2012-04-13, 17:39
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2012
|
Fett för hälsa
En fråga angående fettbehov för långvarig hälsa.
Kort och koncist:
Är 70 gram fett per dag tillräckligt för optimal hälsa ?
Förutsatt att behovet av essentiella fettsyror är tillgodo satta, linolsyra och linolensyra, minimum 5 gram omega 3 och kanske 10-20 gram omega 6. Inget specifikt syfte, varken "deff", "bulk", eller "maintenance". Men med möjlighet till alla tre. Frågan är väl generell oberoende av vikt, men specifikt så gäller det en kille på ca 80 kg, kanske ca 15 procent fett.
Som en bonusfråga, vore intressant att veta hur mycket fett ni andra äter här på kolozzeum ?
Det finns flera trådar om mängd kolhydrater och protein, men få om fett. Det verkar som om 1 gram per kilo kroppsvikt är regel snarare än undantag.
Jättetacksam för svar!
Senast redigerad av Fitnesstokig den 2012-04-13 klockan 17:42.
|
|
|
2012-04-13, 18:06
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2012
|
Ja, 0,5-1g/kg verkar vara rekommendationen.
|
|
|
2012-04-13, 18:58
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Zenot
Ja, 0,5-1g/kg verkar vara rekommendationen.
|
Tack.
Är det någon som märkt av något negativt med att ligga under eller strax under 1 gram / kg ?
Vad det nu skulle kunna vara, humör, hud-problem, trötthet ..
Anledningen till att jag frågar är att jag gärna skulle vilja sänka från 80 till 70 gram för att kunna öka kolhydraterna inom kalori-budgeten (ligger på maintenance nu). Mer kolhydrater för att orka träna hårdare och även orka vardagen.
|
|
|
2012-04-13, 19:10
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2007
|
Tror det skulle kräva väldigt långa perioder innan negativ effekt skulle märkas.
Ät på, satsa på bra livsmedel och tänk inte på % så mycket
|
|
|
2012-04-13, 19:15
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Fitnesstokig
Är det någon som märkt av något negativt med att ligga under eller strax under 1 gram / kg ?
|
Strax under 1 gram är ju inte ens ett lågt fettintag. Man får nog ligga extremt lågt under lång tid för att må dåligt av det. Och det blir alltid fel att titta blint på makronutrienter. Kosten kan ju vara bedrövlig fast makrofördelningen ser bra ut. Och vice versa.
Senast redigerad av Eddie Vedder den 2012-04-13 klockan 19:16.
|
|
|
2012-04-13, 19:58
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder
Strax under 1 gram är ju inte ens ett lågt fettintag. Man får nog ligga extremt lågt under lång tid för att må dåligt av det. Och det blir alltid fel att titta blint på makronutrienter. Kosten kan ju vara bedrövlig fast makrofördelningen ser bra ut. Och vice versa.
|
Nej det förstås. Men vid hypotetisk bra kost-sammansättning i övrigt.
Finns det studier för olika mängder fett på människor ?
SLVs rekommendation :
"
Ungefär en tredjedel av den energi man får i sig under en dag bör komma från fett. För en kvinna innebär det ungefär 70 gram fett om dagen och för en man ungefär 90 gram. Om man sitter stilla mycket behöver man mindre fett än om man rör sig mycket.
"
http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-...er-maten/Fett/
På 70 respektive 90 gram, kvinnor och män, med avsaknad referens. Vad bygger denna rekommendation på ?
Har hängt ganska länge här på kolozzeum, och verkligen super att kunna ställa frågor och få svar från så väldigt kunniga som Eddie Vedder, King Grub, Sverker mfl. Tack för att ni orkar med alla dessa frågor, dag in och dag ut.
|
|
|
2012-04-13, 20:38
|
|
Nallemoderator
Reg.datum: Feb 2002
|
Det finns en minsta mängd som bla WHO använder och den nämns i bakgrundsmaterialet till SLV:s rekommendationer. Jag har för mig att det är 0,4 g/kg men kolla upp det och den mängden omfattar då en blandad fettsammansättning.
SLV baserar inte bara kosten på minsta möjliga mängden utan både tradition och praktiskt handhavande och det ger också en betydligt större marginal för onormala fettsammansättningar med en högre nivå samt reserver vid sjukdom etc som stör det vanliga matintaget.
Vill man vara extrem så går det att leva på betydligt mindre fett men då måste sammansättningen vara mer noga genomtänkt och det får inte förekomma några större störningar.
|
|
2012-04-13, 21:46
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi
Det finns en minsta mängd som bla WHO använder och den nämns i bakgrundsmaterialet till SLV:s rekommendationer. Jag har för mig att det är 0,4 g/kg men kolla upp det och den mängden omfattar då en blandad fettsammansättning.
