Citat:
Testade att köra intervall häromdagen och körde då 110 meter sprint o lunka tillbaka, sprint o lunk tillbaka osv 5 ggr, efter det va ja helt färdig. Körde jag för lite? Tog cirka en kvart, på de 3 sista va ja tvungen att vila nån minut.. Fick kväljningar efter 3e intervallen..
Va också första konditionspasset på ett halvår..
|
Det finns tusentals olika sätt att köra intervaller och fartökningar på, så det kan inte finnas rätt eller fel. Så länge du genomför en hyffsad snabb ökning av pulsen följt av en kort vila funkar det mesta. Kom ihåg också att intervaller är enormt krävande, man måste ha en bra grundkondtion och sprungit en hel del innan man sätter allt för mycket kraft.
Det som du beskriver att köra korta sprinter 110meter funkar utmärkt, dock vill jag bara tipsa om att kör du sådana korta intervaller är det viktigt att hålla samma hastighet genom alla. Dvs att rusa de två första och sen inte orka med resten är ganska bortkastat. Försök håll en hög men genomförbar fart genom alla. hellre pressa skiten ur dig i de sista. Annars drar du på dig mjölksyra tidigt och får inte ut lika mycket av träningen.
tidvis skulle jag säga 20-30minuter är ganska lagom beroende på hur ansträngande passet varit. OBS Jag räknar inte med uppvärmning eller nedjogg
Försök få in åtminstone 1 eller 2 intervall pass per vecka, och kom ihåg att lyssna på kroppen att den hinner återhämta sig mellan passen
om du vill ha lite tips på intervaller så kan jag tipsa om 10sekunderbackenintervallen (den går helt enkelt ut på att varje gång du springer i en uppförsbacke på din löprunda gasar du fullt i max 10sek och sen återgår till vanliga löpningen tills nästa backe kommer)
Själv kör jag för tillfället mycket backträning gasar uppför och joggar sakta ner osv. Men även den vanliga 30 sekunder på 60 s Av, kör jag mycket ca10-12 intervaller totalt brukar det bli per pass.
Pröva dig fram och ha tålamod. Det kommer att ge resultat
Illa mår vi alla under Intervallerna, but "pain is only temporary" =)