Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-09-01, 19:42   #1
Kotten
Registered User

Reg.datum: Jul 2005
En fundering angående svenskar

Folk kan prata om sin löpning, hockeyträning, kläder,barn eller vad nu deras intresse är. Men när det kommer till just Styrketräningen, man pratar om sina ökningar, att det går bra etc, då stör sig folk och man skryter verkar det som. Men om någon säger att jag spelade match igår, gick skitbra, orkade springa hur mycket som helst. Eller jag fick det där jobbet som 100st sökte, fan vad glad jag är. Då är det oki. Eller att man pratar om att man mår dåligt, sina psykiska problem etc, det är oki. Men just när det kommer till gymmande så skryter man bara om man pratar om att man blivit starkare, klarat den vikten tex,för då är man en gymtönt som tror att man är något. Rörig text, men ni fattar. Märkt det här fenomenet allt för mycket nu för att det ska vara en slump.

Igår fick jag tex en kommentar på jobbet att jag kanske borde ta hand om mitt barn och familj istället för att träna så mycket. 1 Timme om dagen är inte så farligt sa jag, hon tyckte att jag tänker för mycket på mig själv. Grejen är att personen känner knappt mig och har inte en aning om mitt liv och vad jag gör, förutom att jag just går på gymmet.

Senast redigerad av Kotten den 2012-09-01 klockan 19:43.
Kotten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-01, 19:44   #2
Kotten
Registered User

Vart så stäld så nu i efterhand skulle jag bett henne dra åt helvete och sköta sitt eget, att hon hävde ur sig kommentaren beror på att jag snackade med en annan om PT utbildning.
Gammal 2012-09-01, 19:45   #3
Rahf
Registered User

Rahfs avatar

Reg.datum: Feb 2007
Då måste du för helvete ge respons till henne också. Våga besvara en utmaning.

Problemet är inte bara att Jantelagen genomsyrar vår kultur -- vilket får folk att utmana andras bedrifter -- utan också att man inte vågar stå upp för sig själv när man får negativ feedback. Jag tycker inte heller du i framtiden ska bete dig som en olycklig älskare och ge henne onda ögat. Prata med henne och förklara dig.

Senast redigerad av Rahf den 2012-09-01 klockan 19:47.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-01, 19:46   #4
Kotten
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Då måste du för helvete ge respons till henne också. Våga besvara en utmaning.

Problemet är inte bara att Jantelagen genomsyrar vår kultur -- vilket får folk att utmana andras bedrifter -- utan också att man inte vågar stå upp för sig själv när man får negativ feedback.
Jo det skulel jag ju ha gjort men jag är sån att jag blir förbanand efter, när jag funderat lite.
Gammal 2012-09-01, 19:48   #5
Kotten
Registered User

Det är inte bara henne och det gäller inte bara mig, även andra jag vet som tränar mycket på gymmet. Folk kan tex lägga upp sina bilder på facebook där dom sitter i sin nya bil eller båt. Tjejer putar med munnen, samma pose på 100 bilder. Lägger man ut 1 bild där man kanske inte har tshirt på sig och råkar ara en sån som tränar, det är inte oki . Men är man fet, då är det lugnt

Senast redigerad av Kotten den 2012-09-01 klockan 19:49.
Gammal 2012-09-01, 19:53   #6
Baskagge
Registered User

Baskagges avatar

Jag brukar undvika att prata med folk om träning och framför allt om hur mycket jag tränar eftersom det enligt folk som inte tränar själva är sjukt att träna varje dag. Dessutom är jag inte intresserad av att höra deras åsikter eller tankar kring träning. Det är sjukt att träna 1-2 timmar per dag, men att sitta i soffan och glo på tv fem timmar per dag är fullt normalt.

Senast redigerad av Baskagge den 2012-09-01 klockan 19:54.
Baskagge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-01, 19:54   #7
Rahf
Registered User

Rahfs avatar

Reg.datum: Feb 2007
Om det är enstaka personer som ger den responsen så har man några val. Antingen så fångar man dem helt enkelt, genom att påpeka om Jantelagen, eller så gnabbas man tillbaka.

"Du! Jag såg några av dina hundratals bilder. Nummer 67 var nog bäst. Jag menar, den såg inte exakt ut som alla andra."

Man blir lätt förvånad över hur lätt människor ger med sig, när man väl står upp mot deras utmaning.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-01, 20:04   #8
Alexton
Registered User

Alextons avatar

Reg.datum: Oct 2006
Bara avundsjuka, alla kan springa eller spela sport men få kan lyfta "those heavy ass weights"
“If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality.”

/ Desmond Tutu
Alexton är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-01, 20:14   #9
Ronn
Duck and Cover!

