2012-05-22, 16:37
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2012
|
Råd under deffen
Tjena
Jag har deffat sen början av feb och det har funkat riktigt bra fram tills för några veckor sedan.
Har gått ner från 98kg till i dags läget pendlar jag mellan 77-79kg dock varit nere och nosat på strax över 75kg.
Är 169cm över havet.
Min kost består av
Protte shake när jag går upp innan jobb 60g med 1dl minimjölk 1dl vatten
Frukost 250g Kesella med 45g protte pulver med bär och nötter
Middag 2-300g kyckling file med kokta broccoli blomkål morötter
Tränings dagar tar jag en protte shake efter gymmet.
Detta blir runt 1600 kalorier per dag + nån 100 på tränings dagar.
Har valt att äta 8 timmar om dagen (något mindre) sen fasta resten av dygnet
Jag är hanverkare så inget stilla sittande jobb.
Tränar verannan dag på gym och i dags läget ingen cardio har inte riktigt tid.
Ligger på 11,4% BF enligt min 3 punks kaliper (brukar mäta 4-6ggr varje ställe och ta medelvärdet)
Min gissning är att jag vill ner till mellan 8-9% BF så jag kan se mag rutorna tydligt i dag kan man bara antyda dom översta när jag spänner magen.
Detta är runt 3-4kg fett som jag vill ner.
Men eftersom vågen har avstannat och nästan gått upp nått kilo så börjar jag bli desperat.
Har gett mig fan på jag ska ha bra form tills sommarn och nu är ju värmen här också vilket gör mig ännu mer desperat.
Att dra ner på maten känns knappt som en bra ide eftersom jag borde ligga rätt mycket under min förbrukning ( vet ej min balans).
Men enligt beräkningar så ska min balans ligga runt 2300-2500 per dag.
Köra mer cardio är ett alternativ men känns som tiden saknas.
Skulle behöva tips hur jag ska fortsätta min deff så jag blir nöjd till min semester.
Senast redigerad av Dashivas den 2012-05-22 klockan 16:39.
|
|
|
2012-05-22, 16:44
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2010
|
Ligger du stilla på det du äter nu så minska kaloriintaget. Du räknar fel. Börja med att slänga de kaloririka nötterna i papperskorgen.
|
|
|
2012-05-22, 16:45
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2012
|
Till att börja med, du har inte 11% bf. Skulle snarare gissa på runt 15%.
Kan inte säga så mycket mer än att ät mindre, kör du cardio så har du lite större kcal-budget och kan då äta mer, vilket gynnar dina muskler. Annars är det bara att köra på, stirra dig inte blind på vågen, då det kan vara en del vätska som pendlar 
Bästa är måttband + spegeln.
Kör hårt!
|
|
|
2012-05-22, 16:51
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Pretorian
Ligger du stilla på det du äter nu så minska kaloriintaget. Du räknar fel. Börja med att slänga de kaloririka nötterna i papperskorgen.
|
Är helt säker på att jag räknar rätt ligger på 1516,6 kalorier per dag om jag räknar med lite morötter när suget på mat är för stort.
Nötterna gör det hela godare och är ca 118 kalorier eftersom jag har ca 15-20gram nötter.
Men du säger minska har svårt som det är i dag är ständigt hungrig blir aldrig mätt av dessa få måltider.
Den senaste veckan drog jag ner till 2 skopor protte pulver per shake och något mindre mjölk.
Vet inte riktigt hur jag ska dra ner ytterliga kalorier om jag ska få i mig rätt mängd protein.
Drar jag ner på protte pulvert kycklingen kessellan så sänks ju min protein mängd rejält.
Att dra ner på broccoli blomkål morötter känns meningslöst då dessa utgör 60 kalorier per dag.
Mina snacks morötter utgör 130 kalorier per dag så här är inte mycket och hämta heller och sen är dessa som gör att jag klarar suget tills jag ska lägga mig.
|
|
|
2012-05-22, 16:55
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av InShape
Till att börja med, du har inte 11% bf. Skulle snarare gissa på runt 15%.
Kan inte säga så mycket mer än att ät mindre, kör du cardio så har du lite större kcal-budget och kan då äta mer, vilket gynnar dina muskler. Annars är det bara att köra på, stirra dig inte blind på vågen, då det kan vara en del vätska som pendlar 
Bästa är måttband + spegeln.
Kör hårt!
|
Hurvida min BF stämmer eller ej har jag ingen aning om utan har kalipern som en måttstock att se om jag går ner eller ej.
Dock är jag övertygad om du vet ännu mindre hur min BF stämmer eller hur den kan vara 15% då du aldrig sett bilder på mig eller träffat mig.
Som jag skrev i min reply ovan så vet jag inte hur jag ska sänka min kalori per dag utan att komma för lågt med protein.
Dock har du rätt i att jag inte borde stirra mig blind på vågen dock är det enda facit jag har att gå efter , tyvärr är jag blind när det gäller att se skillnaden i spegeln.
