Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-08-22, 00:10   #1
Sooffiiee
Registered User

Reg.datum: Nov 2010
stämmer detta om proteinintag?

har svårt att sova så jag sitter uppe och läser lite granna här och var, medans jag väntar på john blund

Anyway, jag var inne på simplyshredded.com och läste artikeln
"Alan Aragon Uncovers The Truth Behind 5 Food Myths"
Där första "myten" handlar om protein.

Citerat:
"Myth #1: “High protein intake is harmful to your kidneys.”

Back in 1983, researchers first discovered that eating more protein increases your “glomerular filtration rate,” or GFR. Think of GFR as the amount of blood your kidneys are filtering per minute. From this finding, many scientists made the leap that a higher GFR places your kidneys under greater stress.

What science really shows:

Nearly 2 decades ago, Dutch researchers found that while a protein-rich meal did boost GFR, it didn’t have an adverse effect on overall kidney function. In fact, there’s zero published research showing that downing hefty amounts of protein—specifically, up to 1.27 grams per pound of body weight a day—damages healthy kidneys.

The bottom line:

As a rule of thumb, shoot to eat your target body weight in grams of protein daily. For example, if you’re a chubby 200 pounds and want to be a lean 180, then have 180 grams of protein a day. Likewise if you’re a skinny 150 pounds but want to be a muscular 180."

Det jag undrar är om detta verklinge stämmer, eller har jag missat något, eller fattar jag helt enkelt inte artikeln?!

så om vi säger att jag skulle väga 100kg och vill väga 90kg, ska jag då bara äta 90g protein om dagen då?
Sooffiiee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-22, 00:13   #2
anton2000
Registered User

anton2000s avatar

Reg.datum: Apr 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Sooffiiee Visa inlägg

så om vi säger att jag skulle väga 100kg och vill väga 90kg, ska jag då bara äta 90g protein om dagen då?
Nej, den som skrev artikeln måste ha varit full.

Ninjaedit, han skriver ju om pounds och gram protein. Så det blir ju ungefär 2x kroppsvikt ändå.

Senast redigerad av anton2000 den 2012-08-22 klockan 00:14.
anton2000 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-22, 00:14   #3
Rickard
Registered User

Rickards avatar

Reg.datum: Feb 2009
Om frågan är hur mycket protein du ska äta enligt artikeln så får du tänka på att knasbollarna i USA inte har greppat det där nya coola metriska systemet. Så det artikeln säger är att du bör sikta på ~2,2 gram protein per kilogram önskad kroppsvikt.
Rickard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-22, 00:15   #4
Sooffiiee
Registered User

Reg.datum: Nov 2010
upptäckte precis att dom pratar om pounds i kroppsvikt och gram i protein, så nu fårstår jag det hela bättre.

Så om jag nu väger 60 kg, vill ner till 50kg. 50kg =ca 110 punds så dp ska jag äta runt 110gram protein om dagen?

skyller på att jag är trött
Sooffiiee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-22, 00:18   #5
anton2000
Registered User

anton2000s avatar

Reg.datum: Apr 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Sooffiiee Visa inlägg
upptäckte precis att dom pratar om pounds i kroppsvikt och gram i protein, så nu fårstår jag det hela bättre.

Så om jag nu väger 60 kg, vill ner till 50kg. 50kg =ca 110 punds så dp ska jag äta runt 110gram protein om dagen?

skyller på att jag är trött
Jo det blir väl bra. Men det lättaste är ju att bara äta minst 2x kroppsvikt i gram protein oavsett vilken som är ens målvikt. Det där var en konstig tumregel tycker jag.
Gammal 2012-08-22, 01:03   #6
LarsLasr
Registered User

LarsLasrs avatar

Reg.datum: Apr 2006
Och du får även tänka på att modifierat proteinintag absolut inte leder till att du når din målvikt och önskad fett%, utan som alltid är det kaloriintag och träning som är grundstenarna.
LarsLasr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-22, 01:10   #7
Sniggel
Registered User

Sniggels avatar

Reg.datum: May 2005
Citat:
Ursprungligen postat av anton2000 Visa inlägg
Jo det blir väl bra. Men det lättaste är ju att bara äta minst 2x kroppsvikt i gram protein oavsett vilken som är ens målvikt. Det där var en konstig tumregel tycker jag.
Tycker du? Den låter väl hyfsat vettig överlag?
Det som är speciellt bra med den är att om man är kraftigt överviktig, säg 160 kg, så får man ändå en bra riktlinje på hur mycket protein man ska äta. Istället för att få i sig 320g om dagen (2x kroppsvikt) så går man efter önskad målvikt (säg 90 kg - 180g protein).
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-22, 09:54   #8
tjing
Banned User

Reg.datum: Jun 2012
Jänkarna kör i regel (bb.com) aningen mindre protein än folk på kolozzeum. Känns som att de flesta ligger närmare 2 g / kg än 3 / kg där borta. Här är det närmast lag på så mycket protein som möjligt.
tjing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-22, 10:06   #9
Morty
Registered User

Mortys avatar

Reg.datum: Aug 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Tycker du? Den låter väl hyfsat vettig överlag?
Det som är speciellt bra med den är att om man är kraftigt överviktig, säg 160 kg, så får man ändå en bra riktlinje på hur mycket protein man ska äta. Istället för att få i sig 320g om dagen (2x kroppsvikt) så går man efter önskad målvikt (säg 90 kg - 180g protein).
Om man är väldigt fet rekommenderas väl snarare att försöka räkna ut sin lean mass och ta den x2. Om man väger 160kg så kanske man har 80-90kg lean mass (40-50% BF) och behöver således 160-180g.
Fysioterapeut, triathlet och coach i uthållighetsidrott. Ironman PB: 9:28.
Uthållighetsträning
Uthållighetscoaching
Bilder ur min vardag
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
LCHF är för tjockisar som inte vill träna.
Morty är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:08.