Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-04-26, 19:30   #1
komigen
Registered User

komigens avatar

Reg.datum: Jan 2012
Deffen går åt helvete...

Tjenare, nu postar jag här igen... Min deff gick bra till en början, körde 3 veckor stenhårt och fick bra resultat. Nu har jag stått kvar på samma vikt i typ en månad, så det är som att jag varken tappar fett eller bygger muskler, typ snarare tappar muskler och inget annat.

Jag undrar fall man kan köra en ''rådeff'' i typ 1-2 veckor, asså med mycket större underskott (jag har inte alls så mycket muskelmassa). Och sedan börja bygga? Eller ska jag bara kör på nu? Vet fan inte vad jag ska göra o.o

Stats: 180cm, ca 69kg

Senast redigerad av komigen den 2012-04-26 klockan 19:36.
komigen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-26, 19:40   #2
begt
Registered User

Reg.datum: Jun 2011
Du är så lätt så du ska helt klart bygga (eller träna på balans om du är nybörjare). Det är lätt att bli lite fartblind då man deffar. Om du väljer att inte fortsätta deffa så slipper du en massa frustration och bakslag också.
begt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-26, 19:46   #3
komigen
Registered User

komigens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av begt Visa inlägg
Du är så lätt så du ska helt klart bygga (eller träna på balans om du är nybörjare). Det är lätt att bli lite fartblind då man deffar. Om du väljer att inte fortsätta deffa så slipper du en massa frustration och bakslag också.
Jag är inte nybörjare längre, kört sen 4 januari (Sl5x5).

Jag gör allt så komplicerat för mig, jag vill inte tappa muskler och se ut som ett skelett men jag vill inte heller ha för mycket BF till sommaren.

Känns som jag kommer lägga på mig massa fett fall jag börjar lägga mig på överskott? Vet inte vad jag ska göra...
Gammal 2012-04-26, 19:46   #4
Isakk
Registered User

Reg.datum: Dec 2011
Du borde bulka istället, du kan ju gå upp iaf 5kg utan att se tjock ut. O
Isakk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-26, 19:47   #5
vicarious
Proteinbarskonnässör

vicariouss avatar

Reg.datum: Nov 2008
Vill du köra en "snabbdeff" som är effektiv så testa sök på Rapid Fat Loss eller Den Termogena Dieten.
Gammal 2012-04-26, 19:50   #6
komigen
Registered User

komigens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Isakk Visa inlägg
Du borde bulka istället, du kan ju gå upp iaf 5kg utan att se tjock ut. O
Fall jag går upp 5kg i fett, hur mycket muskler får jag då tror du? Alltså vet att det handlar om genetik men brukar de inte säga, 1kg muskler, 1kg fett?
Gammal 2012-04-26, 19:51   #7
komigen
Registered User

komigens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Vill du köra en "snabbdeff" som är effektiv så testa sök på Rapid Fat Loss eller Den Termogena Dieten.
Alltså, jag kommer aldrig kunna få i mig så mycket protein på så lite kcal, därför undrar jag fall det går bra med mindre protein? Eftersom jag tänker ''har ju ändå inte mycket att förlora''. Liksom, kör jag hård deff i nån vecka bara? Och sedan lägga upp bra kostplan för bygge?
Gammal 2012-04-26, 19:53   #8
Skogsbjörnen
Registered User

Skogsbjörnens avatar

Reg.datum: Jul 2011
Citat:
Ursprungligen postat av begt Visa inlägg
This!!
Jag ångrar så hårt att jag envisades med att deffa när jag var i startgroparna i mitt träningsliv.
Nu är jag knappast någon veteran, dock har jag erfarenhet av så gott som alla nybörjarmisstag som går att göra. Jag ligger just nu under deff, och har gått ned från 82-76, ska skala av 2kg till, sedan är jag nöjd.
Jag tycker du ska bygga genom att ligga på ett litet överskott de dagar du tränar och kcal +- de dagar du inte. Bygg upp en stark fysik, lär känna din kropp, lär dig vad som funkar för dig och kör hårt!!(kan tipsa om att basera dina pass kring basövningar) sedan när du börjar känna att lagt på dig en acceptabel mängd muskelmassa, och blivit stark nog, kan du lungt och sansat deffa bort några kilon och se skönheten du slitigt för träda fram
Målsättning: 2013
Bänk:123 Böj: 150 Mark: 200
Skogsbjörnen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-26, 19:54   #9
Skogsbjörnen
Registered User

