Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-05-22, 12:16   #1
Provrörsbarn
Registered User

Reg.datum: May 2011
Varmt väder o dålig aptit...tips?

Tja!
Antar att jag inte är ensam om att ha dålig apiti när det är så otroligt varmt ute och även inne.

Har ni några tips på vad som kan underlätta, vad brukar ni äta, hur, när osv?

Själv tränar jag på morgonen, har dålig aptit och vill knappt ha mat fören på kvällarna. Hur illa är det att bara tillföra en liten mängd protein o kolhydrater efter träning för att sedan flera timmar senare äta så man iaf ligger på kcal-överskott vilket är mitt mål just nu?

Till och med frukosten blir väldigt mycket mindre, är kcal före träning lika viktiga som efter?
Provrörsbarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-22, 12:32   #2
Pretorian
Registered User

Pretorians avatar

Reg.datum: Mar 2010
Du kan absolut äta ditt största mål på kvällen. Det gör jag men skillnaden är att jag tränar precis innan.

Tränar du tidigare på dagen bör du få i dig något efteråt. Ta en gainer eller liknande om du inte är så hungrig. Flytande föda brukar vara lättare.
Gammal 2012-05-22, 12:45   #3
Provrörsbarn
Registered User

Reg.datum: May 2011
Citat:
Ursprungligen postat av Pretorian Visa inlägg
Du kan absolut äta ditt största mål på kvällen. Det gör jag men skillnaden är att jag tränar precis innan.

Tränar du tidigare på dagen bör du få i dig något efteråt. Ta en gainer eller liknande om du inte är så hungrig. Flytande föda brukar vara lättare.
För tillfället tar jag en proteindrink, 2-3 skivor bröd med en hel del röd mjölk. därefter brukar det mest bara blir vatten fram till på kvällen då jag brukar kunna vräka på med mat. Kan man fortsätta så tror du eller bör jag verkligen försöka få i mig mer närmare träningen?
Provrörsbarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-22, 12:58   #4
Holabandola
Registered User

Holabandolas avatar

Reg.datum: Apr 2011
Du har ett "anabolt fönster" som är öppet max 3-4h efter träning, under denna tid ska du trycka in så mycket mat som möjligt. dina celler skriker efter föda och suger åt sig allt som torra svampar.

Jag tror absolut dina resultat kommer bli klart lidande om du tränar och inte äter förrän långt efter passet.
det är verkligen grunden i styrketräning, att äta efter passet, gärna dagens största mål mat.

Flytta träningen om du inte kan flytta maten.

Jag hade nästan skippat träningen om jag inte åt efter passet. För det är nära på helt värdelöst :-)
Nu äter du iofs lite, men helst ska man äta mycket.

Senast redigerad av Holabandola den 2012-05-22 klockan 13:01.
Holabandola är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-22, 13:03   #5
Pretorian
Registered User

Pretorians avatar

Reg.datum: Mar 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Provrörsbarn Visa inlägg
För tillfället tar jag en proteindrink, 2-3 skivor bröd med en hel del röd mjölk. därefter brukar det mest bara blir vatten fram till på kvällen då jag brukar kunna vräka på med mat. Kan man fortsätta så tror du eller bör jag verkligen försöka få i mig mer närmare träningen?
Jag är inte så påläst på näringslära/timing men jag själv tar hellre det säkra före det osäkra. Jag skulle nog försöka äta mer, kanske dubbla drinkar protein.

Det är ju inget krav att äta fast föda efter träningen men jag själv gillar att det där STORA målet mat direkt efter träningen.
Gammal 2012-05-23, 06:26   #6
Nikodemus
Skrivbordsbyggar-hen

Nikodemuss avatar

Reg.datum: Oct 2011
mer härlig kall mjölk, eller varför inte fil frukt är ju också en hit nu när det e lite varmare. gör lite opti-smoothies på kvarg!
Nikodemus är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:36.