sen så är grejen att jag inte vet någonting om vad man ska göra på gymmet. Vet t.ex. inte vilka vikter jag bör träna med i början, hur länge man ska göra det, eller hur vissa maskiner ens fungerar. Var på ett gym här jag bor i 1 vecka och prövade på gratis, personalen var snäll men fanns massa andra de hjälpte så man fick hjälp av dem ungefär 1 gång i kvarten, de var helt upptagna med andra så fick inte så mycket hjälp där. De sa liksom bara "här är gymmet, varsågod, träna."
Antar att hantlar är bra övningar för armarna, sånna där "band" man drar in mot kroppen med både vänster & höger-armarna för att träna axlarana, och bänkpress, men har ingen aning om vad jag tar där ens. Aldrig prövat haha :/
Fyfan vad jag hatar vara nybörjare och inte fatta ett skit. När jag prövade på en vecka där var jag där kanske 45min men skulle säga att max 15min utav det var tid jag la ner på träning, resten var när jag gick runt försökte på maskinerna men fattade absolut ingenting och ingen verka hjälpa en, alla sa "gå till han där borta, är upptagen"... -.-
|
Var precis så för mig med, och många fler antar jag också. Det är ju värst i början men det blir bara bättre efter det.
Ett tips så du slipper tänka så mycket är att du borde be någon personal fixa ett schema till dig. Eller det behövs inte ens nu för tiden. Någon kan kirra ett här så kan du bara kolla upp alla övningar på utube och nästa gång du drar till gymmet vet du exakt vad du ska göra
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:35.
|

|