Dock tror jag att jag lagt på mig en del vätska den senaste tiden men är dock inget som jag vet utan bara gissar.
|
|
|
2012-05-22, 17:01
|
|
Registered User
|
Du räknar fel, så är det. Ta bort nötterna som jag sa så kan du behålla din kesella.
Jag äter väääldigt mycket mat och går ner så det borde inte vara några problem. Jag skulle även dra ner på prottepulver och kesella och lägga dessa kalorier på mer kyckling, kött eller fisk.
|
|
|
2012-05-22, 17:18
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Pretorian
Du räknar fel, så är det. Ta bort nötterna som jag sa så kan du behålla din kesella.
Jag äter väääldigt mycket mat och går ner så det borde inte vara några problem. Jag skulle även dra ner på prottepulver och kesella och lägga dessa kalorier på mer kyckling, kött eller fisk.
|
Kesella 250g 167,5 kalorier
Mjölk 3dl 105k kalorier (har mjölk i kaffet med)
Kyckling file 300g 492 kalorier
Kokta grönsaker 60 kalorier
Bär 9 kalorier
20gram nötter 118 kalorier (590 kalorier per 100gram)
3,5 skopa protein pulver 430 kalorier
300gram morötter 135 kalorier
Totalt 1516,6 kalorier
Berätta gärna var mitt uträkningsfel ligger eftersom jag kan inte se felet själv.
Dock har du rätt i att jag kanske borde minska protein pulvert och lägga på mat i stället som kyckling file.
Då blir man ju mättare.
|
|
|
2012-05-22, 17:29
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2011
|
Som redan nämnts, skippa nötterna och ät något annat istället. Är du ute efter mättnad kan du lägga till psylliumfrön i kesellan (psylliumfrön innehåller ingen energi som kroppen tar upp). Då frigör du 118 kcal som du kan lägga på något annat, t.ex. ägg (väldigt näringsrikt), mer kyckling, eller en blodpuddingskiva då och då för att få mer järn i kosten.
|
|
|
2012-05-22, 17:43
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2012
|
Kycklingen och mjölken känns lite skum enligt mig. Iallafall så ligger du redan väldigt lågt i kalorier, så du bör avvakta och se vad som händer i spegeln/måttbandet.
Mjölken bör väl ligga mellan 130-150 kcal och kycklingen bör ligga runt 350 kcal max, tycker jag  Spelar dock ingen roll.
Kör på ett tag till, och återkom!
|
|
|
2012-05-22, 19:02
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Dashivas
Kesella 250g 167,5 kalorier
Mjölk 3dl 105k kalorier (har mjölk i kaffet med)
Kyckling file 300g 492 kalorier
Kokta grönsaker 60 kalorier
Bär 9 kalorier
20gram nötter 118 kalorier (590 kalorier per 100gram)
3,5 skopa protein pulver 430 kalorier
300gram morötter 135 kalorier
Totalt 1516,6 kalorier
Berätta gärna var mitt uträkningsfel ligger eftersom jag kan inte se felet själv.
Dock har du rätt i att jag kanske borde minska protein pulvert och lägga på mat i stället som kyckling file.
Då blir man ju mättare.
|
Äter du så varje dag vecka efter vecka?
|
|
|
2012-05-22, 19:17
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2010
|
Måste säga att du verkar lyckats gå ner en hel del sedan i Februari, bra jobbat  !
Jag är lite i samma sits som dig, det känns som att det inte går neråt även om jag vet att jag ligger på ett underskott. Ibland gäller det att ha tålamod och komma över den tröskeln, att bara fortsätta nöta och kolla efter 1 vecka kan vara ett bra tips. Vågen kan verkligen "ljuga" för dig vissa dagar.
En annan sak som kan vara en myt är att när man deffar vill man inte gärna lägga ut alla korten på bordet på en o samma gång. Med det menar jag att det kan vara bra att ligga på ett jämt underskott och sedan minska mer och mer med tiden. Börjar man på ett stort underskott och tvingas hålla det genom hela dieten är risken stor att kroppen vänjer sig vid detta och snålar med fettförbränningen. Detta är som sagt en myt och inget jag påstår, bara att jag läst det någonstans och jag brukar fundera på om det inte kan stämma.
Kcal in / ut är något som är av en gyllene regel verkar det som, och om man vet att man ligger redan på ett underskott och inget verkar hända har man räknat fel, det kan inte bero på något annat alls verkar det som. Finns det några studier på detta? Hursomhelst försök att håll i som du gör även om du känner dig nere, möjligtvis öka lite på motionen om du orkar men minska inte på maten. Släpper det inte efter låt oss säga 10 dagar så vet jag faktiskt inte vad det kan vara. Jag är som sagt i samma sits som du, jag ska börja ta lite mått på midja, bröst, armar och lår och jämföra om 4 veckor ungefär.
Lycka till kompis!
|
|
|
2012-05-22, 19:30
|
|
Maaaaaaat!