Skogsbjörnens avatar

Reg.datum: Jul 2011
Citat:
Ursprungligen postat av komigen Visa inlägg
Fall jag går upp 5kg i fett, hur mycket muskler får jag då tror du? Alltså vet att det handlar om genetik men brukar de inte säga, 1kg muskler, 1kg fett?
Ingen ide' att grisbulka...
Målsättning: 2013
Bänk:123 Böj: 150 Mark: 200
Skogsbjörnen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-26, 19:57   #10
Isakk
Registered User

Reg.datum: Dec 2011
Jag är ju inte precis super kunnig inom träning men jag skulle nog rekommendera att du försöker ligga på ca 500kcal + och äter mycket protein samt tränar hårt. Om du sköter all träning och kost perfekt så kanske du kan gå upp ca 4-5kg muskler på ett år med tanke på att du är så liten nu
Isakk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-26, 20:06   #11
begt
Registered User

Reg.datum: Jun 2011
Citat:
Ursprungligen postat av Isakk Visa inlägg
Jag är ju inte precis super kunnig inom träning men jag skulle nog rekommendera att du försöker ligga på ca 500kcal + och äter mycket protein samt tränar hårt. Om du sköter all träning och kost perfekt så kanske du kan gå upp ca 4-5kg muskler på ett år med tanke på att du är så liten nu
500 kcal+ är lite väl mycket om man bara tränat några månader. Hälften om ens det är mer lagom.
begt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-26, 20:11   #12
Fishtank
Banned User

Reg.datum: Apr 2010
Citat:
Alltså, jag kommer aldrig kunna få i mig så mycket protein på så lite kcal, därför undrar jag fall det går bra med mindre protein? Eftersom jag tänker ''har ju ändå inte mycket att förlora''. Liksom, kör jag hård deff i nån vecka bara? Och sedan lägga upp bra kostplan för bygge?
RFL anpassas till mängden muskler du har, Du lär inte hamna över 1000 kcal på din lilla vikt och troligtvis lilla mängd muskler och då ligger du på ett rejält underskott där.
DTD bygger på att protein kostar mer energi att göra om till energi för kroppen och därav ligger man också lågt där, Observera att RFL inte skriver samma sak men samma princip gäller där då man bara äter protein där också.
Citat:
Jag är inte nybörjare längre, kört sen 4 januari (Sl5x5).

Jag gör allt så komplicerat för mig, jag vill inte tappa muskler och se ut som ett skelett men jag vill inte heller ha för mycket BF till sommaren.

Känns som jag kommer lägga på mig massa fett fall jag börjar lägga mig på överskott? Vet inte vad jag ska göra...

Man är nybörjare i minst ett år iaf.
Träna på balans eller lätt överskott(+250 ungefär) och träna hårt, Annars lär det vara skeletor på beachen.
Fishtank är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-26, 20:49   #13
komigen
Registered User

komigens avatar

Tack för alla svar, jag har bestämt mig att börja bygga snart, får se om det blir nu på måndag eller senare men tänker lägga mig på 250 kcal i överskott ungefär. Kommer då äta 2600 kcal varje dag om jag räknat rätt?
Skogsbjörnen skrev att jag ska ligga på balans de dagar jag inte tränar, stämmer det? Är det bättre? Vad säger ni...
Gammal 2012-04-26, 20:49   #14
azrael109
Registered User

Reg.datum: Mar 2012
Träna på balans så ska du se att det ger effekt, du har verkligen inte tränat länge.
azrael109 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-26, 21:00   #15
komigen
Registered User

komigens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av azrael109 Visa inlägg
Träna på balans så ska du se att det ger effekt, du har verkligen inte tränat länge.
Träna på balans? Ger det verkligen lika bra resultat som 250~ kcal överskott?

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:30.