2012-05-07, 13:01
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2005
|
Hörsel skapad av hjärnan vid läsning av text
Funderade på en grej. När jag läser text och ögonen skickar bilder till hjärnan, så tolkas via ljud så att jag kan förstå dem.
Jag försökte läsa text utan att skapa ljud av dem i hjärnan men det verkar inte som det fungerar. Varför?
Varför kan jag inte läsa orden och förstå dem utan att det uppstår en berättarröst i huvudet?
Är det pga att man lärt sig språket via ljud först och att hjärnan är så "hardwired" till att förstå språket via ljud?
Är det någon här som försökt "läsa" en text och kan uppfatta budskapet utan att de "hör" utan istället "ser" meningen i sitt huvud?
|
C4L
|
|
|
2012-05-07, 13:08
|
|
Registered User
|
Kan väl tillägga exempel på när man kan uppfatta ett budskap utan ljud för att göra det dum-tydligt
Jämför
Häst hoppar på bosu-boll men stöts bort av studsen och trillar på marken
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
med
Lyckades du skapa en uppfattning av situationen när du läste texten utan att först skapa ljud utav meningen?
Jag antar att det inte var några problem när du såg animationen
|
C4L
|
|
|
2012-05-07, 13:59
|
|
Girevik
Reg.datum: Aug 2007
|
Att lära sig att sluta vokalisera texten i huvudet är ett av de viktigaste stegen i att läsa snabbt, då det är omöjligt att läsa snabbare än vad man klarar av att fonera.
Det finns massor av böcker om ämnet. Det vanligaste tipset är att räkna från 1-10 medans man läser och ser hur mycket man komer ihåg och sedan bygga därifrån.
|
|
|
2012-05-07, 14:00
|
|
Registered User
|
Intressant!
|
C4L
|
|
|
2012-05-08, 22:03
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Honken
Att lära sig att sluta vokalisera texten i huvudet är ett av de viktigaste stegen i att läsa snabbt, då det är omöjligt att läsa snabbare än vad man klarar av att fonera.
Det finns massor av böcker om ämnet. Det vanligaste tipset är att räkna från 1-10 medans man läser och ser hur mycket man komer ihåg och sedan bygga därifrån.
|
Ah är det så det fungerar. Kollade lite förut på speed-reading (eller vad man kallar det), de jag minns från då var att dem flesta skrev hur man skulle göra men inte varför. men nu vet jag
Är det någon här som kan det bra?
|
|
|
2012-05-08, 22:09
|
|
Registered User
|
Ska se om jag pallar över lite mer på detta. (räkna samtidigt som jag läser).
Det verkar som att när jag testar det så uppfattar jag kanske 1/7 av det jag läser men jag tycker också mig höra mig själv läsa upp framgent av meningen.
DOCK märker jag att meningarna naturligt läses mycket snabbare. Vad det nu gör för nytta när man bara uppfattar 1/7 
Men med tiden kanske man kan uppfatta mer och ändå bibehålla hastigheten?
|
C4L
|
|
|
2012-05-08, 22:42
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2010
|
Är lite smått intresserad själv, något som utvecklats under studietiden.
Några 700wpm vet jag inte om jag kommer upp i normalt sett, men speedreading handlar alltid om kompromisser. Man får inte 100% förståelse och minne med 100% hastighet, därför krävs det ofta att man bedömer och hittar ett tempo som funkar i den aktuella texten.
Att lita på att man kommer ihåg och kan behandla mer än man tror tycker jag är ganska viktigt. I början kan det vara problematiskt och upplevas som att man skummar och inte kommer att minnas något, bara det är distraherande. Kommer man över det inser man snabbt att så inte nödvändigtvis är fallet.
|
|
|
2012-05-08, 23:03
|
|
Girevik
|
Problemet med speed reading är att det oftas lärs ut i ändamålet att man skall kunna läsa riktigt snabbt, när det i själva verket handlar om att bryta onödiga mönster som man forcerat in under alla år i grundskolan.
När man börjar lära sig läsa så läser man bokstav för bokstav. Ögat fixerar sig på en bokstav i taget tills man fonerat färdigt och hoppar vidare till nästa ord.
H-ä-s-t-e-n, ä-r, g-l-a-d.
Efter några år så lär man sig att läsa hela ord utan att fixera sig på bokstäverna, man ser hela ordet utan att behöva tänka.
Hästen, är, glad.
När man är vuxen så kan de flesta läsa flera ord i taget, men eftersom man vokaliserar de i sitt huvud så förlorar man fördelen med just detta. Lär man sig att sluta fonera och se flera ord i taget (upp till ca ½ A4 sida med normalstor text) så ökar läshastigheten något dramatiskt. Denna process är långsam och kräver genomtänkt träning för att uppnå. Görs det rätt så ökar läsförståelsen och minnet då man blir mer fokuserad i sitt läsande.
|
|
|
2012-05-09, 05:03
|
|
Korsordet
Reg.datum: Oct 2007
|
Citat:
Problemet med speed reading är att det oftas lärs ut i ändamålet att man skall kunna läsa riktigt snabbt, när det i själva verket handlar om att bryta onödiga mönster som man forcerat in under alla år i grundskolan.