Reg.datum: Feb 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Ogdoo
Måste säga att du verkar lyckats gå ner en hel del sedan i Februari, bra jobbat  !
Jag är lite i samma sits som dig, det känns som att det inte går neråt även om jag vet att jag ligger på ett underskott. Ibland gäller det att ha tålamod och komma över den tröskeln, att bara fortsätta nöta och kolla efter 1 vecka kan vara ett bra tips. Vågen kan verkligen "ljuga" för dig vissa dagar.
En annan sak som kan vara en myt är att när man deffar vill man inte gärna lägga ut alla korten på bordet på en o samma gång. Med det menar jag att det kan vara bra att ligga på ett jämt underskott och sedan minska mer och mer med tiden. Börjar man på ett stort underskott och tvingas hålla det genom hela dieten är risken stor att kroppen vänjer sig vid detta och snålar med fettförbränningen. Detta är som sagt en myt och inget jag påstår, bara att jag läst det någonstans och jag brukar fundera på om det inte kan stämma.
Kcal in / ut är något som är av en gyllene regel verkar det som, och om man vet att man ligger redan på ett underskott och inget verkar hända har man räknat fel, det kan inte bero på något annat alls verkar det som. Finns det några studier på detta? Hursomhelst försök att håll i som du gör även om du känner dig nere, möjligtvis öka lite på motionen om du orkar men minska inte på maten. Släpper det inte efter låt oss säga 10 dagar så vet jag faktiskt inte vad det kan vara. Jag är som sagt i samma sits som du, jag ska börja ta lite mått på midja, bröst, armar och lår och jämföra om 4 veckor ungefär.
Lycka till kompis!
|
Jag vet inte om det behövs studier på det. Energi kan inte komma ifrån ingenstans. Ifall kroppen inte får nog med energi ifrån mat så måste den få den ifrån något annat håll, eller hur?
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
|
|
|
|
2012-05-22, 19:52
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Jag vet inte om det behövs studier på det. Energi kan inte komma ifrån ingenstans. Ifall kroppen inte får nog med energi ifrån mat så måste den få den ifrån något annat håll, eller hur? 
|
Jag tycker också det borde vara så för det låter mest rimligt  Var bara en tanke jag hade om det kan ligga något i det.
|
|
|
2012-05-22, 20:01
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av begt
Som redan nämnts, skippa nötterna och ät något annat istället. Är du ute efter mättnad kan du lägga till psylliumfrön i kesellan (psylliumfrön innehåller ingen energi som kroppen tar upp). Då frigör du 118 kcal som du kan lägga på något annat, t.ex. ägg (väldigt näringsrikt), mer kyckling, eller en blodpuddingskiva då och då för att få mer järn i kosten.
|
Så du menar att det är själva chashwew nötterna som är dålig energi och den energin borde man få från annat håll?
Har hört att energin från dessa är nyttig men kan ha fel här är mest vad jag hört.
118 kalorier i sig är väldigt lite därav har jag tagit med dessa då det är mycket godare.
Men ska leta upp psyllium frön och testa dessa som du säger 118 kalorier mindre kan ju inte vara fel när man har avstannat i viktnedgången.
Har ny precis kommit hem från gymmet där jag diskuterade med en polare som jag tränar med.
Hans förslag var att försöka köra mer cardio på icke tränings dagar och lägga till lite mer mat.
Mest för att chocka kroppen till att höja ämnes omsättningen då jag legat på underskott under lång tid.
|
|
|
2012-05-22, 20:10
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av InShape
Kycklingen och mjölken känns lite skum enligt mig. Iallafall så ligger du redan väldigt lågt i kalorier, så du bör avvakta och se vad som händer i spegeln/måttbandet.
Mjölken bör väl ligga mellan 130-150 kcal och kycklingen bör ligga runt 350 kcal max, tycker jag  Spelar dock ingen roll.
Kör på ett tag till, och återkom!
|
Mini mjölk som jag använder har 35 kalorier per dl därav 3dl vilket är en uppskattning dricker förmodligen mindre.
Har 1dl i min protein shake sen tog jag på ett ungefär 2dl som jag har i kaffet (dricker många koppar per dag)
Kycklingen innehåller 164 kalorier per 100gram i alla fall enligt mina tidigare efterforskning på livsmedelsvärkets sida men när jag tittar där nu så stämmer det inte utan är bara 134 kalorier per 100gram så lite osäker hur jag fick fram min tidigare information
http://www7.slv.se/Naringssok/Naringsamnen.aspx
Oavsett är det åt rätt håll jag gjort fel.
Men du har kanske rätt och har faktiskt tänkt i dessa banor med att man borde kanske ge det lite tid och titta mer i spegeln än på vågen.
Måttet på magen har inte rört sig mycket kanske några mm inte alls som förr där det rörde sig om cm varje vecka.
Har gått från 108cm till 84cm i midja.
Tror inte det är mycket kvar jag kan ta av så 80-82cm är nog max jag kan trilla ner till.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:15.
|

|