SLV baserar inte bara kosten på minsta möjliga mängden utan både tradition och praktiskt handhavande och det ger också en betydligt större marginal för onormala fettsammansättningar med en högre nivå samt reserver vid sjukdom etc som stör det vanliga matintaget.
Vill man vara extrem så går det att leva på betydligt mindre fett men då måste sammansättningen vara mer noga genomtänkt och det får inte förekomma några större störningar.
|
Intressant. Kan förstå att det är lite av tumregel från slv, för att fånga marginaler och tillgodose även de mest märkliga kost sammansättningar.
Såg att tex. CDC är ännu mer diffusa med sina rekommendationer, med procentangivelser.
http://www.cdc.gov/nutrition/everyon...fat/index.html
|
|
|
2016-07-10, 19:10
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2011
|
Startar upp den här gamla tråden igen.
Får jag fråga vad ni på forumet här ligger på i fettintag under deff/bulk/maintenance?
Vore intressant att veta om paleo, lchf etc numera är vanligt på kolozzeum. Eller om klassikern ca 1g/kg/dag fortfarande är populärt.
|
|
|
2016-07-10, 19:43
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2010
|
Minst 1g/kg/dag under alla 3 faser, mest för att det är gott. Jag inbillar mig också att det är positivt för hälsan.
Senast redigerad av cero den 2016-07-10 klockan 19:50.
|
|
|
2016-07-10, 20:32
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av cero
Minst 1g/kg/dag under alla 3 faser, mest för att det är gott. Jag inbillar mig också att det är positivt för hälsan.
|
Resonerar precis som du. Men tänker att det egentligen säkert går att ligga lägre om man helt säkerställer tillräckligt intag av essentiella fetter, omega3 och 6. Vore kul att veta vad oraklet King Grubb (mfl) ligger på.
|
|
|
2016-07-10, 21:17
|
|
Wall of text
Reg.datum: Dec 2008
|
Finns det inte folk (folkgrupper, beroende på världsregion) som klarar sig bra på olika mängd fett?
Alltså att vissa personer kanske klarar sig utmärkt på 0.5g fett per kilo kroppsvikt, sett över lång tid.
Däremot andra behöver runt 1g fett per kilo kroppsvikt för må bra?
Jag trodde jag levde farligt just nu med mitt ~0.5g fett per kilo kroppsvikt. Hmm, flummig fråga; vad ska jag känna efter, av eventuellt lågt för lågt fettintag?
Skulle gärna ligga på 40-60g fett per dag (kroppsvikt 88-90kg).
Kan man inte "fuska" med fettintaget om man baserar det på "nyttiga" fetter? T.ex känns det som att omega-3 fetter känns bättre att basera livsmedel utefter, istället för ...hmm, dålig koll, vad är "onyttiga" fetter? :pP
|
|
|
2016-07-10, 21:25
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2014
|
Ligger på max 1g/kkv oavsett kalorimängd. Justerar kalorierna mest via kolhydraterna.
Min diet har just börjat och jag ligger nu på ca 58g fett vid en kroppsvikt på 74kg.
|
|
|
2016-07-10, 21:27
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2015
|
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0
Finns det inte folk (folkgrupper, beroende på världsregion) som klarar sig bra på olika mängd fett?
Alltså att vissa personer kanske klarar sig utmärkt på 0.5g fett per kilo kroppsvikt, sett över lång tid.
Jag trodde jag levde farligt just nu med mitt ~0.5g fett per kilo kroppsvikt. Hmm, flummig fråga; vad ska jag känna efter, av eventuellt lågt för lågt fettintag?
Kan man inte "fuska" med fettintaget om man baserar det på "nyttiga" fetter? T.ex känns det som att omega-3 fetter känns bättre att basera livsmedel utefter, istället för ...hmm, dålig koll, vad är "onyttiga" fetter? :pP
|
Transfett är väl egentligen det enda riktigt onyttiga fettet. Mättat fett klassas väl lite halvt som ''onyttigt''. Iaf när man intar det i för stora mängder. Men nu på senare år har det visats sig mer och mer att det mättade fettet inte är så ''dåligt'' utan det var mer förr.
|
|
|
2016-07-11, 17:26
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0
|
Utan några som helst vetenskapliga belägg så vågar jag påstå att det lär troligen finnas genetiska skillnader mellan folkgrupper som berör anpassning till fett som bränsle.
I den här artikeln från Illustrerad Vetenskap, står lite om genetiska anpassningar till klimat/kost etc.
http://illvet.se/iv/inuiter-har-en-inre-varme
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:41.
|

|