När man börjar lära sig läsa så läser man bokstav för bokstav. Ögat fixerar sig på en bokstav i taget tills man fonerat färdigt och hoppar vidare till nästa ord.
H-ä-s-t-e-n, ä-r, g-l-a-d.
Efter några år så lär man sig att läsa hela ord utan att fixera sig på bokstäverna, man ser hela ordet utan att behöva tänka.
Hästen, är, glad.
När man är vuxen så kan de flesta läsa flera ord i taget, men eftersom man vokaliserar de i sitt huvud så förlorar man fördelen med just detta. Lär man sig att sluta fonera och se flera ord i taget (upp till ca ½ A4 sida med normalstor text) så ökar läshastigheten något dramatiskt. Denna process är långsam och kräver genomtänkt träning för att uppnå. Görs det rätt så ökar läsförståelsen och minnet då man blir mer fokuserad i sitt läsande.
|
Jag undrar verkligen* hur det där går till. T.ex ditt inlägg så ser jag varenda ord, men jag skulle inte uppfatta inlägget alls enbart genom att visuellt uppfatta orden. Även på mindre nivå, att "svepa" över rader i böcker, gör att jag uppfattar väldigt lite, eller kanske 1/7 som Sniggel. Å andra sidan, svårt att kvantifiera hur mycket man (jag) uppfattar vid vanlig lästakt. Tycker jag aldrig kommer ihåg ett skit när jag läser, medan vissa (Eddie Vedder) läser en bok och kan citera ord för ord :-/
*Dock inte så intresserad att jag är villig att läsa massa böcker om det
|
|
|
2012-05-09, 11:10
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2010
|
Kan man inte fonera några ord? Tex 2 st per rad. Har för mig att man lär ut speed reading så också. Men det kanske bara är för att komma över den första tröskeln.
|
|
|
2012-05-09, 11:24
|
|
Banned User
Reg.datum: Nov 2010
|
Jag förstår utan att vokalisera, men jag vokaliserar när jag läser ändå.
|
|
|
2012-05-09, 11:41
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2010
|
Citat:
Görs det rätt så ökar läsförståelsen och minnet då man blir mer fokuserad i sitt läsande.
|
Ja, förhållandet förståelse-hastighet kan tränas till att bli mer gynnsamt. Faktum kvarstår dock att förhållandet är ofrånkomligt, det är alltid kompromiss även om förhållandet för en tränad kan vara mycket mer gynnsamt än för en otränad.
|
|
|
2012-05-09, 13:54
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av C.E.J.
medan vissa (Eddie Vedder) läser en bok och kan citera ord för ord :-/o
|
Jag har snarare egenskapen att föra in diskussionen på just de delarna jag minns.
|
|
|
2012-05-09, 22:10
|
|
Girevik
|
Citat:
Ursprungligen postat av C.E.J.
T.ex ditt inlägg så ser jag varenda ord, men jag skulle inte uppfatta inlägget alls enbart genom att visuellt uppfatta orden. Även på mindre nivå, att "svepa" över rader i böcker, gör att jag uppfattar väldigt lite, eller kanske 1/7 som Sniggel.
|
Du har fonerat text sedan du lärde dig att läsa, klart att du inte lär komma ihåg något först i början då du aldrig gjort detta innan. Sedan så fungerar det inte att "svepa" då ögat bara uppfatta bilder när det är fixerat vid något. Därutav att man kan få för sig att man sett saker när man vänt på huvudet snabbt ect.
Citat:
Ursprungligen postat av JB12K
Kan man inte fonera några ord? Tex 2 st per rad. Har för mig att man lär ut speed reading så också. Men det kanske bara är för att komma över den första tröskeln.
|
Ingen aning, men det känns ganska onödigt att fonera och man är kompetent nog att inte göra det.
Citat:
Ursprungligen postat av blondyz
Ja, förhållandet förståelse-hastighet kan tränas till att bli mer gynnsamt. Faktum kvarstår dock att förhållandet är ofrånkomligt, det är alltid kompromiss även om förhållandet för en tränad kan vara mycket mer gynnsamt än för en otränad.
|
Givetvis. Min poäng är dock att de som besitter denna kunskap inte bara läser snabbare utan även har väldigt hög läsförståelse (>85%). Men det är klart, skulle man pressa sig att läsa snabbt bara för sakens skull så skulle det varit på bekostnad av förståelsen, ja.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:46.
|

|