Ronns avatar

Reg.datum: May 2011
Citat:
Ursprungligen postat av Alexton Visa inlägg
Bara avundsjuka, alla kan springa eller spela sport men få kan lyfta "those heavy ass weights"
Avundsjuka eller mindervärdeskomplex, och det är inte ett svenskt fenomen, det är ett världsfenomen..
Det kött mina ögon, länken till det, hur är det med dig? Tycker du det? mina pojkvänner tycker också det! det är gratis Shiping. Det är ett Ped Egg Söt äggformade DIY fotfil känslokallt och Dead Skin Remover + 1 Emery Pad
Ronn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-01, 20:16   #10
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
Det här fenomenet är så vanligt att det nog får betraktas som allmänmänskligt. Specifikt svenskt är det definitivt inte (möjligen är det svenska att skylla allt på att man/vi/de är just svenskar).

Angående tjejer som lägger upp 100 duckfacebilder så är det ju inte direkt som att de hyllas för det, varken privat (refereras frekvent till som pinsamt och uppmärksamhetssökande, ffa bakom ryggen på personen) eller i den offentliga debatten, så den jämförelsen var väl inte riktigt så lysande.

Angående respons så är man aldrig skyldig att förklara sig, vilket man kan markera. Däremot kommer ett vredesutbrott komplett med hulkförvandling mest att få dig att framstå som en obalanserad idiot. En markering till den som förtjänar det, men en behärskad. Kan du behålla lugn och artighet kommer du dessutom att plocka poäng hos eventuella omkringstående på ett helt annat sätt än om du börjar rasa. Att be folk fara åt helvete är t.ex. inte den bästa första reaktionen.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-01, 20:17   #11
Sniggel
Registered User

Sniggels avatar

Reg.datum: May 2005
Det är väl ansvarsfullt att du som förälder lever sunt så att dina barn kan ta efter dig när de växer upp.
Att enbart vara hemma och inaktiv tycker jag inte är att vara en förebild för sina barn. Det är viktigt att vara regelbundet aktiv och barn gör som vuxna gör, inte som de säger.
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-01, 20:18   #12
Rikard Jansson
Coach

Rikard Janssons avatar

Reg.datum: Oct 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Att be folk fara åt helvete är t.ex. inte den bästa första reaktionen.
Förutsatt att det inte är en väldigt speciell sorts människa man har att göra med som är;

-vrång
-envis
-konflikträdd
-korkad
-bitter

Då är det nog den bästa första reaktionen
Gammal 2012-09-01, 20:19   #13
Kotten
Registered User

Min bror tex, han var underviktig, vägde 57kg på 182 cm. Fick höra både den ena och andra kommentaren. Tränat med mig nu och gått upp 20kg på 2 år. Ingen säger ett skit, samma personer kan inte ens ge beröm och säga bra gjort. Bara på fyllan har jag märkt att folk kan göra det
Gammal 2012-09-01, 20:21   #14
Kotten
Registered User

När någon som inte känner mig börjar tala om för mig att jag ska ta hand om mitt barn istället, jag förklarar att jag gör nog mer med mitt barn än många andra pappor, varav jag får kommentaren, så vad gör du med dit barn då. Jag förklarar och hon forsätter argumentera Då kan man fan be en person hålla igen käften. Har hon inget med att göra
Gammal 2012-09-01, 20:24   #15
Stefan J
Human forklift.

Stefan Js avatar

Reg.datum: Aug 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Kotten Visa inlägg
Folk kan prata om sin löpning, hockeyträning, kläder,barn eller vad nu deras intresse är. Men när det kommer till just Styrketräningen, man pratar om sina ökningar, att det går bra etc, då stör sig folk och man skryter verkar det som. Men om någon säger att jag spelade match igår, gick skitbra, orkade springa hur mycket som helst. Eller jag fick det där jobbet som 100st sökte, fan vad glad jag är. Då är det oki. Eller att man pratar om att man mår dåligt, sina psykiska problem etc, det är oki. Men just när det kommer till gymmande så skryter man bara om man pratar om att man blivit starkare, klarat den vikten tex,för då är man en gymtönt som tror att man är något. Rörig text, men ni fattar. Märkt det här fenomenet allt för mycket nu för att det ska vara en slump.

Igår fick jag tex en kommentar på jobbet att jag kanske borde ta hand om mitt barn och familj istället för att träna så mycket. 1 Timme om dagen är inte så farligt sa jag, hon tyckte att jag tänker för mycket på mig själv. Grejen är att personen känner knappt mig och har inte en aning om mitt liv och vad jag gör, förutom att jag just går på gymmet.
Har hon själv barn och är slapp, fet, ful, otränad och är så massiv att det blir tidvatten i din kaffekopp när hon är i samma rum som du?

Om ja på minst 2 av ovanstående alternativ så säger det sig självt varför hon irriterar sig på att du klarar av att hålla dig i form.
Stefan J är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:06.